mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Caravaning sposobem na wakacje

Caravaning sposobem na wakacje

Odpoczywać można na różne sposoby. Jednym z nich jest turystyka samochodowa, która powszechnie jest nazywana caravaningiem. Z racji rozpoczynających się wakacji przedstawiamy pokrótce na czym to polega.

Caravaning sposobem na wakacje
Na dobry początek warto dowiedzieć  się czym jest caravaning. W szerokim ujęciu jest to uprawianie turystyki przy wykorzystaniu przyczep campingowych bądź też samochodów campingowych. Ostatnimi czasy pojawiło się także określenie campering. Tak nazywana jest turystyka oparta o samochody campingowe.

Okazuje się, że wcale nie jest to nowe zjawisko. Specjaliści podkreślają, że caravaning w Europie pojawił się w 1907 roku. Wtedy w Wielkiej Brytanii założono pierwszy na świecie brytyjski klub - The Caravan Club. W Polsce pierwsze struktury caravaningowe pojawiły się w 1973 roku przy Automobilklubie Warszawskim. Powstało wtedy Koło caravaningu. Pierwszy, ogólnodostępny klub.

Przyczepa czy samochód campingowy?
Wiedząc, że kwestię caravaningu można rozpatrywać dwuznacznie, wiele osób na dobry początek zadaje sobie pytanie co jest lepsze, przyczepa czy samochód campingowy. Odpowiedź nie jest łatwa, ale można szybko zrobić sobie rachunek plusów i minusów. Przyczepa campingowa pozwala na wykorzystanie naszego samochodu podczas wakacyjnego pobytu. Po zaparkowaniu na polu kempingowym, auto jest odłączane od przyczpy i można z niego swobodnie korzystać. Na pewno jednym z większych minusów jest konieczność ograniczenia prędkości jazdy, ale za to jest to tańsze rozwiązanie niż zakup czy wypożyczenie samochodu campingowego.

Ten z kolei pozwala na zabranie dodatkowych środków lokomocji jak rowery czy skuter, pozwala na nieco szybszą jazdę, ale z pewnością jest droższy. Gabaryty ograniczają trochę funkcjonalność takiego samochodu, ale dużo łatwiej będzie nam parkować nim na miejscach dla aut osobowych.

Caravaning, a przepisy
Kategoria B pozwala na kierowanie pojazdem samochodowym o DMC do 3.500kg z przyczepą której DMC wyniesie do 750kg lub z przyczepą o DMC powyżej 750kg pod warunkiem, że DMC przyczepy nie przekracza masy własnej samochodu, a suma DMC (przyczepy i samochodu) nie przekracza 3.500kg.

Dla zobrazowania przykładu posiadamy samochód o DMC wynoszącej 3.400kg i dołączamy do niego przyczepę o DMC wynoszącej 600kg to możemy poruszać się korzystając z kategorii B. W przypadku gdy masa własna samochodu wynosi 1.200kg, jego DMC 1.750kg, a DMC przyczepy to 1.250kg, to potrzebna będzie kategoria B+E. Kolejne ograniczenie to długość zestawu w skład którego wchodzi samochód i przyczepa. Nie moze on przekraczać 18,75m.

Wielu kierowców zastanawia się jaki silnik i przekładnia będą najlepiej pasować do holowania przyczepy. Na komfortową jazdę z pewnością pozwoli nam auto wyposażone w silnik wysokoprężny wyposażony w automatyczną przekłądnię. Specyfika takiej jednostki (wysoki moment przy niskich obrotach) pozwoli sprawnie ruszać nawet na wzniesieniach, bez ryzyka spalenia sprzęgła.

Hak i lusterka
Żeby móc holować przyczepę potrzebujemy hak holowniczy. Najlepiej jeżeli będzie to seryjny/akcesoryjny hak dostarczany przez producenta pojazdu. Na pewno będzie on spełniał wymagania homologacyjne. Musimy pamiętać, że zakres dopuszczalnego nacisku w haku nie może być mniejszy niż 25kg. Poza hakiem potrzebna jest jeszcze instalacja elektryczna z 13-stykowym gniazdkiem pozwalającym na zasilanie urządzeń eleketrycznych przyczepy. Wybierając się w podróż musimy tez wiedzieć o dodatkowych lusterkach zewnętrznych zapewniających lepszą widoczność. Szerokość przyczep campingowych może wynosić nawet 2,5m zatem więcej niż w prowadzonym przez nas samochodzie.

Podczas jazdy powinniśmy pamiętać, że samochód z przyczepą to zestaw dwa razy dłuższy niż zwykle. Należy wziąć pod uwagę fakt, że ciężar zespołu pojazdów oraz powiększona powierzchnia czołowa przyczepy powoduje, że auto całkiem inaczej przyspiesza i hamuje. Przyspieszenie trwa troszkę dłużej. W przypadku aut wyposażonych w przekładnię manualną należy delikatnie operować sprzęgłem i gazem, aby nie wykończyć sprzęgła. Podczas hamowania musimy mieć świadomość, że zestaw będzie potrzebował trochę dłuższą odległość do hamowania. Podobnie ma się sprawa z wyprzedzaniem.

Sama technika jazdy zmienia się gdy za naszymi plecami znajduje się przyczepa. "Musimy pamiętać o tym, że tor jazdy przyczepy nie pokrywa się z torem jazdy samochodu. Na ciasnych zakrętach powinniśmy zadbać o odpowiednio duży promień skrętu. Przy okazji w lusterkach dodatkowych powinniśmy obserwować koła przyczepy. Próba zbyt szybkiego pokonania zakrętu może spowodować nawet przewrócenie przyczepy" - mówi ekspert ds. caravaningu Szkoły Auto, Wojciech Zawada.

"Pamiętamy także, że ze względu na dużą boczną powierzchnię przyczepy powinniśmy uważać na boczne podmuchy wiatru. Szczególnie gdy wyjeżdżamy zza wzniesienia lub podczas wyprzedzania. Mocne uderzenie wiatru w bok przyczepy może doprowadzić do ruchu wahadłowego przyczepy. W skrajnym przypadku może to doprowadzić do jej przewrócenia." - dodaje Wojciech Zawada.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

~walecdaras 2011-06-23

I pamiętać trzeba o tym że taki zestaw dotyczy jedynie przyczepek lekkich do których przyczep campingowych raczej nie zaliczamy - chyba że Niewiadówka ma do 750 kg i nie można rozpatrywać tego w kontekście samochód dmc 2000 + przyczepa dmc 1800 bo wtedy to już faktycznie 3800 dmc i wymagane jest B + E

~stiopa 2011-06-23

Racja kolego.Przyczepka o dmc do 750kg jest traktowana jako lekka.Maksymalna dmc zestawu z taką przyczepką może wynieść 4250kg i wymaga jedynie kategori B prawo jazdy.

~kierowca 2011-06-22

Kolego camp - najpierw zapoznaj się z przepisami (Kodeks Drogowy) a potem podważaj zdanie autora. Akurat w tym wypadku jst to 100% prawdy - Jeśli przyczepa jest lekka, wystarczy, że sam holownik jest do 3,5t. I bardzo proszę swoją niewiedzą nie wprowadzać w błąd innych.

~camp 2011-06-22

"Dla zobrazowania przykładu posiadamy samochód o DMC wynoszącej 3.400kg i dołączamy do niego przyczepę o DMC wynoszącej 600kg to możemy poruszać się korzystając z kategorii B." NIEPRAWDA na B zestaw MUSI mieć poniżej 3500 kg tutaj 3400 + 600 = 4000 kg i wtedy B+E forum . karawaning . pl pozdr

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport