mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Baterie litowo-powietrzne - elektryczna rewolucja?

Baterie litowo-powietrzne - elektryczna rewolucja?

Jednym z największych mankamentów zespołu zasilającego samochód elektryczny jest bateria o ograniczonej pojemności. Naukowcy od jakiegoś czasu pracują nad nową technologią, która pozwoli pomieścić jeszcze więcej energii i będzie bardziej wydajna.

Baterie litowo-powietrzne - elektryczna rewolucja?
Do tej pory producenci stosowali w samochodach elektrycznych ogniwa litowo-jonowe lub litowo-polimerowe, czyli dokładnie takie same jakie na co dzień spotykamy w telefonach komórkowych czy komputerach przenośnych. Z reguły większość samochodów o napędzie elektrycznym jakie ostatnio wyprodukowano ma jedną, dość uciążliwą wadę. Zasięg przy w pełni naładowanych akumulatorach wynoszący 100-200 kilometrów. W dodatku baterie magazynujące energię są bardzo ciężkie i mają określoną żywotność, powodując problemy w postaci składowania oraz kosztownej wymiany tych podzespołów.

To powoduje również, że kierowca planujący wybrać się w dłuższa trasę zmuszony będzie zaplanować także postoje przy punktach ładowania (o ile takie po drodze w ogóle będą).

IBM chwali się, że niedługo tego typu problemy odejdą w zapomnienie. Wszystko za sprawą nowoczesnych baterii, które pozwolą przejechać nawet 800 kilometrów na załadowanych do pełna akumulatorach. Nowy technologia to ogniwa litowo-powietrzne. Nie należy ich jednak mylić z akumulatorami cynkowo-powietrznymi, które zostały również wynalezione dość niedawno. W teorii nowe baterie mają tysiąc razy większą pojemność niż litowo-jonowe przy takiej samej objętości. To stawia nową technologię na równi z silnikami benzynowymi. W bateriach znajdują się elektrody węglowe, które są bardzo lekkie. Jednak chemiczna niestabilność powoduje, że ich cykle ładowania będą dość ograniczone. Naukowcy pracują jednak nad elektrodami ze złota i platyny. Reagują one jeszcze bardziej aktywnie niż te węglowe, jednak ich koszt jest póki co nieporównywalnie wyższy.

Naukowcy pracują obecnie nad różnymi katalizatorami, co pozwoli wybrać im najbardziej optymalną opcję jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny.

Niestety zła wiadomość jeśli chodzi o tą technologię jest taka, że jeszcze trochę poczekamy nim pojawi się na dobre w nowych samochodach. Naukowcy planują za kilka lat wprowadzić protoyp na drogi, ale zdaniem specjalistów wersje produkcyjne nie pojawią się szybciej jak za 8-10 lat.

Podobne wiadomości:

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Technika 2016-11-08

Elektryczna marka Volkswagena w Chinach

Elektryczna marka Volkswagena w Chinach

Aktualności 2016-10-06

Komentuj:

~a w priusie nie trzeba wymieniać baterii. 2012-01-19

Są niklowo-metalowo-wodorkowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport