mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Ciemna strona LPG

Ciemna strona LPG

O tym, że nie każdy silnik toleruje instalację LPG wiadomo nie od dziś. Jednak nawet jeśli w naszym samochodzie motor dość dobrze toleruje obecność gazu, to trzeba się liczyć z tym, że prędzej czy później pojawią się dodatkowe koszta wynikające z oszczędnej jazdy.

Ciemna strona LPG
Kupowanie samochodu z instalacją gazową przypomina czasami grę w ruletkę. Nigdy nie wiadomo co trafimy. Zanim dojdzie do transakcji i zanim jeszcze zdecydujemy się na konkretny egzemplarz, który jest "zagazowany" warto odwiedzić specjalistę. Powinien on ustalić jakiego typu instalacja została zamontowana.

Bardzo często pojawiają się ogłoszenia z samochodami, które mają świeżo zainstalowane LPG. Najprawdopodobniej ktoś kto niedawno założył instalację i niedługo potem próbuje sprzedać auto nie do końca gra uczciwie. Najczęściej chodzi o to, że dostrojenie jest trudne albo nawet niemożliwe. Często handlarze samochodów montują instalację gazową po to by zwiększyć atrakcyjność samochodu. Szczególnie gdy został wyposażony w duży, paliwożerny silnik. Jednak bardzo często jest to najtańszy zestaw drugiej generacji, oparty na mieszalniku. Taka instalacja powinna być jednak montowana w autach, w których kolektor jest metalowy, a sama jednostka nie jest mocno skomputeryzowana.

Jednym z najsłabszych ogniw w prostych instalacjach mieszalnikowych jest reduktor. Jego żywot kończy się szybko gdy odpalamy samochód na gazie. Wymiana reduktora to koszt w okolicach 200-300 złotych. Auta z plastikowym kolektorem, w którym zamontowano taką instalację to dodatkowy koszt zaczynający się od około 200 złotych za naprawę kolektora uszkodzonego od wystrzałów. Żeby wszystko działało prawidłowo potrzebna jest też częstsza regulacja instalacji. Kosztuje to kilkadziesiąt złotych, ale wielu użytkowników pomija tą czynność, co nieuchronnie może prowadzić nawet do konieczności wymiany uszczelki pod głowicą. To konsekwencja długiego jeżdżenia na zbyt ubogiej mieszance gazu i powietrza. Do rachunków za LPG w samochodzie należy też doliczyć dwukrotnie częstszą wymianę świec zapłonowych.

Bardziej skomplikowane jednostki napędowe potrzebują już instalacji dużo nowszej generacji, w których dawkowanie paliwa odbywa się przez wtryskiwacze sterowane komputerowo. Montaż takiego zestawu kosztuje z reguły 2-3 razy drożej niż w przypadku tych mniej wymagających. Jednak mimo wyższych kosztów na początku, później odwdzięcza się to rzadszymi usterkami. Najpoważniejsza usterka w przypadku instalacji trzeciej czy czwartej generacji to wtryskiwacze. Przy przebiegach powyżej 100 tysięcy kilometrów nadają się one do wymiany. Koszt jednego to jakieś 100-200 złotych, w zależności od wersji. Wtrysk sterowany jest komputerowo za pomocą specjalnego sterownika. Jego awaria unieruchamia instalację, a wymiana może kosztować kilkaset złotych. Jeśli chcemy wykluczyć przedwczesną wymianę wtryskiwaczy, powinniśmy regularnie robić przegląd parownika. Pamiętamy o wymianie filtra gazu, która kosztuje kilkadziesiąt złotych oraz regularnych przeglądach (ok. 200 złotych).

Jeżeli okaże się, że kupiliśmy samochód z zainstalowaną nieodpowiednią  generacją LPG to w przypadku wymiany na nowszą, ze starej zostanie nam najprawdopodobniej tylko butla.
Tematy w artykule: LPG

Podobne wiadomości:

Skoda z łatwym dostępem do LPG

Skoda z łatwym dostępem do LPG

Aktualności 2015-10-07

Opel Corsa z zasilaniem LPG - ekologia i oszczędność

Opel Corsa z zasilaniem LPG - ekologia i...

Aktualności 2015-05-07

Komentuj:

lesnikzg 2011-03-04

Ciemna strona LPG, benzyny, oleju napędowego, CNG i innych paliw. Odnoszę wrażenie, że ten artykuł dedykowany jest prawdopodobnie dla małolatów, ku pokrzepieniu ich wiedzy. Należy zatem oczekiwać na artykuły o innych ciemnych stronach innych paliw w ramach obiektywnego przekazu wiedzy. Zabrakło jednak ogólnego podsumowania, iż ta ciemna strona LPG jest jednak jaśniejsza, w ujęciu ekonomicznym i ekologicznym, od ciemnych stron podstawowych paliw ropopochodnych tj. benzyny i ON. Może autor pokrzepi się i w następnym artykule przedstawi wiedzę w pełnym tego słowa znaczeniu. Pozdrawiam

~monter 2011-03-04

lpg niszczy pompe paliwa - dobre i zabawne strzaly powoduje silnik i uklad zaplonowy, ewentualnie mocno rozregulowana instalacja a nie fakt posiadania lpg w aucie przemysl to przy tankowaniu pb czy on

~monter 2011-03-04

stek bzdur, brak wiedzy i orietacji kosztowej(cena instalacji, przeglad, reduktor,itd.) fakty sa takie ze auta z LPG sa bardziej wrazliwe na usterki przez co sa czesciej serwisowane natomiast jak ktos olewa serwisy to czy bedzie jezdzil lpg,pb czy on to bedzie mial klopoty w dieslu uszczelki czy glowice tez padaja i czy to tez jest wina LPG

~TURKUĆ 2011-03-04

Dla mnie to kolejny tekst kogoś, kto NIE jeździ na gazie.BEŁKOT i czarny PR Sam tytuł mówi - GDZIEŚ..ktoś..komuś.. Normalnie jak kiedys o CZARNEJ WOŁDZE.. Do kupionego z Niemiec Espero 2.0 wstawiłem gaz sekwencyjny za 2400 wówczas. praktycznie -jeśli nie mam zapakowanego na maksa - pięć osób, bagaż (passat się chowa z pojemnością..dopiero B6 20 cm dłuższy dorównał..) to o tym , na czym jadę tylko kolor diody mi pokazuje.. średnio PALIWOŻERNY przecież silnik 2.0 Opla(hihihi..auto 4,60 , pełna elektryka, klima, abs, poduszka) na benzynie bierze średniorocznie 8,5 a gazu 9.. Instalacja wróciła mi się po pół roku..CZĘŚCI?? trzy lata temu dwa tłumiki za 250 PLN z wymianą - i jeszcze ze dwa spokojnie..Świece co 40 000 -dla spokoju.. Filtry- TAK! główny, metalowy do gazu - 80 pln, mały - 40.. Olej Mobil półsyntetyk (z GM) 85 za 5l..filtr oleju - 8pln BEZAWARYJNIE trzy lata i 100 000.. Przy obecnej cenie paliw TYLKO gaz!! o ekologii nawet nie wspominam, bo żal..mi - klekociarzy.. NA TUV mam - na gazie EURO - 4 !

~kosi lapki 2011-03-02

Do Markot1 Z calym szacunkiem ale Robert napisal swoj post calkiem sensownie i rzeczowo. A mi sie wydaje, ze potraktowales Go jakby nie wiedzial o czym pisze. Pierwsza informacja- nie regulowal instalacji od 6 lat. Druga - swiece wymienia co rok. Wszystko. Poza tym mechanik wymieniajacy swiece nie musi byc gazownikiem- prawda? Pozdrawiam Ps. Jezdze instalacja IV generacji w lancii 2.0 turbo i......nic.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport