mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Bosch dla motoryzacji

Bosch dla motoryzacji

9 czerwca, w centrum badawczym Boscha w Boxbergu, miała miejsce 57. Międzynarodowa Konferencja dla Prasy Motoryzacyjnej.

Bosch dla motoryzacji

Bosch wydał w 2004 roku na badania i rozwój ponad 2,4 mld EURO, co stanowi 9,4% obrotu firmy, w działach badawczo rozwojowych nad technika motoryzacyjną pracuje blisko 18 tysięcy osób. Dzięki ich wysiłkowi Bosch zajmuje pierwsze miejsce zarówno w Europie jak i Stanach Zjednoczonych pod względem liczby zgłaszanych patentów.
Działania Bosch'a skupiają się zarówno na podnoszeniu wydajności systemów napędowych samochodów, jak i zapewnieniu najwyższego poziomu aktywnego bezpieczeństwa podróżującym.

Osiągnięcia w pierwszej dziedzinie to m.in. ekologiczne silniki Diesla: dzięki wysokociśnieniowym systemom wtrysku bezpośredniego (np. Common Rail czy pompowtryskiwacze) czy elektronicznym układom sterowania, ich wydajność i kultura pracy stale wzrasta. Za kilka lat pewnie kopcący, ospały Diesel będzie spotykany tylko w muzeach i opowieściach starszych ludzi.

Te silniki będą stale rozwijane: w Europie niemal co drugi nowy samochód ma silnik wysokoprężny, do "ropniaków" zaczynają przekonywać się także Amerykanie.
Plany firmy związane z napędami to jednak nie tylko Diesel: nowoczesne systemy wtrysku bezpośredniego w silnikach benzynowych typu DI - Motronic są bardziej elastyczne, wydajne i mocniejsze od silników standardowych. Jednocześnie niższe koszty produkcji silników benzynowych sprawiają, ze mimo średnio 30% wyższego zużycia paliwa nadal będą one popularne wśród nabywców.

Bosch zamierza także inwestować w rozwój napędów hybrydowych - te sprawdzają się najlepiej w cyklu miejskim. Przy obecnych kosztach produkcji i liczbie produkowanych "hybryd" (brak efektu skali) korzyści ekonomiczne nie są jeszcze odczuwalne dla nabywców, jednak ze względu na te dla środowiska inwestycje w tę formę napędu jest jak najbardziej uzasadnione.

W dziedzinie wspomagania bezpiecznej i komfortowej jazdy samochodem Bosch także jest liderem: stale udoskonalany system ESP pozwala na walkę z nad- i podsterownością  także mało doświadczonym kierowcom: nowe generacje tego systemu pozwalają na w miarę pewną jazdę po śliskich nawierzchniach, zaś gwałtowne ruchy kierownicą nie powodują wpadania w poślizg. W ESP Premium, który będzie montowane od przyszłego roku w samochodach klasy wyższej, zastosowano takie udogodnienia jak funkcja Elektronic Brake prefill który w momencie zdjęcia nogi z gazu zbliży okładziny do tarcz hamulcowych, aby ewentualne hamowanie przebiegało szybciej, jak również funkcję Brake Disc Wiping, który w niezauważalny dal kierowcy sposób przykłada okładziny do tarcz, usuwając w ten sposób wilgoć z tarcz. Ciekawym rozwiązaniem jest Hill Hold Control, który zapobiega staczniu się samochodu podczas podjeżdżania pod górkę. Samochód przez 2 sekundy od momentu puszczenia hamulca bez wciśniętego gazu nie stacza się. Wydaje się więc, jeden z manewrów na placu manewrowym podczas egzaminu na prawo jazdy za kilka lat odejdzie w niepamięć.

Innym elementem egzaminu, z którym być może uda się wygrać człowiekowi dzięki technologii jest parkowanie bokiem, czyli nieśmiertelna zatoczka: system Park Steering Control nie tylko zmierzy, czy miejsca na parkowanie wystarczy, ale także - poprzez odpowiednie sygnały optyczne bądź akustyczne - poprowadzi kierowcę w zatoczkę "za rękę". No i testowany przez Boscha system rozpoznawania znaków drogowych: nie dla tych którzy ich nie znają, ale dla tych, którzy ich nie zauważą.

Bosch postanowił połączyć systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego, tworząc CAPS (Combined Active and Passive Safety): ma on na celu przede wszystkim zapobiegać wypadkom, z wykorzystaniem takich urządzeń jak ESP czy Adaptive Cruis Control - urządzenia te "widząc" niebezpieczną sytuację na drodze mogą wcześniej zacząć reagować, i sterując np. napinaczami pasów zapobiegać skutkom wypadku.

Wszystkie systemy proponowane przez Boscha na pewno ułatwią w przyszłości jazdę samochodem, wchodząc tam, gdzie człowiek popełnia najwięcej błędów.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Ubezpiecznie OC będzie zależne od mandatów
Ubezpiecznie OC będzie zależne od mandatów
Polska Izba Ubezpieczeń przygotowała raport, który proponuje rozwiązania zmniejszające liczbę wypadków drogowych w Polsce. Chodzi o możliwość taryfikacji ubezpieczenia OC w oparciu o mandaty i punkty karne.