mojeauto.pl > motogazeta > Technika > CamInCam, czyli wał rozrządu 2 w 1

CamInCam, czyli wał rozrządu 2 w 1

Oszczędność to w dzisiejszych czasach cnota. Nic więc dziwnego, że takiej zalety w swoich samochodach szukają wszyscy producenci. Niebawem w swoich modelach będą mogli skorzystać z kolejnego rozwiązania, które ograniczy apetyt silników na paliwa.

CamInCam, czyli wał rozrządu 2 w 1

O tym, że właściwe dotlenienie poprawia kondycję wie każdy sportowiec. Teraz tą samą teorię na grunt motoryzacji przekładają inżynierowie firmy Mahle, którzy opracowali nową koncepcję sterowania mieszanką paliwowo-powietrzną w komorze spalania silnika. Technologia nosi nazwę CamInCam (w skrócie CIC) i polega na jak najprecyzyjniejszym dopasowaniu działania systemu sterującego wentylami zaworów, w każdej fazie ich pracy. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest zupełnie nowy typ wałka rozrządu, którego działanie do złudzenia przypomina popularną w czasach PRL-u rosyjską zabawkę, Matrioszkę - jeden wał ukrywa się w drugim, a krzywki obu mogą przekręcać się o 40 stopni względem siebie.

Pytanie, jakie korzyści płyną z takiego rozwiązania. Do tej pory do osobnego sterowania dwóch wentyli wlotowych lub wylotowych potrzebne były dwa wałki rozrządu, a co za tym idzie, zupełnie inne konstrukcje główki cylindra. Z kolei technologia CanInCam daje się zastosować w zasadzie w każdym, istniejącym silniku. Dzięki możliwości obracania się krzywek na obu wałkach CIC, możliwe jest optymalne rozstawienie czasu otwierania się wentyli. W tzw. wysokim wzniosie zaworów daje to możliwość pełnej optymalizacji dawkowania mieszanki gazów powstałych w wyniku spalania stukowego w każdym punkcie ich pracy, by jak najefektywniej wykorzystać potencjał silnika - maksymalne osiągi przy możliwie jak najniższym zużyciu paliwa.

Inżynierowie firmy Mahle system CIC zdążyli już z powodzeniem przetestować w wolnossącym silniku Dodge'a Vipera. Teraz forsują połączenie tej technologii z coraz popularniejszym Downsizingiem, czyli z silnikami o małym litrażu, ale dzięki doładowaniu Turbo z dużą mocą. W tym jednak przypadku system CIC ma być stosowany przy zaworach wylotowych. Konstruktorzy mają nadzieję, że w ten sposób uda się także wyeliminować efekt turbo-dziury.

CamInCam ma być także dobrym rozwiązaniem dla bardziej rozbudowanych silników, takich jak: Twinscroll, Biturbo czy tych, które w dolnym zakresie obrotów wykorzystują do rozpędzania kompresor. Może już nie w samej eliminacji turbo-dziury, bowiem w takich jednostkach napędowych jest ona praktycznie nieodczuwalna, ale przede wszystkim CIC obniży koszty produkcji oraz miejsce w samym silniku.

Ponadto by utrzymać małe straty podczas zmiany stopnia ciśnienia w trakcie przełączania się np. z kompresora na turbo, potrzebne są również wysokie wzniosy zaworów wylotowych. Efekt ten prowadzi do otwierania się sąsiednich cylindrów w tym samym czasie (tzw. przekrycia zaworów). Przy niskich obrotach pracy silnika jest to jednak wada, ponieważ jedną z przyczyn powstania turbo-dziury jest sytuacja, w której strumienie spalin sąsiednich cylindrów wzajemnie sobie przeszkadzają.

Eksperci Mahle by obejść ten problem postanowili skrócić czas otwierania się wentyli wylotowych w taki sposób, że zawór wydechowy aktualnie aktywnego cylindra zamyka się, w momencie otwierania się zaworu będącego w kolejności zapłonu. Strumienie gazów de facto naprzemiennie przechodzą przez kolektor do turbosprężarki i nie "zderzają się" ze sobą.


Podobne wiadomości:

Rozrząd silnika - dbaj albo płać

Rozrząd silnika - dbaj albo płać

Technika 2012-07-23

Silnik bez wałka rozrządu

Silnik bez wałka rozrządu

Technika 2012-02-13

Komentuj:

~?? 2012-01-06

Niby w jaki sposób miałoby to zastąpić dwa wałki rozrządu tak jak pisze autor. 4 Zawory przypadające na cylinder musiałyby znajdować się w szeregu a to niemożliwe. Ktoś mi wytłumaczy?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport