mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Crayon - nowy projekt Toyoty

Crayon - nowy projekt Toyoty

Transport XXI wieku

Wyzwanie rozwiązania problemów transportowych w wieku XXI dalece wykracza poza rozwój nowych pojazdów czy poszukiwanie alternatywnych źródeł energii. Zdaniem Toyoty to,czy dana nowinka techniczna w zakresie transportu samochodowego okaże się epokowym odkryciem, zależy od stopnia jej użyteczności w codziennym życiu. Tylko w taki sposób można zmierzyć przydatność technologii w nowoczesnym transporcie miejskim. Technologii ekologicznej, dbającej o problemy środowiska, takie jak: globalne ocieplenie, przeludnienie, hałas i zanieczyszczenie powietrza.

Toyota przedstawiła swój projekt Crayon, przyjaznego dla środowiska systemu komunikacji indywidualnej, jednakże, mającej znamiona transportu masowego. System ten łączy dwa osiągnięcia Toyoty: bezspalinowy pojazd elektryczny, „e-com” oraz technologię ITS ( Intelligent Transport Solutions – Inteligentne Systemy Transportowe )

We wstępnej fazie projektu Crayon bierze udział ponad 300 pracowników Toyoty oraz 35 pojazdów e-com. Pilotażowy obszar, na którym wdrożono projekt to powierzchnia o promieniu 25 kilometrów wokół siedziby Toyoty w Toyota City. Na nim znajduje się 8 parkingów-terminali. Wszystkie wyposażone są w punkty ładowania akumulatorów.

Zalety pojazdów elektrycznych, o zerowej emisji spalin i niskim poziomie hałasu zewnętrznego, znane są na całym świecie. Jednakże, ich powszechne użycie ograniczone jest przez niewielki zasięg ich poruszania się, wysoką cenę oraz zależność od rozwiniętej w niewielkim stopniu sieci punktów ładowania baterii.

Badania Toyoty dowiodły, że w ruchu miejskim pojazdy używane są na krótkich dystansach – przeciętnie 30 kilometrów. Zazwyczaj porusza się nimi tylko kierowca lub kierowca z jednym pasażerem. Dlatego też system Crayon jest idealnie przystosowany do potrzeb transportu miejskiego, dla osób wybierających się na zakupy czy dojeżdżających do miasta pociągiem i przesiadających się do samochodu, aby dotrzeć już bezpośrednio do miejsca pracy.

Dla projektu wybrano taką nazwę, gdyż słowo „Crayon” (kredka, szkic, zarys) wywołuje skojarzenie „tworzenia obrazu komunikacji XXI wieku”

Założenia i składowe fazy wstępnej projektu, która rozpoczęła się w lipcu:

Osoby biorące udział w programie mogą rezerwować samochód w Crayon Control Centre (Centrum Kontroli Crayon) poprzez Internet lub internetową pocztę elektroniczną. Rezerwacja nie jest obowiązkowa, lecz daje osobie zamierzającej skorzystać z pojazdu pewność, że na pewno będzie na nią czekał. Ponadto Centrum Crayon monitoruje stałe doładowywanie akumulatorów pojazdów .

Karty członkowskie eliminują konieczność posiadania jakichkolwiek kluczy. Jeden pojazd może być użytkowany przez wiele osób. Procedura pobrania i użytkowania pojazdu e-com wygląda następująco: - najpierw należy zgłosić się do terminalowego stanowiska odpraw, gdzie na karcie wpisane zostają dane pojazdu. Od tej chwili karta staje się kluczem otwierającym, zamykającym i uruchamiającym pojazd. Po zakończeniu jazdy następuje postępowanie odwrotne od początkowego – po odstawieniu pojazdu jego użytkownik udaje się ponownie do punktu odpraw, gdzie z karty wymazane zostają dane używanego pojazdu. Procedura jest zakończona.

System Crayon posługuje się systemami nawigacyjnymi i MONETem lub Siecią Informacyjną i Komunikacyjną Toyoty pozwalającymi mu zawsze dokładnie zlokalizować położenie każdego pojazdu biorącego udział w programie. W momencie, gdy akumulator wyczerpuje się lub gdy pojazd przekracza granice dozwolonego obszaru, terminal natychmiast powiadamia o tym kierowcę przez telefon komórkowy.

Wszystkie pojazdy e-com wyposażone zostały w systemy nawigacyjne VICS i MONET. Informacje przez nie przekazywane pozwalają kierowcy ominąć korki oraz ułatwiają dotarcie do obranego celu. Ponadto MONET to źródło informacji lokalnej – np. o dostępnych restauracjach. Umożliwia także wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej.

Opłata za przejazd e-comem uzależniona jest od wielu czynników – czasu jego użytkowania, przebytej odległości oraz pory dnia. Na obecnym etapie system ten wdrożony został symulacyjnie.

Program Toyota Crayon, czyli System Komunikacji EV (pojazdami elektrycznymi) jest odpowiedzią na rosnące wymagania ochrony środowiska i ruchu miejskiego.

Poziom emisji szkodliwych spalin jest w kompaktowych pojazdach e-com równy zeru. Również poziom hałasu jest bardzo niski. Pojazdy e-com są małe i lekkie, więc nie zużywają wiele energii, co przyczynia się do ograniczenia efektu cieplarnianego. Są idealnie przystosowane do pokonywania krótkich tras. Uzyskały homologację, więc można się nimi poruszać na drogach publicznych.

Założeniem systemu Crayon jest używanie jednego pojazdu przez wiele osób. Pojazdy nie stoją bezczynnie, czas postoju jest znacznie ograniczony. Ich niewielki rozmiar ułatwia parkowanie na zatłoczonych ulicach.

System Crayon jest po prostu praktyczny. Od jego użytkowników wymaga się jedynie posiadania komputera, który pozwoli im dokonać rezerwacji auta.

Pojazdy e-com wyposażone są w nowy, wysokowydajny silnik synchroniczny typu AC, którego zaletą jest w pełni wystarczający wolnobieżny moment obrotowy. Kompaktowa, wysokowydajna niklowo-metalowa bateria wodorkowa zapewnia łagodny start i przyspieszanie. Zasięg poruszania się e-coma to 100 km, idealnie na krótkie dystanse.

E-com jest również bardzo wygodny. Pojazd wyposażony jest w podwójny mechanizm ładowania: system indukcyjnego ładowania w terminalu Crayon oraz system bezpośredni, który podłączyć można do zwykłego gniazdka o natężeniu 100V. Tak więc pojazd można naładować szybko i w prawie każdym domu, odmiennie niż w przypadku pozostałych pojazdów elektrycznych.

Pomimo kompaktowej wielkości, długość e-coma to 2.8 metra, w fazie projektowania i realizacji nacisk położono na bezpieczeństwo podróżujących nim osób. Zwarty kształt nadwozia absorbuje impakt zderzenia czołowego, przekazując go w płytę podłogi. E-coma poddano różnego rodzaju testom i próbom wytrzymałościowym. Jest w stanie sprostać normom japońskim, europejskim i amerykańskim.

Dane techniczne:

* Długość (mm) - 2. 790

* Szerokość (mm) - 1.475

* Wysokość (mm) - 1.605

* Rozstaw osi (mm) - 1.800

* Waga pojazdu (kg) - 770

* Miejsca do siedzenia - 2

* Silnik - synchroniczny AC

* Max. moment obrotowy (N.m/rpm) - 18.5/2,300 – 4,500

* Max. moc (kW/rpm) - 76/0-2,300

* Bateria - przepustowa; niklowo-wodorowa

* Bezpieczeństwo: poduszka powietrzna, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcia

* Sposób doładowania: 100V - bezpośredni; 200V - indukcyjny

* Zasięg poruszania się - do 100km

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport