mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Czym świeci nasz samochód?

Czym świeci nasz samochód?

Co kilka lat pojawiają się różne trendy jeśli chodzi o technologię wykorzystywaną w naszych samochodach. Tym razem bierzemy pod lupę system oświetlenia zewnętrznego. Przez ostatnie lata pojawiały się różne wynalazki, ale tak naprawdę na rynku są oferowane trzy warianty oświetlenia.

Czym świeci nasz samochód?
Najbardziej popularnym rodzajem oświetlenia w reflektorach naszych samochodów są przede wszystkim lampy halogenowe. Powód takiego stanu rzeczy jest bardzo prosty. Przede wszystkim są one najtańsze w produkcji, a przy okazji odznaczają się bardzo długą żywotnością. Specjaliści z branży oświetleniowej twierdzą, że typowa żarówka H4 czy H7 ma żywotność około tysiąca godzin.

Jednak jak powszechnie wiadomo z powodów konstrukcyjnych żarówka halogenowa nie jest najbardziej wydajnym źródłem światła, ponieważ wytwarza się przy tej okazji bardzo duża ilość energii cieplnej, co z kolei jest traktowane w kategoriach strat. Kolejnym problemem przy okazji wymiany żarówki jest konieczność uważania by nie ubrudzić szklanej powierzchni, ponieważ zabrudzenie bardzo cienkiej warstwy szkła rozgrzewającego się do ekstremalnych temperatur skutecznie skróci jego żywot. Największym atutem żarówek halogenowych jest ich uniwersalność. Na rynku dostępnych jest kilka standardów, z których korzystają producenci, dlatego nie ma konieczności wybierania żarówek pod konkretną markę.

Od czasów kiedy skończył się monopol żarówek halogenowych na oświetlanie drogi, pojawiły się na rynku lampy ksenonowe, nazywane fachowo lampami wyładowczymi o wysokiej intensywności. Wnętrze żarówki lampy ksenonowej wypełnione jest specjalnym gazem - ksenonem. Stąd też nazwa.

Po raz pierwszy lampy ksenonowe pojawiły się w BMW Serii 7 w 1991 roku. Producenci z początku nie byli przychylni ku temu rozwiązaniu, jednak od paru lat obserwuje się duże zainteresowanie tą technologią. Pojawia się ona w samochodach z najmniejszych segmentów. W porównaniu z lampami halogenowymi produkują one dużo intensywniejsze i jaśniejsze światło. To z kolei wywołuje konieczność odpowiedniego ustawienia lamp by nie oświetlały jadących z naprzeciwka. Dlatego wymogiem koniecznym przy instalacji ksenonów jest system samopoziomowania i spryskiwaczy. Żywot żarówki ksenonowej to co najmniej 2 tysiące godzin, jednak trzeba się liczyć z tym że wymagają one więcej energii elektrycznej do pracy, co wiąże się z większą emisją CO2 do atmosfery. Dodatkowo koszt produkcji takiego elementu jest kilkukrotnie wyższy niż w przypadku halogenu.

W najbliższych latach dotychczasowe trendy mogą zostać porzucone na rzecz całkiem świeżej technologii, która dopiero od kilku lat zdobywa uznanie na rynku motoryzacyjnym. Chodzi o oświetlenie LED. Ma ono bardzo niskie zapotrzebowanie na energię, a co za tym idzie, dioda nie generuje takich ilości ciepła jak żarówka. Jedyne ciepło jest generowane na module zasilającym. Dlatego producenci coraz częściej zaczynają stosować diody LED do kierunkowskazów czy lamp do jazdy dziennej. Na rynku pojawiają się już pierwsze reflektory w całości wykorzystujące diody do produkowania światła. W dodatku ich kształt pozwala na wykorzystywanie ich w najbardziej wymyślnych formach. Jedyną przeszkodą jaka stoi przed producentami samochodów to wysoki koszt produkcji. Dlatego technologię tą możemy podziwiać w samochodach z segmentu premium. Jednak w przeciągu kilku lat na pewno się to zmieni.

Podobne wiadomości:

Diodowe spojrzenie nowego Opla Astry

Diodowe spojrzenie nowego Opla Astry

Technika 2015-05-13

Lampy OLED w BMW M4

Lampy OLED w BMW M4

Technika 2015-04-15

Komentuj:

~Ksenony 2014-02-14

Co do samochodów to chciałbym polecam wam sklep http://www.xenon-serwis.pl/. Znajdziecie tutaj wszystko co związane z oświetleniem ksenonowym. Jest to bardzo często wybierany typ oświetlenia samochodowego.

~Capsel 2011-05-05

H4 pobiera 55W, a ksenon 35W, czyli lampy wyładowcze zużywają mniej energii ?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport