mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Bateria która zmieni świat

Bateria która zmieni świat

Przez ostatnie lata segment samochodów elektrycznych był i będzie jednym z najszybciej rozwijających się. Jest jednak kilka ograniczeń technicznych, które powodują, że praca inżynierów jest utrudniona. Niebawem wszystko może się jednak zmienić.

Bateria która zmieni świat
Jedną z poważniejszych przeszkód ku temu by nastąpił wielki boom samochodów elektrycznych jest ograniczenie w postaci baterii przechowującej energię. Nowoczesne baterię są już i tak bardzo zaawansowane technologicznie, ale przy tym koszmarnie drogie. Powodują także kłopoty w kwestiach inżynieryjnych. Są wielkie, ciężkie i zwykle jest problem by ich montaż nie miał wpływu na konstrukcję samochodu.

Szwedzki producent samochodów marki Volvo ogłosił niedawno partnerstwo z kilkoma dużymi, europejskimi firmami oraz instytutami. Przy wykorzystaniu funduszów pochodzących z Unii Europejskiej producent zamierza stworzyć i rozwijać nowy rodzaj, który pod wszystkimi względami będzie wyprzedzał dotychczasowe rozwiązania. Projekt jest koordynowany przez Imperial College w Londynie. Grupa naukowców pracuje nad nowym produktem, który na dobre może zmienić nie tylko rynek samochodów elektrycznych, ale także telefony komórkowe czy komputery przenośne, ponieważ ten sam typ baterii jest wykorzystywany w tych urządzeniach.

Cała technologia ma polegać na specjalnym materiale, który ma unikalne właściwości. Jest to połączenie włókna węglowego oraz żywicy polimerowej. Okazuje się, że przy kilku modyfikacjach taki materiał może przyjmować duże ilości energii. Do tego jest on bardzo plastyczny, tak więc może przyjmować każdy kształt. Jego twórcy zamierzają na początek pokryć nim wewnętrzną część karoserii samochodu. Pojawi się on ukryty pod obiciem materiałowym na podłogach. Producenci nie będą już musieli rezygnować z miejsca na koło zapasowe. Co więcej, materiał ten będzie mógł wyścielać to miejsce by powiększyć całkowitą pojemność baterii. Niewykluczone, że niektórzy producenci mogą w przyszłości wpaść na pomysł by materiałowa bateria zastąpiła niektóre elementy nadwozia.

Największą przewagą takiego rozwiązania nad konwencjonalnymi technologiami jest fakt, że dzięki jego strukturze  jest on dużo lżejszy niż tradycyjne baterie. Naukowcy przewidują, że uda się stworzyć auta ważące o 15 mniej niż dotychczas. Duża powierzchnia plastycznej baterii równa się dużo większy zasięg. Dodatkowo materiał ten podobno bardzo szybko przyjmuje energię, zatem ładowanie będzie dużo krótsze.

Jednym ze znaków zapytania jakie stoją przed twórcami są koszty takiego materiału. Ciężko jest to na razie oszacować, ale można się domyślać, że nie będą małe. Mimo wszystko cały ten projekt jest bardzo ciekawy i jeżeli pojawią się jakieś nowe wieści, będziemy na bieżąco informować.

Podobne wiadomości:

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Aktualności 2016-11-21

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Technika 2016-11-08

Komentuj:

kosmoss 2012-02-22

Volvo V40 po raz pierwszy na oficjalnych fotografiach! [pkt.5 regulamin forum]

Borgir 2012-02-16

Ech, zamiast skupić się na wykorzystaniu wodoru do napędzania samochodów, to ciągle tylko baterie i baterie. Co da najlepsza nawet bateria w krajach, w których większość energii elektrycznej pochodzi z elektrowni węglowych? Zanieczyszczenia w atmosferze pozostaną, tylko wydzielane z wielkich kominów zamiast pojedynczo z samochodów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport