mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Biały i czarny gonią srebrny

Biały i czarny gonią srebrny

Najbardziej popularnym kolorem lakieru samochodowego został po raz kolejny srebrny, ale niebawem może on zostać zdetronizowany na rzecz czarnego lub białego. Te dwa kolory doganiają go pod względem popularności, szczególnie za oceanem.

Biały i czarny gonią srebrny
Według raportu Grupy PPG, która jest właścicielem marki Nexa Autocolor, w przemyśle motoryzacyjnym nadal dominuje srebro. Jest to najbardziej popularny kolor na świecie. W Europie stanowi on 35 procent rynku samochodów, natomiast w Ameryce Północnej 20 procent, a w Azji aż 37 procent. Zaraz za nim znajduje się kolor biały z 18 procentowym udziałem oraz czarny, który zdobył jeden procent mniej. Oba kolory w przeciągu ostatnich lat znów nabrały na znaczeniu. Kolejne miejsca w rankingu zajął kolor czerwony (13 procent), niebieski (12 procent). Następne były odcienie naturalne (9 procent), inne/niszowe (7 procent) oraz kolor zielony (4 procent).

Popularność trzech pierwszych kolorów jest związana z tym, że praktycznie niemal przy każdej linii samochodów są one oferowane jako podstawowa paleta kolorystyczna, co ewidentnie wpływa na ich popularność. Według specjalistów z Grupy PGG pomimo tego, że srebrny już długi czas trzyma pierwsze miejsce, to na przełomie lat mieliśmy do czynienia z różnymi odmianami tego koloru. Dzięki zaawansowanej technologii i wzornictwu srebrne odcienie cały czas ewoluują, poprzez zmienianie tonu barwy, pigmentów, wyglądu i rozmiaru płatków aluminium.

Jednak pomimo dominacji neutralnych kolorów przyszłość lakierów motoryzacyjnych zapowiada się raczej różnokolorowo. Wielu producentów zaczyna poszerzać swoje palety kolorów o żywe i intensywne odcienie. Widać to po tendencjach w innych branżach. Coraz częściej decydujemy się na zdecydowane kolory w urządzeniach codziennego użytku jak pralka, suszarka czy telefon komórkowy. Odważny kolor przestaje być ekstrawaganckim dodatkiem. Oczekujemy go jako standardu.

Według specjalistów z Grupy PPG wiele kolorów, które zostały zaprojektowane dla samochodów w najbliższej przyszłości, zostało zainspirowanych przez środowisko. Dlatego można się spodziewać lakierów o coraz bardziej naturalnym odcieniu. Zgodnie z tymi założeniami, jednym z rosnących w najbliższym czasie w siłę kolorów ma być niebieski. Według badań przeprowadzonych przy okazji targów motoryzacyjnych w Detroit okazało się, że ten kolor został wybrany przez ankietowanych, jako najbardziej pasujący do każdego stylu i marki.

Niebieski ma być nowym kolorem bazowym, który zastąpi szarość i czerń. Jego jaśniejsze odcienie będą stosowane jako odmiany ubarwionych odcieni srebrnych. Kolor ten ma też potencjał by odpowiadać szerokiemu spektrum, od barw głębokich i mocnych, aż po te przejrzyste i świeże.

Co roku tworzonych jest też kilkadziesiąt konceptów kolorystycznych, które mogą być na czasie już za parę lat. Są one przedstawiane koncernom motoryzacyjnym podczas światowego tournee kolorów pod nazwą "Influences". Wśród nich można wyróżnić takie kolory jak: Lights Out (bardzo głęboki, ciemnoniebieski, ze szklanymi płatkami potęgującymi efekt lśnienia), Bling (jasnozłoty, który subtelnie zmienia odcień jak kunsztowna, złota biżuteria), Visionary Violet (bardzo ciemny fiolet z lśniącymi refleksami, zainspirowany wzornictwem wnętrz i modą młodzieżową) oraz Split & Peel (żółty w odcieniu bananowym, o świeżym, kremowym charakterze).

Podobne wiadomości:

Małe i mocne silniki Forda

Małe i mocne silniki Forda

Aktualności 2007-05-02

Obwodnica Kielc - zmiany w Jaworzni

Obwodnica Kielc - zmiany w Jaworzni

Polskie drogi 2011-06-07

Komentuj:

~gripo 2008-11-27

Ale przedmówcy zapomnieli, że lakierami rządzi nie rynek klienta tylko potrzeba oferenta, który zainteresowany jest tym aby klient stale stał ze swym CZARNYM (lub innym ciemnym) autkiem pod MYJNIĄ, zakładami malarskimi - do woskowania, polerowania i usuwania rys i aby mogli go doić z kasy !

~jarek 2008-11-27

Jako lakiernik potwierdzam dobrą opinię o wysokiej praktyczności lakieru beżowo-złotego metalizowanego oraz nieco niższą srebrnego. Lakier czarny i wszelkie lakiery ciemne są z pewnością najmniej praktyczne,a ładnie wyglądają tylko w chwilę po umyciu i wytarciu oraz nawoskowaniu. Prócz tego lakiery czarne i ciemne rzeczywiście szczególnie łatwo się rysują, a powstałe rysy są ze zdwojoną siłą eksponowane w jakimkolwiek świetle !

~io 2008-11-27

Wg innych (użytkowników aut) najbardziej praktyczne kolory to najpierw tzw. Złoty metalik (beż) - na którym nie widać zaschniętego błotka, resztek piasku (w zimie), itp i to z odległości już kilku kroków, a kurzu nie widać z jeszcze mniejszej odl. oraz Srebrny metalik - zachowujący się podobnie ze szczególnym wskazaniem na miasta np. śląska (dużo pyłów o zabarwieniu ciemniejszym) łatwo ginących na tym lakierze. Niestety niezbyt wiele firm oferuje szczególnie ten pierwszy kolor, który prócz tego (tak jak inne jasne kolory) słabo eksponuje drobne rysy będące zmorą kolorów Czarnego i innych ciemnych, a których to rys nie można się ustrzec.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport