mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Co powinieneś wiedzieć o E10

Co powinieneś wiedzieć o E10

Jakiś czas temu informowaliśmy, że nowe biopaliwo E10 niekoniecznie będzie służyć (zwłaszcza starszym) samochodom. Coraz więcej znaków na niebie wskazuje, że w przyszłym roku taki surowiec pojawi się jednak na polskich stacjach. Co zatem powinniśmy wiedzieć o E10?

Co powinieneś wiedzieć o E10
Udział biopaliw na polskim rynku paliwowym jest jeszcze dość marginalny. Jednak to będzie się zmieniać. Unia Europejska każdemu z państw członkowskich wylicza poziomy dystrybucji tego rodzaju surowców, do których to ów kraje członkowskie muszą się dostosować. Jeśli limity nie zostaną "upłynnione" na rynku, wówczas dane państwo będzie musiało zapłacić kary. Niestety wprowadzenie nowego biopaliwa E10, zawierającego 10-procentową domieszkę etanolu póki co rodzi więcej obaw niż pozytywnych opinii. Dlatego, jeśli już nowe eko-paliwo pojawi się na stacjach paliw, kierowcy nie powinni bez zastanowienia sięgać po pistolet. Jak już pisaliśmy wcześniej, dotyczy to zwłaszcza właścicieli pojazdów wyprodukowanych przed 2000 rokiem.

Problem tkwi w jednostkach napędowych pojazdów 10-letnich i starszych, które z uwagi na swój zaawansowany wiek nie były konstruowane z myślą o napędzaniu tego rodzajem paliw. Takie konsekwencje grożą zwłaszcza w przypadku planowanego nowego paliwa E10, w którego skład wchodzi 90 proc. benzyny i 10 proc. związków alkoholowych opartych na etanolu. Co warte podkreślenia już obecnie dostępne w sprzedaży biopaliwa, których skład biokomponentów nie przekracza 5 proc., w wielu przypadkach nie są zalecane dla starszych pojazdów. Okazuje się jednak, że również auta z nowoczesnymi, bezpośrednimi wtryskami paliwa mogą mieć pewne problemy z "trawieniem" biopaliwa E10. Już teraz wiadomo, że w przypadku tankowania E10 trzeba będzie się liczyć z nieco większym spalaniem auta. Co warto poza tym wiedzieć o nowym biopaliwie?

Czym dokładnie jest biopaliwo E10?
Przy definicji paliwa E10, ma się na myśli związek alkoholowy etanolu, który symbolizuje litera "E". Liczba "10" to z kolei udział procentowy domieszki etanolu w benzynie. Do tej pory stosowane biopaliwa miały co najwyżej 5-procentowy udział w strukturze benzyny. Etanol uzyskiwany jest w procesie fermentacji roślin skrobiowych, takich jak: trzcina cukrowa, buraki cukrowe, kukurydza lub zboże.

Czy biopaliwo E10 może przyczynić się do ochrony środowiska?
W tej kwestii zdania są podzielone. Oczywiście większy udział bioestrów w paliwie zmniejsza zapotrzebowanie na "pełnowartościowe" paliwa kopalniane. W trakcie spalania E10 faktycznie wydalane jest mniej dwutlenku węgla. Z wyliczeń różnych ośrodków badawczych wynika, że wartość emisji CO2 z samochodu jest porównywalna z wielkością pochłaniania CO2 przez rośliny, którymi właśnie pojazd jest napędzany. Jednak zdaniem krytyków rachunek ten będzie wiarygodny tylko w momencie, kiedy rozwój infrastruktury i pól uprawnych, nie będzie pociągał za sobą konieczności wycinki lasów i nastawiania się rolnictwa tylko na rośliny sprzyjające produkcji biopaliw.

Skąd mam wiedzieć czy biopaliwo E10 nie zaszkodzi mojemu autu?
W niektórych samochodach biopaliwo E10 może doprowadzić do szybszej korozji elementów silnika i zapychania się układów paliwowych. Do czasu wprowadzenia nowego surowca E10 niektórzy producenci samochodów zamierzają wprowadzić identyfikację zagrożonych modeli poprzez publikację specjalnych list. W nich miałyby znaleźć się auta sklasyfikowane według rocznika czy wersji silnikowej. Przez oficjalne przedstawicielstwa koncernów zostaną uruchomione również specjalne info-linie. Informacji takich powinni udzielać także dealerzy marki.

Co zrobić w przypadku pomyłkowego zatankowania E10?
Póki paliwo nie jest w powszechnym obiegu, trudno stwierdzić na ile biopaliwo E10 może szkodzić poszczególnym modelom samochodów. Stąd najlepiej informacji zasięgnąć bezpośrednio u producenta. Podstawową zasadą jest nie uruchamianie pojazdu. W najgorszym przypadku paliwo trzeba wypompować z baku. W ekstremalnych sytuacjach może dojść do całkowitego defektu silnika już po pierwszym zatankowaniu.

Jak rozpoznać E10 na stacji paliw?
Nowe biopaliwo będzie prawdopodobnie dostępne do tankowania z tych samych dystrybutorów co zwykłe paliwa. Oznaczeń "E10", sugerujących alternatywne paliwo należy więc szukać bezpośrednio na dystrybutorach i pistoletach. W razie braku pewności warto skorzystać z pomocy obsługi stacji.

Czy biopaliwo E10 wpływa na spalanie?
Tak. Testy wykazały, że po zastosowaniu biopaliwa E10 zwiększa się nieznacznie spalanie pojazdu. "Energiczność" E10 jest nieco niższa niż tradycyjnej benzyny, stąd silniki potrzebują większej dawki mieszanki im udział procentowy alkoholi w paliwie jest większy. Z wyliczeń wynika, że na pokonanie dystansu 100 kilometrów auto napędzane biopaliwem E10 będzie spalić o około 3% więcej surowca.

Ile będzie kosztować to biopaliwo?
Eksperci szacują, że cena za litr paliwa E10 będzie porównywalna z cenami benzyny bezołowiowej 95. Jak podkreślają, w innym przypadku sprzedaż nowego biopaliwa stała by się nieopłacalna, a powstawanie całej infrastruktury nie miałoby sensu. Oczywiście ostatecznie zdanie w tej kwestii będą miały koncerny paliwowe i rynek.
Tematy w artykule: biopaliwa bioetanol E10

Podobne wiadomości:

Jakość paliw 2014 - jest nieco lepiej

Jakość paliw 2014 - jest nieco lepiej

Aktualności 2015-04-01

Ropa skończy się za ponad 50 lat

Ropa skończy się za ponad 50 lat

Aktualności 2014-07-07

Komentuj:

~Czy Można 2011-03-30

Pytanie: Czy można używać biopaliwa w pojazdach NISSAN? Odpowiedź: Oczywiście żadnemu Klientowi nie możemy zabronić korzystania z w/w paliwa, natomiast w takim przypadku gwarancja na system powietrzno-spalinowy oraz na silnik automatycznie zostanie cofnięta.

marko1 2010-11-30

Jak nie wiesz o co chodzi to chodzi o pieniądze.

~observer 2010-11-30

Autor powtarza kilka mitów; 1. po pierwsze, biopaliwa są bardzo rozpowszechniowne w Polsce - poziom ich zastosowania w paliwach transportowych należy do najwyższych w Unii Europejskiej. Już obecnie każdy litr benzyny zawiera do 5% etanolu (czyli jest to de facto E5), zaś litr oleju napędowego do 5% estrów (czyli jest to B5). Ponadto na rynku mamy też czyste estry, czyli B100; 2. Po drugie, Unia Europejska niczego nikomu nie narzuca w kwestii biopaliw. Celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych, a nie wzrost udziału biopaliw. To dwie różne rzeczy i już obecnie wiele państw UE narzuca ograniczenia w stosowaniu biopaliw dla transportu. 3. Po trzecie wreszcie, w przypadku biopaliw chodzi bardziej o interes rolnictwa i niektórych przedsiębiorstw, niż o ochronę środowiska. Dlatego słuszniejsze byłoby stosowanie nazwy "agropaliwa", a nie "biopaliwa".

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport