mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Diesel czy benzyna - pomagamy wybrać

Diesel czy benzyna - pomagamy wybrać

Kupno samochodu wiąże się z koniecznością dokonania kilku wyborów. Jaki rodzaj samochodu? Jaka marka? I wreszcie, czy benzyna, czy może jednak diesel? Dzisiaj przyjrzymy się technicznym różnicom i wspólnym cechom silników samochodowych.

Diesel czy benzyna - pomagamy wybrać
O historii słów kilka...
Najważniejszą różnicą pomiędzy silnikami zasilanymi benzyną i olejem napędowym jest to w jaki sposób zapalone zostaje paliwo w cylindrze. Poza tym, obie konstrukcje realizować mogą cykl dwusuwowy i czterosuwowy, jednak prawie wszystkie konstrukcje samochodowe to czterosuwy (suwy: ssania, kompresji, rozprężania, wydechu).

Obie konstrukcje swoimi korzeniami sięgają końca XIX w. W roku 1876 niemiecki wynalazca Nikolaus Otto uruchomił pierwszy silnik czterosuwowy, później opracował jeszcze elektryczny układ zapłonowy. Jednak w 1897 roku inny niemiecki konstruktor Rudolf Diesel przestawił swoją koncepcje na spalanie płynnych paliw w silniku tłokowym. Początkowo rozwiązanie Diesla przyjęło się tylko dla silników stacjonarnych. W 1910 zastosowano go w statku, a w 1923 w ciężarówce.

Najważniejszy jest zapłon
W silnikach które popularnie nazywamy dieslami zapłon następuje samoczynnie (oznaczamy je jako ZS – Zapłon Samoczynny). W praktyce do cylindra trafia czyste powietrze, w suwie kompresji zostaje wstępnie podgrzane i sprężone, chwilę przed uzyskaniem maksymalnego ciśnienia bezpośrednio do komory spalania wtryskiwane jest paliwo pod dużym ciśnieniem (wtrysk bezpośredni) i zapala się w kontakcie z gorącym powietrzem. Ważne jest aby paliwo dobrze rozpylić i odparować, przyspiesza to samozapłon, stąd stosowane są coraz wyższe ciśnienia wtrysku.

W nowoczesnych konstrukcjach paliwo nie jest wtryskiwane w jednej dużej dawce lecz w kilku mniejszych, tak aby uzyskać największą możliwą ekonomię, ekologię i kulturę pracy. Zwłaszcza w kwestii kultury pracy jest o co walczyć, z natury silniki ZS wytwarzają więcej wibracji. Odwdzięczają się za to trochę mniejszym apetytem na paliwo przy zadowalających osiągach.

- Wśród kierowców pokutuje przekonanie, że silniki diesla są mniej dynamiczne. Jest to zgodne z prawdą, ale tylko w przypadku starszych modeli. Nowoczesne wysokoprężne silniki mają większą moc jednostkową w czasie, to znaczy większą moc na 1 sekundę, niż silniki benzynowe. Aby dynamika jazdy była identyczna w samochodach w silniku diesla i benzynowym, to w tym drugim musiałby mieć około 20 proc. więcej mocy fabrycznej.

W tak zwanych silnikach benzynowych zapłon następuje w wyniku wyładowania elektrycznego na elektrodach świec – iskry (Zapłon Iskrowy - ZI). W większości obecnie jeżdżących samochodów z silnikami ZI mieszanka paliwo-powietrze przygotowywana jest poza komorą spalania - w kanałach dolotowych (wtrysk pośredni). Kiedyś odpowiedzialny był za to gaźnik, później umieszczony w miejscu gaźnika wtrysk jednopunktowy (SPI), następnie wtrysk wielopunktowy (MPI). Wtrysk MPI jest obecnie najczęściej stosowanym rozwiązaniem w którym osobny wtryskiwacz dla każdego z cylindrów umieszczony jest zaraz przed zaworem dolotowym. Najnowszym rozwiązaniem jest stosowanie wtrysku bezpośredniego w silnikach o zapłonie iskrowym.

Silniki benzynowe znane są z większej kultury i równości pracy. Ponadto pozwalają kierowcy korzystać z większego zakresu obrotów. Obiegowa opinia, iż silniki zasilane benzyną są mniej ekonomiczne nie zawsze jest oczywista. Pojazd z silnikiem diesla kosztuje kierowcę więcej niż samochód ze zwykłym benzynowym, jest także droższy w utrzymaniu i naprawie.
 
- Nie polecam kupować pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, jeśli kierowca pokonuje małe przebiegi, czyli mniej niż 20 tys km rocznie. Diesle są wskazane dla osób, które przejeżdżają rocznie wiele kilometrów w ciągu roku, zwłaszcza że potencjalne ryzyko napraw występuje dopiero po 150-200 tys. przejechanych kilometrów - mówi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Auto-Boss.

Policz i wybierz
Każdy może sobie w prosty sposób policzyć, jaki samochód bardziej mu się opłaci, jedyną niewiadomą będą zmiany ceny paliw. Na koszty eksploatacji wpływa nie tylko spalanie, ale także cena początkowa i częstotliwość serwisowania.

Pierwszą potrzebną rzeczą jest okres, w jakim będziemy eksploatować nasz samochód, np. 3 lata. Oraz liczba przejeżdżanych przez nas rocznie kilometrów. Liczbę kilometrów mnożymy razy średnie spalanie i razy spodziewaną cenę paliwa. Mając koszty paliwa, dodajemy do nich cenę początkową i koszty eksploatacji (przeglądów). Dla obu silników robimy takie zestawienie i już wiemy, co dla nas jest tańszym rozwiązaniem. Nie należy nadmiernie przejmować się zmianą ceny litra paliwa, przy tym obliczeniu liczy się bardziej stosunek ceny oleju do benzyny, który jest raczej stały.

Jak będzie wyglądać przyszłość oby silników? Niewątpliwie będą one się coraz bardziej do siebie zbliżać, co już można zaobserwować (np. stosowanie doładowania, bezpośredni wtrysk, rosnące ciśnienia wtrysku). I choć wydaje się to trudne do osiągnięcia ze względu na różne własności paliw, projektuje się już jednostki stosujące oba obiegi w jednym silniku tzw. DiesOtto.

Zarówno silniki diesla jak i silniki benzynowe mają swoje wady i zalety, nie można jednoznacznie powiedzieć, iż któreś z nich jest lepsze. Decyzja należy do kupującego.

 Zalety:
Wady:
Diesel
+ Moment obrotowy
+ Zużycie paliwa
- Emisja szkodliwych substancji
- Koszt produkcji
Benzyna
+ Emisja szkodliwych substancji
+ Moc
+ Koszt produkcji
- Zużycie paliwa
Tematy w artykule: silnik diesel

Podobne wiadomości:

Wielkie stolice zakażą Diesli

Wielkie stolice zakażą Diesli

Aktualności 2016-12-06

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Aktualności 2016-10-13

Komentuj:

~robin 2010-05-27

Autor/redaktor mógłby też popracować nad gramatyką ... "Aby dynamika jazdy była identyczna w samochodach w silniku diesla i benzynowym, to w tym drugim musiałby mieć około 20 proc. więcej mocy fabrycznej." ... "Zarówno silniki diesla jak i silniki benzynowe mają swoje wady i zalety, nie można jednoznacznie powiedzieć, iż któreś z nich jest lepsze" ... Czy ktoś sprawdza te bełkotliwe artykuły ?

~Otto 2010-05-27

Gratuluję autorowi wspaniałego artykułu. Wykazał się mnóstwem wiary w siebie i udowodnił brak znajomości tematu. Wystarczy troche obiegowych opini przyprawić szczyptą technicznego bełkotu i mamy artykulik. Chyba nie ma co sie zastanawiać mad sensem jednostki "Wat na sekundę" (moc to praca wykonana w jednostce czasu jej wymiarem jest Wat czyli praca 1 dżula wykonana w ciągu jednej sekundy), ani jaka jest definicja mocy fabrycznej (pewnie chodzi o moc maksymalną silnika, ale kto by tam wnikał). Autorowi nie chciało sie wnikać w różnice mieczy mocą maksymalną silnika a mocą uzyskiwaną w najczęściej wykorzystywanym zakresie obortów, że o takich trudnych sprawach jak moment obrotowy nie wspomnę, a szkoda, bo może by sam zrozumiał o czym pisze.

~ppp 2010-05-27

Po tym zdaniu, reszty nie trzeba czytać.." Nowoczesne wysokoprężne silniki mają większą moc jednostkową w czasie, to znaczy większą moc na 1 sekundę, niż silniki benzynowe." Kompromitacja autora.......

~mario 2010-05-27

Należy jeszcze pamiętac o dłuższej żywotności silników diesla - oceniam że o około 40% przy normalnej eksploatacji. Jest to okupione oczywiście większą ceną zakupu diesla. Należy kupować auto jakie się komu podoba, a silnik dobierać do przewidywanych warunków eksploatacji.

~sdf 2010-05-24

Tak tak i do takiego turbodiesla z LPG najlepiej lać olej spod frytek, wtedy nie ma emisji szkodliwych substancji a zużycie paliwa wynosi 7 frytek na 100km. :) Co do porównania dynamiki, to samym przyspieszeniem 0-100 bym się nie sugerował... Jeździłem Golfem TDI 140KM jak i TSI 160KM i pod kątem dynamiki w zwykłej eksploatacji (w tym sporo jazdy autostradowej) wolę TDI.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport