mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Common-rail dla Focusa

Common-rail dla Focusa

Nowy silnik Duratorq TDCi

Ford wprowadza na rynek nowy silnik wysokoprężny z układem wtryskowym typu common-rail drugiej generacji. System opracowała dla Forda firma Delphi Automotive Systems, która ma swoje centrum badawcze również w Polsce. Nowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi ma pojemność 1,8 litra i rozwija moc 115 KM. Dzięki wykorzystaniu wyjątkowo wysokich wartości ciśnienia doładowania, dochodzących do 1,2 bara, jednostka Duratorq TDCi osiąga ustabilizowaną szczytową wartość momentu obrotowego 250 Nm przy 1850 obr/min. Charakterystyka przebiegu mocy i momentu obrotowego w silniku plasują tę jednostkę w kategorii silników wysokoprężnych najwyższej klasy, przy czym silnik ten wypada także bardzo dobrze na tle silników benzynowych oferowanych w modelu Ford Focus. Moc maksymalna silnika TDCi w tym przypadku wynosi 115 KM przy 3800 obr/min, a więc o blisko 28% więcej niż silnika Endura DI o mocy 90 KM. Maksymalna wartość stabilnego momentu obrotowego wynosi 250 Nm przy 1850 obr/min, co jest wartością wyraźnie większą niż 200 Nm osiągane przez silnik Endura DI.

Ford Focus TDCI dysponuje także niezwykle użyteczną funkcją chwilowego zwiększania momentu obrotowego, która w sposób automatyczny daje kierowcy krótkotrwałe zwiększenie osiągów pojazdu, przede wszystkim podczas ostrego przyspieszania w środkowym zakresie obrotów na czwartym, lub piątym biegu, np. podczas wyprzedzania na autostradzie. Dzięki tej funkcji, moment obrotowy w silniku TDCi Forda Focus chwilowo wzrasta do 280 Nm przy 1850 obr/min, co jest wartością o 40% wyższą niż maksymalny moment uzyskiwany przez modele z silnikiem Endura DI.

Prędkość maksymalna Forda Focus z silnikiem TDCi wynosi 193 km/h. Samochód przyspiesza od 0 do100 km/h w 10,8 sekundy. Natomiast mówiąc w kategoriach technicznych współczynników, jednostka Duratorq TDCi dysponuje bardzo wysokim wskaźnikiem jednostkowej mocy (65,6 KM na 1 litr pojemności silnika) oraz jednostkowego momentu obrotowego (160 Nm na 1 litr pojemności). Bardzo dobre osiągi 1,8-litrowego silnika Ford Duratorq TDCi nie mają ujemnego wpływu na zużycia paliwa. Mimo mocy silnika, która jest o 30% wyższa, Ford Focus napędzany silnikiem TDCi legitymuje się identycznym zużyciem paliwa jak wersja napędzana jednostką Endura DI o mocy 90 KM przeciętnie tylko 5,5 litra oleju napędowego na 100 km w normalnych warunkach. Wysoka kultura pracy tego silnika jest tym, co daje się zauważyć już na samym początku. Cicha i bardzo równa praca silnika robi wrażenie. Tak znaczne wyciszenie silnika Duratorq TDCi nie byłoby możliwe bez zastosowania układu wtryskowego typu common-rail drugiej generacji. Uzyskanie największego postępu w tym zakresie stało się możliwe dzięki możliwości precyzyjnego modelowania przebiegu procesu spalania mieszanki w różnych warunkach pracy za pomocą elektroniki. W efekcie uzyskano nie tylko mniej hałaśliwą pracę silnika, bez nadmiernych drgań, ale także niższą toksyczność spalin. Zastosowanie precyzyjnie sterowanego wtrysku wstępnego polega na podaniu mikroskopijnej dawki paliwa przed właściwym wtryskiem w czasie każdego cyklu spalania. Jest to bardzo pomysłowe rozwiązanie problemu hałaśliwej pracy, który tradycyjnie od lat stanowił przekleństwo silników o zapłonie samoczynnym. Układ wtryskowy typu common-rail jest w tej chwili jedynym układem, który daje możliwość elastycznej regulacji czasu pomiędzy wtryskiem wstępnym i wtryskiem właściwym, mierzonego w stopniach kąta wyprzedzenia wtrysku, w ciągu pojedynczego cyklu spalania. Ford Focus z silnikiem Duratorq TDCi będzie dostępny na rynku począwszy od lata 2001 roku. W Polsce sprzedaż modeli z nowym silnikiem ma się rozpocząć w drugiej połowie 2001 roku.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Honda pracuje nad hybrydą
Honda pracuje nad hybrydą
Japoński producent postawił sobie bardzo ambitny cel. Do 2030 roku dwie trzecie samochodów sprzedawanych przez tą markę ma być napędzana układem hybrydowym. Dlatego inżynierowie pracują nad nowym rozwiązaniem.