mojeauto.pl > motogazeta > Technika > CamInCam, czyli wał rozrządu 2 w 1

CamInCam, czyli wał rozrządu 2 w 1

Oszczędność to w dzisiejszych czasach cnota. Nic więc dziwnego, że takiej zalety w swoich samochodach szukają wszyscy producenci. Niebawem w swoich modelach będą mogli skorzystać z kolejnego rozwiązania, które ograniczy apetyt silników na paliwa.

CamInCam, czyli wał rozrządu 2 w 1

O tym, że właściwe dotlenienie poprawia kondycję wie każdy sportowiec. Teraz tą samą teorię na grunt motoryzacji przekładają inżynierowie firmy Mahle, którzy opracowali nową koncepcję sterowania mieszanką paliwowo-powietrzną w komorze spalania silnika. Technologia nosi nazwę CamInCam (w skrócie CIC) i polega na jak najprecyzyjniejszym dopasowaniu działania systemu sterującego wentylami zaworów, w każdej fazie ich pracy. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest zupełnie nowy typ wałka rozrządu, którego działanie do złudzenia przypomina popularną w czasach PRL-u rosyjską zabawkę, Matrioszkę - jeden wał ukrywa się w drugim, a krzywki obu mogą przekręcać się o 40 stopni względem siebie.

Pytanie, jakie korzyści płyną z takiego rozwiązania. Do tej pory do osobnego sterowania dwóch wentyli wlotowych lub wylotowych potrzebne były dwa wałki rozrządu, a co za tym idzie, zupełnie inne konstrukcje główki cylindra. Z kolei technologia CanInCam daje się zastosować w zasadzie w każdym, istniejącym silniku. Dzięki możliwości obracania się krzywek na obu wałkach CIC, możliwe jest optymalne rozstawienie czasu otwierania się wentyli. W tzw. wysokim wzniosie zaworów daje to możliwość pełnej optymalizacji dawkowania mieszanki gazów powstałych w wyniku spalania stukowego w każdym punkcie ich pracy, by jak najefektywniej wykorzystać potencjał silnika - maksymalne osiągi przy możliwie jak najniższym zużyciu paliwa.

Inżynierowie firmy Mahle system CIC zdążyli już z powodzeniem przetestować w wolnossącym silniku Dodge'a Vipera. Teraz forsują połączenie tej technologii z coraz popularniejszym Downsizingiem, czyli z silnikami o małym litrażu, ale dzięki doładowaniu Turbo z dużą mocą. W tym jednak przypadku system CIC ma być stosowany przy zaworach wylotowych. Konstruktorzy mają nadzieję, że w ten sposób uda się także wyeliminować efekt turbo-dziury.

CamInCam ma być także dobrym rozwiązaniem dla bardziej rozbudowanych silników, takich jak: Twinscroll, Biturbo czy tych, które w dolnym zakresie obrotów wykorzystują do rozpędzania kompresor. Może już nie w samej eliminacji turbo-dziury, bowiem w takich jednostkach napędowych jest ona praktycznie nieodczuwalna, ale przede wszystkim CIC obniży koszty produkcji oraz miejsce w samym silniku.

Ponadto by utrzymać małe straty podczas zmiany stopnia ciśnienia w trakcie przełączania się np. z kompresora na turbo, potrzebne są również wysokie wzniosy zaworów wylotowych. Efekt ten prowadzi do otwierania się sąsiednich cylindrów w tym samym czasie (tzw. przekrycia zaworów). Przy niskich obrotach pracy silnika jest to jednak wada, ponieważ jedną z przyczyn powstania turbo-dziury jest sytuacja, w której strumienie spalin sąsiednich cylindrów wzajemnie sobie przeszkadzają.

Eksperci Mahle by obejść ten problem postanowili skrócić czas otwierania się wentyli wylotowych w taki sposób, że zawór wydechowy aktualnie aktywnego cylindra zamyka się, w momencie otwierania się zaworu będącego w kolejności zapłonu. Strumienie gazów de facto naprzemiennie przechodzą przez kolektor do turbosprężarki i nie "zderzają się" ze sobą.


Podobne wiadomości:

Univalve - oszczędny system sterowania zaworów

Univalve - oszczędny system sterowania...

Technika 2011-08-23

MultiAir - rewolucja silnikowa

MultiAir - rewolucja silnikowa "made by" Fiat

Technika 2009-05-07

Komentuj:

~?? 2012-01-06

Niby w jaki sposób miałoby to zastąpić dwa wałki rozrządu tak jak pisze autor. 4 Zawory przypadające na cylinder musiałyby znajdować się w szeregu a to niemożliwe. Ktoś mi wytłumaczy?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.