mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Chłodzenie zimą

Chłodzenie zimą

Chodzi oczywiście o chłodzenie silnika. Być może brzmi to dziwnie, jednak także podczas eksploatacji samochodu w niskich temperaturach - a może zwłaszcza wtedy - należy dbać o jakość płynu chłodzącego silnik.

Chłodzenie zimą

Dlaczego? Nieodpowiedni lub złej jakości płyn może prowadzić do korozji elementów metalowych - chłodnicy i bloku silnika - nadmiernego zużywania elementów gumowych, a w konsekwencji także do nieszczelności układu chłodzenia. W skrajnych przypadkach niewłaściwej jakości płyn - zawierający zbyt dużo wody - może zamarznąć i doprowadzić do rozsadzenia chłodnicy lub bloku silnika. Płyn chłodzący oddaje swoje ciepło w nagrzewnicy, zapewniającej w większości samochodów ciepło w kabinie pasażerskiej.

Temperatura spalania to ok. 1900 st. C - bez odpowiedniego chłodzenia silnik zużywałby się bardzo szybko. Odpowiedni płyn chłodniczy zapewnia stabilność termiczną jego pracy. Dzięki zawartym dodatkom płyn zapobiega także osadzaniu się kamienia, nagarów i powstawaniu korozji w układzie, co wpływa dodatnio na jego żywotność. Nowoczesne płyny zapobiegają także zjawisku zwanemu kawitacją, polegającemu na odrywaniu się cząsteczek z powierzchni metalu poprzez gwałtowne działanie nań pęcherzyków gazów (par), co wydatnie podnosi trwałość tak elementów silnika, jak i pompy wodnej.

Wymiana płynu chłodzącego jest konieczna ze względu na jego starzenie, które polega głównie na wytrącaniu się kwasu glikolowego (w wyniku degradacji glikolu - głównego składnika płynu). Sprawdzenie jakości płynu, zwłaszcza określenie temperatury jego krzepnięcia, powinno należeć do standardowej kontroli stanu samochodu przed sezonem zimowym. Można tego dokonać w dowolnym warsztacie. Pomimo że wymiana płynu chłodzącego nie stwarza większych problemów nawet dla amatora, to jednak lepiej pozostawić tę czynność mechanikowi. Sprawdzi on przy okazji stan układu chłodzącego i jego szczelność.

W sprzedaży dostępne są zarówno gotowe płyny chłodnicze, jak i koncentraty, które rozcieńcza się wodą destylowaną. "Zalecane jest stosowanie gotowych do użycia płynów chłodzących, które zawierają odpowiednie proporcje glikolu, wody i dodatków, dzięki czemu gwarantują najlepszą ochronę silnika." – mówi Tomasz Urbaniak, dyrektor handlowy Valvoline Polska – "Dostępne na rynku płyny chłodnicze wymienia się raz na 2-3 lata lub co 100.000 km. W przypadku płynów chłodniczych o wydłużonej trwałości np. Valvoline MaxLife Coolant okres wymiany płynu wydłuża się do 5 lat lub 250.000 km."

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport