mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Dachowanie bez dachu

Dachowanie bez dachu

Dachowanie w kabriolecie to sytuacja, która zdarza się rzadko. Kiedy jednak do niej dochodzi samochód poddawany jest ogromnym przeciążeniom, a jak pokazały najnowsze wyniki crash-testu niemieckiego automobilklubu ADAC, pasażerowie narażeni są na dość poważne obrażenia ciała. Oto jak z trudami prób zderzeniowych poradziły sobie cztery, popularne modele klasy kompakt ze składanym dachem: Volkswagen Golf Cabrio, Opel Cascada, Peugeot 308 CC i Renault Megane.

Dachowanie bez dachu
Jak zgodnie zauważają specjaliści ADAC oraz naukowcy Uniwersytety Technicznego w Dreźnie, z którymi to wspólnie niemiecki automobilklub przeprowadził crash-test, pasywne bezpieczeństwo modeli z otwieranym dachem uległo w ostatnich latach dużej poprawie. W przypadku nowoczesnych samochodów nie do pomyślenia jest możliwość złamania się słupków szyby przedniej, a zdecydowana większość z modeli wyposażona jest w aktywne zagłówki, które wysuwają się automatycznie w trakcie rolowania, chroniąc w ten sposób głowy pasażerów.

Takie systemy w połączeniu z bocznymi poduszkami powietrznymi miały cztery modele wykorzystane w teście ADAC: Opel Cascada, Peugeot 308 CC, Volkswagen Golf Cabrio i Renault Megane CC. Wszystkie są popularne wśród Europejczyków i mogą pochwalić się wysokimi wynikami rejestracji na Starym Kontynencie.

Przed dokonaniem prób zderzeniowych technicy ADAC specjalistycznymi czujnikami prześwietlili nieodkształconą karoserię oraz kabinę pasażerską. Dzięki temu udało im się dokładnie obliczyć jak duża jest strefa bezpieczeństwa pomiędzy słupkami A i zagłówkami. Deformacja tej strefy w późniejszych crash-testach pozwoliła precyzyjnie porównać dane oraz wskazać słabe i mocne strony każdego z kabrioletów. Sam moment dachowania dokonano przy prędkości przekraczającej 50 km/h, zaś naszpikowane elektroniką pomiarową manekiny, pozwoliły na symulację zachowań i rejestrację potencjalnych obrażeń jakie mogą odnieść pasażerowie.



VW Golf Cabrio
Wyniki crash-testu ADAC przyniosły wiele interesujących informacji. Okazało się, że bestseller z całej czwórki - Volkswagen Golf Cabrio, zdołał ostatecznie uzyskać notę "wystarczającą". W przypadku niemieckiego Cabrio z Wolfsburga pomiary jednoznacznie wskazały na mocne wygięcie ramy szyby przedniej, co znacznie ograniczyło strefę przeżycia. Ponadto stwierdzono, że pasy bezpieczeństwa nie mają wystarczającej siły docisku i nie są w stanie utrzymać solidnie na fotelach ciał pasażerów. To stwarza duże ryzyko dla poważnych obrażeń głowy i odcinka szyjnego. Dotyczy to osób zasiadających w obu rzędach siedzeń.

Opel Cascada
Znacznie lepiej dachowanie znosi Opel Cascada. Produkowany w Gliwicach kabriolet zanotował "zadowalające" wyniki szczególnie w przypadku osób zasiadających na przednich fotelach, nawet jeśli u kierowcy stwierdzono lekki kontakt jego głowy z asfaltem. W przypadku tylnego rzędu siedzeń nie stwierdzono żadnych uchybień. Ogólną, dobrą ocenę podwyższają też działające bez zarzutu napinacze pasów bezpieczeństwa, choć tutaj specjaliści ADAC wskazują, że mogłoby wyzwalać się nieco szybciej.

Renault Megane CC
Równie bezpiecznie i komfortowo mogą czuć się pasażerowie tylnych siedzeń w Renault Megane CC. Tego samego nie można jednak powiedzieć o przednim przedziale. Manekiny kierowcy i pasażera zarejestrowały duże przeciążenia i poważne obrażenia głów. Słabo działają też napinacze przy pasach przednich foteli, a poduszki powietrzne mające chronić głowy otwierają się zbyt późno, stwarzając ryzyko zwiększenia obrażeń.

Peugeot 308 CC
W Peugeot 308 CC słupki A oraz rama szyby czołowej zdeformowała się marginalnie. Przestrzeń pasażerka została praktycznie nienaruszona. Zupełnie odmienne wrażenia pozostawią po sobie napinacze pasów bezpieczeństwa, czego efektem jest niebezpieczny kontakt głów pasażerów z podłożem. Zdecydowanie więcej szans na przeżycie mają pasażerowie na tylnej kanapie.

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Cena podstawowa już od: 63 090 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr. kombi-5dr. van-5dr.
Opel Cascada
Opel Cascada
Cena podstawowa już od: 115 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr.

Podobne wiadomości:

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

VW Arteon następcą CC

VW Arteon następcą CC

Aktualności 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport