mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Automatyczny hamulec postojowy

Automatyczny hamulec postojowy

Bosch opracował system APB-M (Automated Parking Brake - Motor on Caliper). Jest to zacisk hamulca, w którym zintegrowany silnik elektryczny przejmie zadania hamulca postojowego. Dzięki temu rozwiązaniu producenci samochodów będą mogli zastąpić mechaniczną dźwignię przyciskiem.

Automatyczny hamulec postojowy
Obecnie popularne są dwie koncepcje funkcji automatycznego hamulca postojowego. Jego działanie może powodować zewnętrzny silnik elektryczny poruszający linkę hamulcową, może być on także uruchomiany poprzez silnik elektryczny znajdujący na obu zaciskach hamulców tylnej osi. Rozwiązanie APB-M Boscha opiera się na drugiej koncepcji, która umożliwia całkowitą rezygnację z elementów takich, jak linka hamulcowa, siłownik oraz dźwignia hamulca. Aby podłączyć funkcję do osobnego sterownika, oprócz przewodu hydraulicznego, który jest elementem zacisku hamulca, należy dodać tylko przewód elektryczny do transmisji danych i zasilania.

W połączeniu z elektronicznym systemem kontroli trakcji ESP, hamulec postojowy APB-M może realizować także funkcje wspomagające. W momencie zatrzymania się pojazdu na wzniesieniu, system ESP może utrzymać ciśnienie w układzie hamulcowym nawet wtedy, gdy kierowca nie naciska już na pedału hamulca. Jeśli pojazd ruszy, hamulec zostaje automatycznie zwolniony. Jednak w przypadku wyłączenia silnika lub opuszczenia pojazdu przez kierowcę, hamulec postojowy blokuje się na stałe w sposób elektromotoryczny. Po powrocie do auta lub włączeniu silnika, kierowca nie musi pamiętać o zwolnieniu hamulca postojowego. W zależności od kąta nachylenia pojazdu i położenia pedału gazu oraz sprzęgła, jest on w odpowiednim momencie zwalniany automatycznie. Również w razie konieczności hamowania awaryjnego kierowca może przyciskiem uruchomić hamulec postojowy. Przykładowo, w przypadku awarii siłownika hamulców APB-M wykorzystuje do hamowania system ESP, który wytwarza odpowiednie ciśnienie i wyhamowuje wszystkie cztery koła pojazdu ze stałym, określonym opóźnieniem, a dzięki zintegrowanej funkcji ABS zapobiega także blokowaniu kół. APB-M może także wykorzystywać dane ze zintegrowanych czujników, np. po to, by ustalić stopień zużycia klocków hamulcowych. W ten sposób kierowca otrzymuje odpowiednio wcześniej informację o konieczności wymiany klocków.

Nowe urządzenie będzie gotowe do produkcji seryjnej w 2010 roku.

Komentuj:

~nvx 2007-12-15

hamulec awaryjny MUSI byc mechaniczny. co sie stanie jak z powodu awarii nie będzie prądu do zasilenia hamulca a tym bardziej ESP??

~raper 2007-12-14

w koncu bosch dogonil trw, ktore to juz sprzedaje od paru ladnych lat...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport