mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Bezpieczny jak Renault

Bezpieczny jak Renault

Debiutujący w maju na targach motoryzacyjnychw Madrycie Renault Modus stawia sobie za cel uzyskanie najlepszego wyniku w swej kategorii w testach Euro NCAP.

Bezpieczny jak Renault

Mocną stroną Modusa, decydującą o bezpieczeństwie czynnym, jest trzymanie się drogi. Nowa płyta podłogowa oraz jego układ jezdny gwarantują precyzyjny tor jazdy niezależnie od rodzaju drogi, czy np. fazy hamowania lub przyspieszania. W Modusie zastosowano 15 lub 16-calowe koła z szerokimi oponami, które skracają drogę hamowania. Auto wyposażone jest seryjnie w ABS Bosch ostatniej generacji z elektronicznym korektorem siły hamowania i wspomaganiem nagłego hamowania. Przy gwałtownym naciśnięciu na pedał hamulca automatycznie włączają się światła awaryjne.

Modus wyposażony jest również w system dynamicznej kontroli toru jazdy ESP z funkcją kontroli podsterowności. Uzupełnieniem systemu ESP jest funkcja zapobiegania poślizgowi kół ASR przy ruszaniu lub przyspieszaniu, którą można wyłączyć przy prędkości do 50 km/h, co może ułatwić ruszanie na grząskich nawierzchniach.

Nowymi rozwiązaniami technicznymi, które mają duży wpływ na bezpieczną jazdę są m.in. dodatkowe światła poprawiające widoczność na zakrętach. Oświetlenie to włączane jest w zależności od kilku parametrów (kąt skrętu kierownicy, prędkość, włączone światła mijania). Lepsza widoczność w nocy to zasługa świateł ksenonowych o podwójnym zasięgu. Czujnik światła steruje automatycznym włączaniem świateł w zależności od światła zewnętrznego. Czujnik deszczu uruchamia i kontroluje prędkość wycieraczek w zależności od ilości wody na przedniej szybie. Modus posiada też system kontroli ciśnienia w oponach.

Bardzo duży nacisk Renault zawsze kładło na bezpieczeństwo bierne. Konstrukcja Modusa w dużej mierze odwołuje się do nadwozia Scenica II, najbezpieczniejszego auta w swojej klasie. Kabina została tak zaprojektowana, by właściwie pochłaniać energię w momencie zderzenia, żeby do kabiny nie przedostały się żadne mechaniczne podzespoły pojadu. Przy silnym zderzeniu kolumna kierownicy ulega skróceniu, szkielet kierownicy odkształca się, zaś pedały hamulca chowają się. Słupek boczny środkowy został wzmocniony, dzięki czemu skutki uderzenia bocznego są ograniczone.

System bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów (System Renault Protection) ma być uzupełnieniem działania konstrukcji nadwozia pochłaniającego energię. Obejmuje on do sześciu poduszek powietrznych, dwie przednie dostosowujące swe działanie do siły uderzenia, dwie boczne chroniące klatkę piersową wbudowane w fotele przednie oraz dwie boczne kurtyny chroniące głowy pasażerów w przodu i tyłu. Miejsca przednie są ponadto wyposażone w podwójne napinacze pasów z ogranicznikami naciągu. O niezapiętym pasie kierowcę ostrzegają sygnał dźwiękowy i piktogram na desce rozdzielczej.

Modus oferuje ponadto system 3-punktowego mocowania fotelika typu ISOFIX przodem i tyłem do kierunku jazdy na dwóch zewnętrznych miejscach z tyłu. Korzystanie z tego typu mocowań, także na przednim siedzeniu pasażera, jest zabezpieczone wyłącznikiem umieszczonym na desce rozdzielczej, który odłącza przednią poduszkę pasażera, poduszkę boczną oraz pirotechniczny napinacz pasa bocznego tylnego siedzenia.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport