mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Crash-test pod napięciem

Crash-test pod napięciem

Kiedy koncerny samochodowe dumnie ogłosiły nadejście ery samochodów elektrycznych, sceptycy grymasili, że tego typu pojazdy nie będą bezpieczne w sytuacji zderzenia. Niemiecki instytut ADAC postanowił ostatecznie wyjaśnić po której stronie leży prawda i przeprowadził test zderzeniowy dostępnego w Europie, elektrycznego Mitsubishi i-MiEV.

Crash-test pod napięciem
Mimo lekkiej konstrukcji, krótkiego nadwozia i gromady wysokonapięciowych baterii na pokładzie, pierwsze, prawdziwe i produkowane w masowej skali auto elektryczne, zdało swój pierwszy test zderzeniowy bardzo przyzwoicie. Taki obraz wyłania się z eksperymentu niemieckiego automobilklubu ADAC, który postanowił dokładnie przyjrzeć się zachowaniu auta i skutkom w trakcie zderzenia.



Testy zderzeniowe Mitsubishi i-MiEV zostały przeprowadzone w jednym z ośrodków badawczych tej instytucji, w miejscowości Landesberg. W ocenie podsumowującej, która znalazła się w finalnym raporcie możemy przeczytać między innymi, że i-MiEV podczas prób zderzeniowych zachowywał się stabilnie. Zarówno jeśli chodzi o zderzenie czołowe i przy tzw. "najeździe na tył", elektryczny Japończyk zdołał pozytywnie zachwycić inżynierów ADAC. Jak czytamy dalej podczas uderzenia, systemy bezpieczeństwa w porę zareagowały na to co dzieje się z karoserią samochodu i w mgnieniu oka automatycznie odłączyły wszystkie elementy systemu wysokiego napięcia. Również znajdujące się na pokładzie baterie litowo-jonowe w liczbie 88 komórek, pozostały podczas prób nieuszkodzone.

ADAC tym samym rozwiązało wszelkie wątpliwości związane z bezpieczeństwem aut elektrycznych. O ile oczywiście dobrego wyniku zderzeniowego, osiągniętego przez Mitsubishi i-MiEV nie można z zasady przekładać na inne modele zasilane prądem, o tyle potwierdziły się przypuszczenia, że samochody elektryczne z założenia nie muszą nosić przydomku elektrycznych bomb i w testach zderzeniowych mogą osiągać porównywalne wyniki jak auta zasilane jednostkami spalinowymi.

Potwierdzają to chociażby procentowe zniszczenia poszczególnych stref Mitsubishi i-MiEV. Strefa zgniotu tego modelu podczas zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h wskazała dobre pochłanianie energii uderzeniowej - dokładnie w 40%. To dobry wynik zważywszy na fakt, że ta strefa i-MiEV jest krótka i sztywna. We wnętrzu z kolei zaobserwowano niewielkie przemieszczenia deski rozdzielczej i pedałów oraz lekką deformację podłogi. Przestrzeń pasażerska, bardzo ważna w przypadku tego typu uderzeń została praktycznie nienaruszona. Technicy ADAC nie mieli także zastrzeżeń co do działania poduszek powietrznych kierowcy i pasażera. Podobnie jak w przypadku napinaczy pasów. Uważają natomiast, że dolne strefy uderzenia (w okolicach podwozia) można i należałoby jeszcze poprawić.

Po próbie czołowej, Mitsubishi poddane zostało jeszcze testowi zderzenia tylnego. W tej symulacji została zwiększona prędkość uderzeniowa do 80 km/h (zgodnie z normami panującymi w Stanach Zjednoczonych), a uderzający obiekt posiadał wagę 1400 kilogramów. Jak się okazało, również w tej próbie japoński wóz wypadł bardzo dobrze. Silnik, skrzynia biegów i tylna oś uległy przesunięciu o 40 cm. Płyta na której zamontowana jest większość systemu napędowego i baterie pękła. Jednak żaden z istotnych elementów nie został uszkodzony w takim stopniu, by zagrażać życiu pasażerów.

Przy okazji formułowania końcowych i przychylnych wniosków z prób zderzeniowych Mitsubishi i-MiEV, eksperci niemieckiego automobilklubu zaznaczyli, że producenci aut mimo tych pierwszych pozytywnych ocen nie powinni spocząć na laurach i nadal rozwijać systemy bezpieczeństwa dla e-samochodów. Powinni również zadbać o skonstruowanie tzw. "bezpieczników", które pozwolą służbom ratunkowym w razie wypadku odłączyć cały układ zasilania z zewnątrz.

Podobne wiadomości:

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Aktualności 2016-12-01

Mitsubishi L200 pickupem roku 2017

Mitsubishi L200 pickupem roku 2017

Aktualności 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport