mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Common-rail dla Focusa

Common-rail dla Focusa

Nowy silnik Duratorq TDCi

Ford wprowadza na rynek nowy silnik wysokoprężny z układem wtryskowym typu common-rail drugiej generacji. System opracowała dla Forda firma Delphi Automotive Systems, która ma swoje centrum badawcze również w Polsce. Nowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi ma pojemność 1,8 litra i rozwija moc 115 KM. Dzięki wykorzystaniu wyjątkowo wysokich wartości ciśnienia doładowania, dochodzących do 1,2 bara, jednostka Duratorq TDCi osiąga ustabilizowaną szczytową wartość momentu obrotowego 250 Nm przy 1850 obr/min. Charakterystyka przebiegu mocy i momentu obrotowego w silniku plasują tę jednostkę w kategorii silników wysokoprężnych najwyższej klasy, przy czym silnik ten wypada także bardzo dobrze na tle silników benzynowych oferowanych w modelu Ford Focus. Moc maksymalna silnika TDCi w tym przypadku wynosi 115 KM przy 3800 obr/min, a więc o blisko 28% więcej niż silnika Endura DI o mocy 90 KM. Maksymalna wartość stabilnego momentu obrotowego wynosi 250 Nm przy 1850 obr/min, co jest wartością wyraźnie większą niż 200 Nm osiągane przez silnik Endura DI.

Ford Focus TDCI dysponuje także niezwykle użyteczną funkcją chwilowego zwiększania momentu obrotowego, która w sposób automatyczny daje kierowcy krótkotrwałe zwiększenie osiągów pojazdu, przede wszystkim podczas ostrego przyspieszania w środkowym zakresie obrotów na czwartym, lub piątym biegu, np. podczas wyprzedzania na autostradzie. Dzięki tej funkcji, moment obrotowy w silniku TDCi Forda Focus chwilowo wzrasta do 280 Nm przy 1850 obr/min, co jest wartością o 40% wyższą niż maksymalny moment uzyskiwany przez modele z silnikiem Endura DI.

Prędkość maksymalna Forda Focus z silnikiem TDCi wynosi 193 km/h. Samochód przyspiesza od 0 do100 km/h w 10,8 sekundy. Natomiast mówiąc w kategoriach technicznych współczynników, jednostka Duratorq TDCi dysponuje bardzo wysokim wskaźnikiem jednostkowej mocy (65,6 KM na 1 litr pojemności silnika) oraz jednostkowego momentu obrotowego (160 Nm na 1 litr pojemności). Bardzo dobre osiągi 1,8-litrowego silnika Ford Duratorq TDCi nie mają ujemnego wpływu na zużycia paliwa. Mimo mocy silnika, która jest o 30% wyższa, Ford Focus napędzany silnikiem TDCi legitymuje się identycznym zużyciem paliwa jak wersja napędzana jednostką Endura DI o mocy 90 KM przeciętnie tylko 5,5 litra oleju napędowego na 100 km w normalnych warunkach. Wysoka kultura pracy tego silnika jest tym, co daje się zauważyć już na samym początku. Cicha i bardzo równa praca silnika robi wrażenie. Tak znaczne wyciszenie silnika Duratorq TDCi nie byłoby możliwe bez zastosowania układu wtryskowego typu common-rail drugiej generacji. Uzyskanie największego postępu w tym zakresie stało się możliwe dzięki możliwości precyzyjnego modelowania przebiegu procesu spalania mieszanki w różnych warunkach pracy za pomocą elektroniki. W efekcie uzyskano nie tylko mniej hałaśliwą pracę silnika, bez nadmiernych drgań, ale także niższą toksyczność spalin. Zastosowanie precyzyjnie sterowanego wtrysku wstępnego polega na podaniu mikroskopijnej dawki paliwa przed właściwym wtryskiem w czasie każdego cyklu spalania. Jest to bardzo pomysłowe rozwiązanie problemu hałaśliwej pracy, który tradycyjnie od lat stanowił przekleństwo silników o zapłonie samoczynnym. Układ wtryskowy typu common-rail jest w tej chwili jedynym układem, który daje możliwość elastycznej regulacji czasu pomiędzy wtryskiem wstępnym i wtryskiem właściwym, mierzonego w stopniach kąta wyprzedzenia wtrysku, w ciągu pojedynczego cyklu spalania. Ford Focus z silnikiem Duratorq TDCi będzie dostępny na rynku począwszy od lata 2001 roku. W Polsce sprzedaż modeli z nowym silnikiem ma się rozpocząć w drugiej połowie 2001 roku.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport