mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Diesel czy biodiesel? Płać albo płacz

Diesel czy biodiesel? Płać albo płacz

Przed właścicielami samochodów z silnikiem Diesla ciężkie czasy. Ceny oleju napędowego na stacjach paliwowych w Polsce są już wyższe niż ceny benzyny. Żeby zaoszczędzić kilkanaście groszy niektórzy już przestawili się na olej napędowy z domieszką bio-komponentów. Czy jest to dobre rozwiązanie? Nie jesteśmy tego tacy pewni.

Diesel czy biodiesel? Płać albo płacz
"Olej napędowy na stacjach benzynowych jest droższy od benzyny średnio o 10 gr. Jak zapewniają eksperci, to się szybko nie zmieni. Kierowcy samochodów z silnikiem diesla gwarantującego dotychczas niskie koszty eksploatacji muszą oswoić się z myślą, że zakup droższych aut zwróci im się tylko pod warunkiem, że zaczną naprawdę bardzo dużo jeździć - mogliśmy przeczytać we wczorajszym wydaniu Dziennika. Ile w tym przypadku ma znaczyć to "bardzo dużo"? W przybliżeniu około 50 000 kilometrów rocznie. Dla znacznej grupy kierowców jest to dystans nie do pokonania.

Alternatywna istnieje jednak także dla nich. Czy lepsza? Każdy musi zdecydować samodzielnie. Mając na uwadze cenę jest z pewnością tańsza, a rządy wszystkich krajów europejskich twierdzą, że i bardziej ekologiczna. Ale czy na pewno? Biodiesle bo o nich mowa to ujmując skrócie olej napędowy wymieszany z bio-dodatkakmi pochodzącymi od roślin, np. rzepaku. Te paliwa są tańsze na stacjach nawet o kilkadziesiąt groszy na litrze ale jak pokazały wyniki testów Austriackiego Związku Techniki Samochodowej (ÖVK) wyrządzają więcej szkód niż jest z nich pożytku.

Po pierwsze jak wynika z raportu austriackiego instytutu - i tu powinien zostać wytrącony na dobre argument o ekologiczności tych paliw głoszony tak dobitnie przez ministrów środowiska z całej Europy - jeden litr paliwa typu Biodiesel powoduje co najmniej o 1,7 razy większy wzrost efektu cieplarnianego niż zwykły olej napędowy! To dopiero początek. Paliwo z bio-komponentami co już było wielokrotnie głoszone przez producentów aut wpływa na krótszą żywotność silników. Dodatkowo rozwijanie tej "pseudo-ekologicznej" technologii wymusza na producentach odstawienie na boczny tor prac nad ulepszeniem konwencjonalnych jednostek wysokoprężnych, którym w obecnej formie alternatywne surowce napędowe najzwyczajniej szkodzą.

Szczególnie dotyczy to Biodiesli (RME - estry oleju rzepakowego). Już dodanie zaledwie 5 procent bio-masy do zwykłego oleju napędowego powoduje spadek, a nie jak mówią zwolennicy biodiesli wzrost, jakości smarnych oleju silnikowego. To oznacza też automatycznie częstsze wymiany filtrów olejowych i naturalnie samej substancji. Wbrew powszechnej opinii zwiększają się także średnie wyniki spalania pojazdu oraz emisja tlenku azotu do atmosfery. Wedle szacunków austriackich techników z ÖVK konsumpcja paliwa od 3 do 7 procent, zaś NOx pomiędzy 20 a 30 procent. Z korzystania z biodiesli całkowicie wyłączone są samochody z filtrami cząstek stałych DPF. Alternatywne paliwo zawiera bowiem w sobie cząsteczki fosforu, które szkodzą katalizatorowi. Ten z kolei produkuje więcej popiołu i kurzu, który jednocześnie wpływa na krótsze działanie filtrów. Dokładnie o ponad 50 procent. Na domiar złego nowe regulacje prawne zakładają udział nawet 20 procent bio-masy w każdym litrze ON.

Mimo tych negatywnych właściwości rynek motoryzacyjny i rynek paliwowy może wiązać duże nadzieję z biodieslami. Jeśli pod uwagę wziąć alternatywne paliwo oznaczone symbolem BTL (Biomass to liquid). To biodiesel drugiej generacji, który otwiera drogę do homogenicznego spalania w komorze silników wysokoprężnych oraz do systemu CCS, wiążącego właściwości silników Diesla i jednostek typu Otto. Nowe paliwo BTL jak pokazały wstępne testy faktycznie jest w stanie zniwelować spalanie - co najmniej o 15 procent - w stosunku do teraźniejszych motorów wysokoprężnych. Nowy biodiesel byłby w stanie zmniejszyć także emisję tlenku azotu i pozostałych szkodliwych cząstek.

Jak istotny jest ten surowiec dla branży motoryzacyjnej pokazuje przykład z Niemiec, gdzie po firmie Shell udziały w rafinerii Choren Industries GmbH, która w przyszłości ma zamiar produkować blisko 200 000 ton paliwa BTL rocznie wykupili dwaj giganci samochodowej sceny, Volkswagen i Mercedes.
Tematy w artykule: biopaliwa

Podobne wiadomości:

Jakość paliw 2014 - jest nieco lepiej

Jakość paliw 2014 - jest nieco lepiej

Aktualności 2015-04-01

Ropa skończy się za ponad 50 lat

Ropa skończy się za ponad 50 lat

Aktualności 2014-07-07

Komentuj:

~axr 2011-11-08

Jestem fanem biodiesla ale trzeba przyznać że jeżeli chodzi o uszczelki to "zżera je z kopytami" W moim Golfie 1.9 TD i pajero 2.5 td po pół roku jeżdżeniu na czystym B100 poleciały zgodnie uszczelki na pompach wtryskowych i paliwo dosłownie z nich sikało. Koszt napraw 2 x 300zł (wymiana pomp)

~adam89 2011-07-07

witam jezdze golfem 2 1.6TD z 89r przez rok czasu lalem bio nawet w zimie nie mialem zadnego problemu z odpaleniem gdzie bio przy bardzo niskich tem. gestnieje przy spalaniu czy przyspieszaniu nie ma roznicy czy lejesz biodiesel czy zwykly diesel a musze powiedziec ze 150-160 na trasie malo kiedy schodzilo

~bio power- czyli jazda za grosze 2009-09-20

Nie moge zgodzić sie z zamieszczonym artykulem w 100 % .Produkuje biodiesel od 2 lat jednoczesnie uzywajac go w moim chryslerze.Spalanie nie ulega zmianie silnik pracuje bardzo dobrze nie traci na elastycznosci i mocy.Spaliny spelniaja normy nie zawieraja metali ciezkich potwierdzone badaniem. Uzywam tylko 100 % estru metylowego wytworzonego ze zuzytego oleju roslinnego lub tluszczy zwierzecych. Pozdrawiam wszystkich uzytkownikow biodiesla Bartek

~a4 1.9tdi 2009-08-03

Niepolecam tego paliwka rozpuszcza uszczelki i obniza moc silnika. Po zatankowaniu po raz pierwszy (i ostatni) musiałem wymienić węzyki przelewowe w moim 1.9tdi poniewaz bio zpowodował ze sie rozszezyły i zamiast odprowadzac paliwo do zbiornika odprowadzały na jezdnię. Mam nadzieje ze to wszystko co mi biodiesel pouszkadzał

~ciao 2009-04-16

W Polsce można sprzedwać olej napędowy o 5% zawartościo biodiesla spełniającego norme 14214 bez więdzy konsumenta. Powyżej musi być informowany o wielkości dodatku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport