mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Autofolie - o tym powinieneś wiedzieć

Autofolie - o tym powinieneś wiedzieć

Chcesz aby twój samochód wyróżniał się na drodze? Jednym z zabiegów jest zmiana koloru auta. Kiedyś wiązało się to z pokryciem wybranych części lakierem. Dziś, za pomocą specjalnych folii, można to zrobić szybciej i znacznie taniej. Wystarczy pamiętać o kilku istotnych wskazówkach.

Autofolie - o tym powinieneś wiedzieć
Technika oklejania nadwozia folią pojawiło się stosunkowo niedawno. Jednak dość szybko zainteresowały się nią osoby, lubujące się w tuningu. Dzięki takiej, szybkiej zmianie wizerunku samochodu, z każdego nawet nudnego, standardowego modelu można stworzyć prawdziwe dzieło sztuki. Poza szybkością wykonania, liczy się także cena usługi. Oklejnie folią jest z reguły o ponad połowę tańsze od wizyty u profesjonalnego lakiernika. Oprócz tych niezaprzeczalnych plusów jest jednak kilka rzeczy, o których musisz pamiętać, zanim zdecydujesz się na taki zabieg.

Zalety autofolii
Folia przyklejana za pomocą cienkiego filmu kleju bezpośrednio na karoserię samochodu. Potencjalny klient ma do wyboru szeroką paletę kolorów, może wybierać pomiędzy ostatnio popularnymi foliami matowymi i chromowanymi, perłowymi, zmieniającymi barwę w zależności od kąta padania światła - tzw. kameleonami, transparentnymi, imitującymi karbon czy też tradycyjnymi kolorami metalizowanymi i niemetalizowanymi. Oprócz tego istnieje szereg motywów i grafik, które przybliżą chociaż wizualnie nasze cztery kółka na przykład do "malowań" wyczynowych aut sportowych.

Profesjonalne warsztaty zajmujące się oklejaniem samochodów, oferują pomoc przy projekcie samochodu. Z pomocą komputerowych programów graficznych są w stanie zaprezentować ciekawe koncepcje. Jeśli posiadasz duszę artysty, projekt możesz przygotować równie dobrze sam, a specjaliści przeleją go na... nadwozie. Klienci z grubszym portfelem mogą skorzystać również z pomysłów utalentowanych designerów, których usług w Internecie jest mnóstwo. Często współpracują oni z renomowanymi warsztatami tuningowymi, współtworząc folie o wysokiej jakości, długiej żywotności i niebanalnych wzorach. Ostatnią z takich ciekawostek jest folia wykonana w strukturze trójwymiarowej. W trakcie poruszania się samochodu, naniesione na nią motywy stwarzają wrażenie żywych, przemieszczających się po całym pojeździe. Bez problemu folią można okleić tylko wybrane części nadwozia, a nawet niektóre elementy wnętrza.

Co ciekawe folia spełnia również aspekt ochronny. Zabezpiecza lakier przed niewielkimi uszkodzeniami mechanicznymi, tj: rysami, uderzeniami kamyków. Także przed promieniowaniem UV, które powoduje w dłuższej perspektywie wyblaknięcie koloru karoserii.

Wady autofolii
Żywotność, to najbardziej dokuczająca wada folii samochodowych. W przeciwieństwie do wysokiej jakości lakierów, autofolia wytrzymuje na karoserii od 4 do 7 lat. Okres ten mogą skrócić różne przetarcia, rozerwania, niewłaściwa pielęgnacja czy wreszcie niekorzystne warunki atmosferyczne, które spowodują porowatość takiej folii. Niewielkie ubytki da się naprawić, jednak jeśli zaczyna cierpieć na tym estetyka, najlepszym rozwiązaniem jest jej całkowite zerwanie.

Jak oni naklejają

Podstawową czynnością przed przystąpieniem do aplikacji folii jest odpowiednie przygotowanie podłoża. Należy bardzo dokładnie oczyścić oklejaną powierzchnię aby nie było na niej drobinek kurzu. Następnie dokładnie odtłuszczamy lakier samochodu aby folia zachowała swoją przyczepność. Zalecamy stosowanie tylko zwykłych detergentów do czyszczenia powierzchni.

Natomiast odradzamy zastosowanie detergentów, które wykorzystują nanotechnologię do wytworzenia powłok ochronnych na oczyszczanej powierzchni - tłumaczą specjaliści ze szczecińskiej firmy Fabertec.

Po bardzo dokładnym oczyszczeniu powierzchni ze wszystkich substancji zabezpieczających należy wymontować wszystkie wystające z karoserii elementy. Przed przystąpieniem do oklejania należy się upewnić czy pojazd jest w 100% suchy i nie ma resztek wody, np. przy uszczelkach.

Nakładanie folii, podobnie jak woskowanie czy polerowanie, powinno odbywać się z dala od promieni słonecznych. "Karoseria samochodu w trakcie aplikacji powinna mieć temperaturę odpowiednią wymaganiom aplikacji folii w granicach 21 -23 C" - dodają przedstawiciele Fabertec.

Odpowiednio dociętą folię przykleja się na karoserię samochodu. Pomocne są tutaj rakle, dzięki którym jednocześnie materiał doklejany jest mocniej do karoserii, a z drugiej pomagają usunąć pęcherzyki powietrza. "W punktach, w których występują zagięcia i przetłoczenia podgrzewamy laminat aby nadać mu kształt danego elementu. Przy krawędziach docinamy materiał, proponujemy oklejenie krawędzi i rantów elementów na zakładkę. Folię zawijamy pod dany element po jej ostudzeniu" - dodają eksperci.

Ile czasu musimy zarezerwować na taką zmianę? "Standardowa operacja zmiany koloru całego pojazdu zajmuje około 3-4 dni robocze i obejmuje demontaż elementów nadwiozia (zderzaki, klamki, lampy, emblematy itp.), precyzyjne doczyszczenie powierzchni, aplikację folii oraz ponowny montaż auta" - wyjaśniają specjaliści jednej z najbardziej renomowanych w tej materii, wrocławskich firm zmianakoloruauta.pl.

"Istotne jest rónież zachowanie reżimu technologicznego przewidzianego dla tego typu operacji, określającego m.in. właściwą temperaturę w trakcie oklejania folii oraz obligatoryjne zalecenie zachowania 24 godzinnego okresu karencji po naklejeniu, przed opuszczeniem hali roboczej. Czas wykonania takich prac może się zmieniać w zależności od wielkości auta, jego skomplikowania oraz rodzaju folii. Również przy oklejeniu pełnym (łącznie z wnękami drzwi) czas pracy może się dość mocno wydłużyć w związku z koniecznością demontażu drzwi z samochodu.

Oczywiście mniejsze zlecenia takie jak oklejanie pojedyńczych elementów auta to operacje, które są liczone w godzinach, a nie dniach roboczych" - dodają przedstawiciele zmianakoloruauta.pl.

Ceny za tego typu usługi w profesjonalnych serwisach kształtują się od około 2,5 do nawet 15 tys. zł w przypadku folii chromowanych.

Podobne wiadomości:

Wyjątkowe lakiery w Peugeocie 208

Wyjątkowe lakiery w Peugeocie 208

Aktualności 2015-04-08

Biały najczęściej wybieranym kolorem w 2014

Biały najczęściej wybieranym kolorem w 2014

Aktualności 2014-12-09

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport