mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Benzyna, hybryda, Diesel - który ogrzeje szybciej?

Benzyna, hybryda, Diesel - który ogrzeje szybciej?

Kabina pasażerska w samochodach napędzanych silnikami Diesla rozgrzewa się wolniej w chłodne dni, niż w benzynowych egzemplarzach. To jeden z kilku wniosków jakie wyciągnął niemiecki automobilklub ADAC z ostatnich testów, w których zbadał wydajność systemów ogrzewania w kilku różnych samochodach.

Benzyna, hybryda, Diesel - który ogrzeje szybciej?
Ogrzewanie rozkręcone do maksimum, a w aucie nadal zimno. Niektóre modele potrzebują prawie pół godziny na uzyskanie zadanej temperatury, nadającej się do komfortowej jazdy. Szczególnie kiepsko w tym aspekcie wypadają Diesle. Choć jak wynika z testów ADAC zdarzają się też tutaj pozytywne wyjątki. W pierwszej dziesiątce aut, które poddane zostały próbom wydajnościowym systemu ogrzewanie, znalazły się same pojazdy napędzane silnikami benzynowymi. Auta z silnikami wysokoprężnymi dominują natomiast w kwestii niewielkich strat ciepła. To dlatego, że Diesle lepiej wykorzystują energię cieplną powstałą w wyniku procesu spalania paliwa. Objawia się to między innymi mniejszym apetytem na paliwo.

Przechodząc jednak do konkretów. Jak można wyczytać z raportu ADAC, kiedy na dworze panuje mróz sięgający -10 stopni Celsjusza, Volkswagen Golf 1,6 TDI potrzebuje 17 minut na rozgrzanie wnętrza do temperatury 22 stopni. Dotyczy to jednak przedniej części kabiny. Na tylnych siedzeniach taka temperatura odczuwalna będzie dopiero po 20 minutach. Dla porównania Golf z silnikiem benzynowym potrzebuje na osiągnięcie 22 stopni około 3-4 minut mniej. Jeszcze więcej czasu potrzebuje na przykład Seat Ibiza ST 1.6 TDI - częściowo za sprawą nadwozia (kombi). Pasażerowie na przednich fotelach na 22 stopnie czekać będą 25 minut, ci z tyłu pół godziny. Można więc przypuszczać, że w niektórych przypadkach szybciej dojedziemy do pracy zanim zostanie osiągnięta zadana temperatura.

Bardzo podobnie jak w Seacie, przedstawiają się w wyniki czasowe w przestronnych vanach. Jak informuje ADAC w Volkswagenie Sharanie 2.0 TDI BlueMotion proces trwa 30 minut w przypadku przedniej części kabiny i 31 minut w tylnej. Peugeot 807 o takiej samej pojemności, wyposażony w filtr cząstek stałych przód rozgrzewa 3 minuty szybciej, za to pasażerowie z tyłu odczują tą samą temperaturę dopiero po upływie 37 minut. Wyniki Fiata Doblo 1,6 TD Mutlijet to odpowiednio 29 i 32 minuty.

Nie warto mimo wszystko jednoznacznie wieszać psów na ogrzewanie w autach z jednostkami wysokoprężnymi. Niektóre auta benzynowe mają także z tym problem. I o dziwo jeden przykład dotyczy samochodu wielkości resoraka. Mowa oczywiście o modelu Smart fortwo Coupe, napędzanym silnikiem typu Otto o pojemności 1,0 l. Mały Smart na rozgrzanie kabiny do 22 stopni potrzebuje aż 20 minut(!) - mimo, że w tym aucie nie ma przestrzeni za kierowcą i pasażerem.

Pytanie, które z aut poradziło sobie najlepiej z testem przeprowadzonym przez ekspertów ADAC. Odpowiedź pochodzi z mroźnej Skandynawii i być także dlatego, Volvo doskonale wie jak w tak zimnym regionie Europy zadbać należycie o komfort podróżnych. Model S60 D5 na rozgrzanie całego wnętrza potrzebuje tylko 9 minut. Kolejnym "samozapłonowcem" w tabeli wyników jest BMW X5 xDrive 30d, które osiągnęło testową granicę ciepła w 9 minut z przodu i 11 minut z tyłu. Kolejny wniosek jaki nasuwa się po przeanalizowaniu raportu - jeśli chcesz mieć szybko ciepłe powietrze w aucie, musisz wybrać auto klasy premium lub jedno z tych dwóch aut: Mazdę 3 2.0 DISI (rozgrzewa się w 9 minut z przodu i 10 minut z tyłu) albo Ładę Priora 1.6 (10/12 minut).

Pomijając nacjonalistyczny stosunek ADAC do producentów niemieckich, jeśli popatrzymy przez pryzmat "najcieplejszych" marek samochodowych, powinniśmy poszukać czegoś z oferty Mercedesa. Na przykład model SLS AMG mimo drzwi, które robią duży przeciąg, z -10 do 22 stopni rozgrzewa się w 9 minut. Mogą być też modele z technologią hybrydową, jak na przykład Mercedes S400 Hybrid, który potrzebuje niemal identyczny czas na zapewnienie właściwego komfortu w zimie.

ADAC jednocześnie wskazuje, że akceptowalny czas rozgrzania kabiny samochodu w zimowych warunkach, przy założeniu wartości granicznych temperatury (od -10 do 22 stopni Celsjusza), powinno mieścić się w przedziale od 10 do 12 minut.

Podobne wiadomości:

Wielkie stolice zakażą Diesli

Wielkie stolice zakażą Diesli

Aktualności 2016-12-06

Ferrari stawia na hybrydy

Ferrari stawia na hybrydy

Samochody luksusowe 2016-11-08

Komentuj:

~daniel 2015-01-22

Jak dla mnie rewelacyjnie szybko rozgrzewa się silnik 4g92 benzyna w mitsubishi lancer. Nie robiłem pomiarów ale ciepełko jest po przejechaniu 3-5km przy temp. na zewnątrz w okolicy zera. Nawet przy -20C nie ma problemów z ogrzewaniem. Nissan micra k11 też dosyć szybko łapie temp. ale już nie tak szybko jak lancer. Dla porównania jadąc peugeotem boxerem 2,2hdi przy dużych mrozach silnik nie trzyma nominalnej temperatury.Np stajemy na światłach a wskazówka od temp. leci w dół :0 Ciepło robi sie po przejechaniu kolo 7-10km.

~bar 2011-02-28

maty wygłuszające mają duży wpływ na temperaturę wnętrza pojazdu. dzisiaj wykładziny są naprawdę zbyt cienkie. również klimat ma znaczenie.

~kierowca 2011-02-25

Autorzy testów zdaje się troszkę przekoloryzowali wydajność ogrzewania w dieslu TDI. Taki silnik wyraźnie wolniej nagrzewa się a tym samym i wnętrze pojazdu. Czas nagrzania kabiny poprawiają różne montowane seryjnie ulepszenia typu dogrzewanie elektryczne. Fantastycznie nagrzewała mi się benzynowa Almera 1.8 ale przy tym miała straszny apetyt na paliwo.

~cb 2011-02-24

Dokladnie podgrzewane fotele to jest to! U mnie juz po 30s czuc efekt a po 2-3 minutach rozgrzewa cale cialo.

aaa 2011-02-17

Najlepiej grzeje .... samochód z ogrzewaniem postojowym :) Wydaje się, że jak ktoś nie ma garażu lub często pozostawia samochód poza nim to w mroźne dni jest to urządzenie niezastąpione. Diesle rzeczywiście wolno się rozgrzewają, dlatego wypadałoby zawsze montować do nich podgrzewacz przepływowy. A w dużej wolnossącej benzynie właśnie podoba mi się to, ze łapie temperaturę i ją bez problemu utrzymuje na stałym poziomie. Tak czy inaczej, ludzie, inwestujcie w ogrzewanie postojowe! pytanie, o jakim starze piszesz? 12 Volt powiadasz?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport