mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Dbajmy o stan techniczny opon

Dbajmy o stan techniczny opon

Temat opon pojawia się najczęściej przed okresem zimowym, kiedy to dyskutowana jest kwestia wymiany opon na zimówki. Ogumienie jest jednak jednym z najważniejszych elementów wyposażenia samochodu, i to przez cały rok, które odpowiada za szereg czynników, od bezpieczeństwa po komfort jazdy. Dlatego niezwykle ważne jest, by dbać o odpowiedni stan techniczny naszych opon.

Dbajmy o stan techniczny opon
Opona samochodowa jest jedynym elementem pojazdu mającym bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi i w związku z tym realizuje szereg ważnych założeń. Jest odpowiedzialna za przyspieszenie i hamowanie, kontrolę trakcji, poziom hałasu, a nawet spełnienie norm emisji spalin. Kontakt jednej opony z nawierzchnią jest nie większy niż powierzchnia dłoni dorosłego człowieka, dlatego musimy pamiętać, że ich stan techniczny jest nie do przecenienia.

Przeciętny kierowca stan swoich opon ocenia jedynie po głębokości bieżnika. Wielu z nich decyduje się na wymianę opon dopiero wówczas, gdy jego głębokość osiąga minimalny poziom 1,6 mm. Eksperci z branży oponiarskiej jednogłośnie mówią jednak, że parametry techniczne opon zdecydowanie obniżają się przy głębokości bieżnika poniżej 4 mm. To jednak tylko jeden z bardzo wielu aspektów oceny stanu opon i dlatego powinniśmy kwestie ich serwisowania oddać w ręce profesjonalistów, dysponujących nowoczesnymi narzędziami i co ważne odpowiednią wiedzą.

Niebezpieczne usterki – nieefektywne naprawy
Opona samochodowa wbrew pozorom jest bardzo skomplikowanym i zaawansowanym technologicznie produktem. Każde jej uszkodzenie mechaniczne pociąga za sobą nieodwracalne zmiany w jej konstrukcji i przez to we właściwościach jezdnych. Naprawa opon o wysokich indeksach prędkości po przebiciu np. gwoździem powinna być traktowana wyłącznie jako doraźne rozwiązanie. Istnieje bowiem duże ryzyko  pęknięcia kordu opony, deformacji bieżnika w najmniej oczekiwanym momencie np. podczas dużego załadunku pojazdu w drodze na rodzinne wakacje.

Uszkodzenia boku opony tzw. guzy czy wybulenia, to nic innego jak mechaniczne przecięcie kordu, do którego dochodzi przy najechaniu na wystającą przeszkodę lub przy wjechaniu w drogową dziurę. Takie uszkodzenia eliminują oponę z dalszej eksploatacji. Uszkodzenia mogą także pojawić się na wewnętrznej stronie opony, przez co zauważenie ich przez użytkownika pojazdu nie jest możliwe. Dlatego bardzo istotna jest regularna kontrola ogumienia oraz wyważanie kół nie rzadziej niż co 10 tyś. kilometrów.

- Odpowiednie zarządzanie oponami ma bezpośredni wpływ na komfort, ekonomikę i bezpieczeństwo jazdy, dlatego powinniśmy oddać to w ręce profesjonalistów - mówi Adam Klimek, koordynator sieci serwisowej Motoricus.com. - Nasza sieć serwisów  oferuje kompleksową obsługę opon polegającą na bieżącym serwisie, precyzyjnym doborze, wymianach sezonowych i przechowywaniu.
 
Grzechy główne serwisantów
Szybki rozwój motoryzacji pociąga za sobą równie dynamiczny rozwój technologiczny ogumienia i całych zestawów kół. Większość z błędów popełnianych przez mechaników w Polsce wynika z niedostatecznej wiedzy oraz braku odpowiednich narzędzi serwisowych niezbędnych do obsługi nowoczesnych samochodów.

Jednym z poważniejszych błędów jest dopuszczanie do eksploatacji uszkodzonej opony w wyniku jazdy po utracie ciśnienia, co powoduje rozwarstwienia, odkształcenia i pęknięcia. Częstym efektem braku doświadczenia oraz odpowiednich narzędzi jest bardzo groźne uszkodzenie stopki opony. To element odpowiedzialny za prawidłowe osadzenie opony w feldze, zapewnienie optymalnej pracy i szczelności opony. A każde takie uszkodzenie eliminuje oponę z dalszej eksploatacji.

Stosowania specjalistycznych, nowoczesnych narzędzi wymaga również obsługa zintegrowanych systemów kół (felga, opona i kontroler ciśnienia) umożliwiających kontynuację jazdy po spadku ciśnienia. Ich obsługa na maszynach do tego nieprzystosowanych najczęściej prowadzi do uszkodzeń poszczególnych elementów całego systemu, co może prowadzić do nagłej utraty ciśnienia w oponie oraz do nie kontrolowanych zachowań pojazdu.

Mechanicy niejednokrotnie bagatelizują istotę zaworu i sprowadzają go jedynie do roli elementu, przez który pompują koło. Zawór jest głównym elementem odpowiedzialnym za utrzymanie ciśnienia w kole, a w czasie obrotu poddawany jest dużym obciążeniom, które stale go osłabiają. Jego uszkodzenie powoduje utratę ciśnienia, co jest powodem niebezpiecznych zachowań całego samochodu.

Kolejnym "grzechem" serwisantów jest niedostateczna kontrola kondycji felg oraz używanie niewłaściwych zestawów montażowych. Felgi są integralnym elementem całego koła i ich stan ma kluczowe znaczenie na poprawną eksploatację opon przekładającą się na bezpieczeństwo.

Homologacje fabryczne – czy są niezbędne?
Wybór opon przez producentów samochodów podyktowany jest parametrami technicznymi konkretnego modelu. Precyzyjnie dobrany rodzaj ogumienia musi ściśle współgrać z pojazdem, aby realizować wszelkie  założenia konstruktorów – przeniesienie napędu, przyspieszanie i hamowanie, poziom hałasu i żywotność.

Stosowanie tzw. zamienników, które nie są przewidziane przez producenta pojazdu, to prosta droga do pogorszenia własności jezdnych oraz dostarczenie fałszywych informacji do systemów bezpieczeństwa, takich jak kontrola trakcji czy też ABS. Systemy te stale monitorują zachowanie koła - jego prędkość i w niektórych przypadkach ciśnienie. Informacje przekazywane są do komputera, który uruchamia określone procedury. Dlatego ingerencja w ściśle zdefiniowany rozmiar i rodzaj ogumienia jest dużą ingerencją w zachowanie stabilności podczas sytuacji awaryjnych takich jak np. gwałtowne hamowanie z ominięciem przeszkody.
Tematy w artykule: opony bezpieczenstwo

Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~master 2012-05-07

smutne ale niestety prawdziwe jest to, że mało który kierowca dba o stan bezpieczeństwa swojego auta, co najwyżej przy okazji jakiś przeglądów, a już co do opon to co najwyżej zapytamy pana Henia podczas wymiany opon, czy dany komplet nadaje się wciąż i na 90 proc. przypadków uzyskamy odpowiedź pozytywną. Co gorsza, mało kto z nas wie, jak sprawdzić czy jego opona jest wciąż sprawna technicznie..

~aparat 2012-05-07

nie no ceny normalne raczej ale mozna trafic promocję z tego co sie zorientowałem.

~*czumi* 2012-04-26

haha reklama reklamą ale faktycznie tanio tam opony kupilem. w sensie w tym autoopony.eu

~cola 2012-02-28

Ja też polecam Karlika, z resztą nie tylko jego, ale w ogóle ASO Volvo, są świetne.

~gina 2012-02-21

dokładnie, reklama jest dźwignią handlu, prawda? ale dzięki niej dowiadujemy się o wielu atrakcyjnych ofertach, jak ta Volvo, o której mówisz.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport