mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Bezpieczeństwo przede wszystkim

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Walczyć o klienta można na różne sposoby. Takie hasła, jak najszybszy, o najmniejszym zużyciu paliwa, najbardziej przestronny, to tylko niektóre z argumentów mających przekonać kupujących do danego modelu. Coraz ważniejszym jednak staje się motyw bezpieczeństwa, który jest częstym orężem w tej walce pomiędzy koncernami.

Bezpieczeństwo przede wszystkim
Elektroniczna pomoc
Współczesna motoryzacja, podobnie jak wiele innych dziedzin, w kilku, kilkunastu latach uczyniła znaczny postęp technologiczny. Samochody już nie są prostymi pojazdami, na których większość kierowców się znała i w razie potrzeby mogła dokonać nieskomplikowanych napraw. Teraz w autach panuje wszechobecna elektronika, która jest odpowiedzialna w różnym jeszcze stopniu za każdy z układów w samochodzie. Dzięki niej jazda stała się łatwiejsza, zwiększona zostały możliwości aut w zakresie uzyskiwanych prędkości i przyspieszeń, zwiększony został również komfort oraz bezpieczeństwo jazdy.

Jeśli idzie o kwestię bezpieczeństwa, to stosowane systemy, urządzenia mają pomóc przede wszystkim w tych obszarach, gdzie człowiek popełnia najwięcej błędów. A te wynikają z wielu czynników. Złe warunki drogowe, słaba widoczność, zmęczenie, zbyt duża prędkość, to tylko niektóre z tych, które mogą przyczynić się do powstania niebezpiecznej sytuacji na drogach. Najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, w zależności od sytuacji na drodze, pomagają wówczas zapanować nad samochodem, utrzymać obrany kierunek jazdy lub skutecznie zatrzymać samochód.

Bezpieczeństwo to oczywiście ważny punkt podczas prac projektowania i konstruowania samochodów wszystkich marek. Żaden koncern nie może sobie pozwolić na pozostanie z tyłu stawki, bo opinia mało bezpiecznego samochodu może skutecznie ograniczyć zainteresowanie danym modelem. Mimo wysokich nakładów pieniężnych, jakie ponoszą koncerny motoryzacyjne na podwyższenie poziomu bezpieczeństwa, różnie są postrzegane poszczególne marki. Choć właściwie trudno zmierzyć i porównać poziom bezpieczeństwa, jaki zapewniają samochody. To przecież nie tylko kwestia liczby systemów i urządzeń mających chronić podróżujących autem.

Lekkie ale sztywne
W fazie i projektowania, i tworzenia samochodów kwestia bezpieczeństwa musi być niestety pogodzona z innymi ważnymi czynnikami, takimi jak np. niski poziom spalania lub dynamika zapewniająca zadowalające osiągi. Dlatego też ważne jest znalezienie kompromisu pomiędzy sztywnym i wytrzymałym na uderzenia nadwoziem a stosunkowo niską wagą auta. Samochody coraz częściej odchodzą od wyłącznie stalowych konstrukcji, które wprawdzie są wytrzymałe, jednak ich masa jest równie wysoka. Do wytworzenia bezpiecznego nadwozia wykorzystywane są, obok stali, znacznie lżejsze materiały, jak aluminium, włókna węglowe lub szklane czy inne tworzywa sztuczne. Wprowadzane są także najnowocześniejsze technologie łączenia poszczególnych części. Poza spawaniem stosuje się także zgrzewanie punktowe z klejeniem.

Nadwozie pojazdu jest tym elementem, który ma zapewnić przetrwanie nawet najpoważniejszych kolizji. Dlatego konstrukcja auta ma być, po pierwsze, wytrzymała, a po drugie, ma zapewnić rozproszenie energii uderzenia. Z tego względu ważne jest ułożenie elementów w komorze silnika, by przy zderzeniu czołowym – najczęstszym rodzajem zderzenia, podzespoły mechaniczne zgniatały się wzajemnie. Pierwsza faza uderzenia trafia najczęściej w zderzaki, dlatego tworzone są one z wielokomorowych belek poprzecznych amortyzujących odkształcenia. W ogóle bezpieczna konstrukcja kabiny to taka, która rozprasza siły uderzenia w określonych kierunkach, gdzie strefy zgniotu przyjmują maksymalną ilość energii uderzenia. Np. siły uderzenia zderzenia czołowego przenoszone są na wzmocnienia boczne, słupki przednia oraz boczne drzwi.

Kiedy na skutek wypadku, siły uderzenia "przedostaną się" jednak do wnętrza, ważną rolę zaczyna odgrywać tzw. aktywna pedaliera, która ma ograniczyć uraz stóp, kostek i dolnych partii nóg. Łamiące się pedały hamulca i sprzęgła są dużo bezpieczniejsze od tradycyjnych, bo usuwają się spod stóp. Również coraz powszechniejsza staje się bezpieczna (łamana) kolumna kierownicy, która nie może przesunąć się w głąb kokpitu.

Pasy, poduszki i zagłówki
Do najbardziej typowych elementów wyposażenia zwiększających bezpieczeństwo pasywne, czyli minimalizujących skutki wypadku, należą pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz zagłówki. Pasy bezpieczeństwa są najprostszym sposobem uniknięcia poważnych obrażeń a nawet śmierci. W przypadku ich nie zapięcia, uderzenia nawet przy niezbyt dużej prędkości może spowodować wypadnięcie przez przednią szybę. Dlatego też ich stosowanie jest wymuszane na kierowcach i pasażerach przepisami prawa. Obecnie stosowane trzypunktowe pasy bezpieczeństwa coraz częściej posiadają napinacze pirotechniczne i ograniczniki siły napięcia. Jest to element, który ogranicza możliwość naprężenia pasa. O zapięciu pasów przypominają w coraz większej liczbie dostępnych na rynku modeli sygnały świetlne i dźwiękowe w postaci ciągłego lub przerywanego brzęczka.

Poduszki powietrzne chronią już praktycznie każdą część ciała każdego z podróżujących. Już nie wywołują zdziwienia te modele, które w wyposażeniu mają ich ponad osiem. Standardem stają się dwie przednie i boczne poduszki powietrzne, do tego dochodzą chroniące głowy kurtyny powietrzne stosowane nawet w kabrioletach, tylne boczne poduszki a nawet poduszki chroniące kolana. Najnowocześniejsze dziś poduszki powietrzne samoczynnie dostosowujące się do siły i rodzaju zderzenia, otwierają się w milisekundy. Już wkrótce być może doczekamy się poduszek powietrznych montowanych na masce silnika, a które będą miały chronić pieszych w razie kolizji.

Najbezpieczniejsze z kolei aktywne zagłówki, oprócz tego, iż można regulować kąt ich nachylenia oraz wysokość, w momencie zderzenia nachylają się ku przodowi, ku głowie kierowcy.

Zamontowane urządzenia bezpieczeństwa nie są zbiorem elementów, z których części można korzystać lub nie. Tworzą one całość, zintegrowany system, a stosowane oddzielnie mogą być źródłem niebezpieczeństwa. Przykładem może tu być wystrzelenie poduszki powietrznej, gdy kierowca lub pasażer nie ma zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Na początku był ABS
Za to, aby nie doszło w ogóle do kolizji na drodze odpowiada układ hamulcowy wraz z licznymi systemami, mającymi za zadanie skutecznie zatrzymać samochód lub nie pozwolić, by kierowca stracił nad nim kontrolę.

Do najpopularniejszych należy z pewnością system ABS, który stał się obowiązkowym elementem wyposażenia standardowego wszystkich nowych modeli. Układ ten zapobiega wpadaniu w poślizg podczas gwałtownego hamowania. Stosowany jest on wspólnie z różnymi pomocniczymi układami, jak choćby z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV czy EBD - elektronicznym rozdziałem siły hamowania; w celu maksymalnego skrócenia drogi.

Drugim ważnym elementem bezpieczeństwa czynnego jest system ESP – elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, znany także w niektórych markach jako DSC, VDC czy PSM. ESP, poprzez korygowanie siły hamowania na poszczególnych kołach, nie pozwala autu na wpadnięcie w poślizg podczas pokonywania zakrętów czy na śliskiej nawierzchni. Opcji ESP może towarzyszyć układ EBA (wspomagania hamowania awaryjnego), który maksymalnie zwiększa siłę hamowania w sytuacjach awaryjnych. Uaktywnia się po kilkakrotnym naciśnięciu pedału hamulca w krótkim odstępie czasu. ESP uzupełniany jest także przez ASR, który zapobiega poślizgowi kół podczas ruszania i przyspieszania na nawierzchniach o zmniejszonej przyczepności. Skutecznie działa on także na nawierzchniach o niejednakowej przyczepności, z zachowaną przyczepnością tylko jednego koła. Za to system MSR optymalizuje przyczepność podczas hamowania silnikiem, tj. gdy nagle zostanie puszczony pedał gazu lub gdy zostanie zredukowany bieg.

Układ kontroli trakcji (TCS) z kolei działa w połączeniu z układem sterowania silnika, a zapobiega poślizgowi lub buksowaniu kół. Bardzo pomocny jest system Hill Hold Control, który nie dopuszcza do staczania się auta podczas ruszania pod górę.

Jak widać walka o zwiększenie poziomu bezpieczeństwa prowadzona jest różnymi drogami. Pamiętajmy jednak o jednym. Wyposażenie auta we wszystkie nawet stosowane dziś rodzaje zabezpieczeń może nam pomóc w pewnych sytuacjach. Jednak z całą pewnością nie zwalniają nas one od bycia rozsądnym na drodze. Bo wprawdzie ryzyko śmierci czy inwalidztwa zmniejsza się, ale jednak wciąż istnieje ono.

Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Bezpieczna jazda 2015-11-06

Komentuj:

~lalek 2009-07-13

powyższy artykuł zawiera solidne informacje na temat rozmaitych rozwiązań stosowanych w pojazdach samochodowych. Pojawiła się jednak niestety nieprawda. Otóż autor opisując układ hamulcowy, wymienia i opisuje opcje rzekomo towarzyszące ESP (systemowi kontroli trakcji). Jest to m. in ASR EBA i MSR . Posiadam samochód zaopatrzony w te trzy opcje, ale nie ma w nim ESP. Proponuję autorowi w solidniejsze zagłębienie się w literaturę fachową.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport