mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Ciężki żywot sprzęgła

Ciężki żywot sprzęgła

Sprzęgło to element, który występuje we wszystkich samochodach wyposażonych w manualną skrzynię biegów. Wielu kierowców zapomina o jego istnieniu, aż po kilku latach i kilkuset tysiącach kilometrów sprzęgło nierzadko daje znać o swoim końcu.

Ciężki żywot sprzęgła

Jest to jeden z podzespołów samochodu, który codziennie wykonuje swoją pracę praktycznie niezauważalnie, aż któregoś dnia pojawią się pierwsze problemy. Bardzo często zanim do nich dojdzie na liczniku samochodu pojawia się 150-200 tysięcy kilometrów, a liczba wciśnięć pedału sprzęgła jest już liczona w setkach tysięcy, jak nie milionach razy.

Urządzenie zwane sprzęgłem składa się z kilku elementów takich jak tarcza sprzęgła, koło zamachowe, docisk, wysprzęglik wraz z łożyskiem wyciskowym. Koło zamachowe jest umieszczone przy wale korbowym silnika i wykonuje obrót wraz z nim. Z jego powierzchnią styka się tarcza sprzęgła. Za jej ruch odpowiada docisk. Za tłumienie drgań odpowiedzialne jest dwumasowe koło zamachowe, a w starszych konstrukcjach rolę tłumika przejmowały sprężyny w tarczy.

Pierwsze problemy pojawiają się w momencie kiedy zauważymy, że przy ruszaniu sprzęgło zaczyna łapać dopiero w bardzo wysokiej pozycji. W niektórych samochodach konieczna jest regulacja linki układu sprzęgła. W nowych autach ten problem jest rozwiązywany automatycznie poprzez samoregulację albo występowanie hydraulicznego układu sprzęgła. W ostatnim przypadku ważne jest by sprawdzać okresowo płyn w układzie i upewnić się, że nie dochodzi do wycieków.

Najszybciej zużywającym się elementem w układzie sprzęgła jest tarcza. Jest bezpośrednio odpowiedzialna za przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię i zużywa się bardzo szybko. Jej schyłek żywota można poznać po problemach z przenoszeniem napędu i charakterystycznym "ślizganiu". Przegrzana tarcza może ulec zwichrowaniu, czego efektem jest szarpanie przy ruszaniu i zmianach biegów na wyższe.

W docisku sprzęgła, który odpowiada za równe dociskanie tarczy do koła zamachowego, awarii ulega sprężyna, która odpowiada za siłę działania tego elementu. Długie trzymanie nogi na pedale sprzęgła sprawia, że docisk trzeba będzie niebawem wymienić na nowy bowiem nie ma możliwości jego regeneracji. W samochodach z hydraulicznym sprzęgłem występuje wysprzęglik. Wraz z nim lub bez niego występuje łożysko wyciskowe. Tutaj również nie ma możliwości regeneracji i zużyty element po prostu wymienia się na nowy. Łożysko wyciskowe przy wciśniętym pedale sprzęgła wydaje z siebie głośny szum, a uszkodzenie wysprzęglika poznamy po wycieku.

Jednak największym problemem w ostatnich latach są dwumasowe koła zamachowe, które skutecznie wypierają zwykłe koła. Są one stosowane zarówno w silnikach benzynowych jak i dieslach. Są stosowane ze względów ekologicznych i zmniejszają wibracje w układzie tłokowo-korbowym, ale w stosunku do starszych konstrukcji są bardzo awaryjne i drogie.

Dwumasowe koło zamachowe daje o sobie znać poprzez wibracje na niskich obrotach, a także stuknięcia przy zatrzymywaniu się. Ceny tego  elementu bardzo często oscylują w okolicach 1-2 tysiąca złotych, ale jest możliwość regeneracji (nie zawsze skuteczna) za ułamek tej kwoty.

Tematy w artykule: dwusprzeglowa skrzynia sprzęgło

Podobne wiadomości:

BMW pracuje nad nową skrzynią

BMW pracuje nad nową skrzynią

Technika 2015-10-27

ZF: Nie potrzebujemy 10. biegu

ZF: Nie potrzebujemy 10. biegu

Technika 2014-11-26

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport