mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Autostrada przyszłości

Autostrada przyszłości

"Smart Highway" ("Inteligentna autostrada"), to nazwa futurystycznego projektu, który przeniesie system budowy szybkich szlaków komunikacyjnych w XXI wiek. Według jego założeń autostrady przyszłości będą między innymi źródłem informacji dla kierowców, a także posłużą jako źródło zasilania dla samochodów elektrycznych.

Autostrada przyszłości
Autorami tej iście nowatorskiej wizji rodem z filmów science-fiction jest holenderskie studio projektowe - Studio Roosegaarde oraz Heijmans Infrastructure, jeden z największych europejskich koncernów specjalizujących się w budowie infrastruktury drogowej. Oba podmioty zamierzają w połowie przyszłego roku przekształcić kilka autostrad w południowej części Holandii, w inteligentne szlaki komunikacyjne.


Projekt, którego pełna realizacja potrwa około pięciu lat, zakłada wybudowanie autostrad święcących w nocy iluminacją konkretnych barw i symboli, dzięki którym kierowcy będą mogli dowiedzieć się, że na danym odcinku trasy występują niesprzyjające warunki do jazdy - np. oblodzona nawierzchnia. Ponadto dzięki wykorzystaniu niewielkich wiatraków, nagromadzoną przez podmuchy wiatru energię elektryczną, będzie można wykorzystać do oświetlenia takiej drogi po zmroku. Kolejna faza projektu dotyczy z kolei budowy dodatkowego pasa ruchu dla aut elektrycznych, który poprzez wykorzystanie zasad indukcji elektromagnetycznej stanie się swoistego rodzaju permanentnym źródłem zasilania baterii elektrycznych w "e-samochodach".

Łącznie Studio Roosegaarde wraz ze swoim partnerem biznesowym zamierza wprowadzić około 20 różnych innowacji, które ostatecznie doprowadzą do skonstruowania inteligentnej autostrady przyszłości - oszczędzającej energię, poprawiającej bezpieczeństwo ruchu drogowego i promującej jednocześnie samowystarczalność w kontekście jej zasilania. Koncepcja ta została już okrzyknięta w Holandii "Najlepszym projektem przyszłości" podczas gali Dutch Design Awards w Eindhoven.

Jedną z ciekawszych innowacji jest wspomniany już wcześniej pomysł wykorzystania tzw. "dynamicznych farb". W świecie naukowym noszą one dokładnie nazwę pigmentów termochromatycznych, które stają się widoczne tylko w określonych temperaturach. To znaczy jeśli na inteligentnej autostradzie temperatura przy nawierzchni będzie niska, wówczas na jej powierzchni wyświetlone zostaną automatyczne symbole płatków śniegu, ostrzegając w ten sposób kierowców o możliwym wystąpieniu oblodzeń jezdni.

Inny rodzaj farb, wzbogaconych proszkiem fotoluminescencyjnym pozwoli na stworzenie zupełnie nowej metody znakowania pasów ruchu na jezdni. Farba ta w ciągu dnia gromadzi energię słoneczną, by po zmroku "oddać" ją w postaci światła. Świecące farby są w stanie iluminować w warunkach nocnych przez ponad 10 godzin. Zdaniem pomysłodawców "Smart Highway" w ten sposób można ograniczyć zasób energii elektrycznej wykorzystywany przy tradycyjnym oświetleniu dróg za pomocą latarni.

Nie oznacza to jednak, że nowy typ autostrad będzie wykorzystywał wszystkie te innowacje jednocześnie, tworząc z autostrady drogę świecącą przez cały czas różnymi barwami jak wigilijna choinka. W tym celu twórcy chcą wykorzystać pewną koncepcję, którą w prostym tłumaczeniu nazywają "oświetleniem aktywowanym za pomocą ruchu". Oczywiście chodzi tutaj o ruch i wibracje generowane przez samochód - jezdnia będzie "świecić" tylko bezpośrednio przed maską jadącego pojazdu, tworząc coś na podobieństwo dodatkowego zestawu reflektorów.

               

Bardziej dekoracyjnym pomysłem wydaje się z kolei zaimplementowanie po bokach jezdni wiatraków przekształcających podmuchy wiatru (powstające np. trakcie przejazdu samochodu) w energię świetlną. Z jednej strony służyć to może tylko estetyce całego projektu oświetlenia, ale z drugiej strony ów wiatraki mogą być cenną informacją dla kierowcy o występowaniu silnych podmuchów. Na przykład na wiaduktach.

W planach konstruktorów błyskotliwych autostrad jest utworzenie również osobnego pasa ruchu dla aut elektrycznych, wytwarzającego pole magnetyczne. Za sprawą procesu indukcji możliwym byłoby ładowanie baterii e-samochodów w trakcie jazdy.



Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport