mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Dlaczego znika olej?

Dlaczego znika olej?

To w silniku samochodowym bardzo duży problem. Jednostka potrzebuje go tak samo jak człowiek powietrza. Wbrew pozorom każdy motor zużywa olej. Jeden więcej, drugi mniej. Zobaczmy co na to wpływa.

Dlaczego znika olej?
Pewnie nie raz udało na się usłyszeć narzekania zmotoryzowanych znajomych, że ich silnik w samochodzie "bierze" olej. Niektóre biorą troszkę, a w niektórych trzeba go uzupełniać litrami, co kilka tysięcy kilometrów. Prawda jest taka, że nawet sprawny technicznie i mało zużyty silnik spala olej. Nawet gdy sprawdzając jego poziom na bagnecie nic nie będzie ubywać, oznacza to że w miejsce spalanego oleju przybyła benzyna. Jej nieduże ilości potrafią spływać po ściankach cylindrów, aż do skrzyni korbowej. Najlepszą metodą na sprawdzenie tego, jest zwyczajne powąchanie oleju z bagnetu.

Żeby mieć tą sprawę pod kontrolą wystarczy co 500-1000 kilometrów postawić samochód na prostym terenie, a następnie odczekać kilka minut by olej spłynął. Po chwili wyjmujemy bagnet, przecieramy go szmatką i ponownie wkładamy go na jego miejsce. Po ponownym wyciągnięciu odczytujemy wskazanie. Jeśli co jakiś czas ilość oleju jest ta sama czy nawet wręcz rośnie powodem może być paliwo ze ścianek cylindrów albo woda z układu chłodzenia. Przyczyn zmniejszania się stanu oleju może być wiele.

Jedną z nich mogą być po prostu złe parametry oleju. W wyeksploatowanych silnikach, gdzie uszczelniacze zaworowe i pierścienie są już stare zbyt mało lepki olej może się przedostawać do komory spalania. Wtedy np. zamiast oleju o parametrach 5W/40 używamy oleju 10W/40. Łatwo poznać nieszczelne uszczelniacze po tym, że podczas mocniejszego wciśnięcia gazu z rur wydechowych pojawia się błękitny dym. Na szczęście wymiana tego elementu nie musi być kosztowna. Gorzej gdy wyrobione zostają pierścienie, bowiem z ich powodu może być konieczny remont generalny jednostki.

Należy pamiętać, że nawet silnik który jest w idealnym stanie technicznym może zużywać dużo oleju. Najbardziej szkodzi mu jazda na krótkich odcinkach typu dom-praca. Słabo rozgrzane elementy nie uszczelniają wtedy dobrze styku cylindra i tłoku, co powoduje zwiększone spalanie oleju. Na jego zużycie wpływa także jazda z maksymalną prędkością. Dlatego w niektórych samochodach o sportowym charakterze montowany jest wskaźnik temperatury oleju. Dopóki motor odpowiednio się nie rozgrzeje nie można go za bardzo obciążać. Warto obserwować wskaźnik ciśnienia (jeśli w ogóle go posiadamy). W momencie kiedy silnik jest ciepły, a wskazówka opada prawdopodobnie albo mamy zły olej, albo nasz silnik jest totalnie zużyty.

Niektóre samochody sportowe ze względu na charakterystykę budowy silnika "ustawowo" zużywają większą ilość oleju. To wszystko przez duże luzy pozwalające pracować jednostce przy wyższych temperaturach, gdzie następuję rozszerzalność temperaturowa niektórych elementów. Nie powinna zatem dziwić regularna "dolewka" oleju nawet o kilka litrów przy regularnych przeglądach. Duże zużycie notowane jest także w silnikach wysokoprężnych podczas tzw. docierania.

Należy zatem pamiętać i starannie obserwować wskaźniki na desce rozdzielczej naszego samochodu i w miarę regularnie używać bagnetu. Niski poziom oleju go groźba zatarcia silnika. A to może już pociągnąć niewyobrażalne koszty naprawy.
Tematy w artykule: olej silnikowy serwis

Podobne wiadomości:

Chevrolet Corvette Z06 ma problem z silnikiem

Chevrolet Corvette Z06 ma problem z silnikiem

Aktualności 2015-08-17

Lewis Hamilton z… oleju

auto motor i sport 0000-00-00

Komentuj:

Autolakiery-Zywiec 2017-11-28

Podaj jaki silnik wchodzi tutaj w grę, bo w niektórych jednostkach branie oleju było wadą fabryczną jak np w audi A4 B6 2.0 130km. Autolakiery-Zywiec.pl

~czesio 2017-10-18

dobrze się czyta, nawet taki laik jak ja jest w stanie ogarnąć temat :) ja tam wole zawsze dmuchac na zimne, stosuje dobre oleje (ostatno http://k2.com.pl/produkty/k2-texar-10w-40-benzin-diesel-lpg-1-l?utm_source=ws ), regularnie uzupełniem/wymieniam - akurat z silnikeim wole nie mieć problemów ;)

~china town 2009-05-21

co co? co z tym ceed? mam vw polo od nowości. 8tyś km w tej chwili, ani grama oleju nie wziął.

Aldik 2009-05-15

W paru moich byłych autach (silniki V6, V8) zauważyłem ze przy spokojnej jeździe nie ubywało wogóle oleju, natomiast jakaś jazda do niemiec i spowrotem i jak to na autostradzie bardzo wysokie prędkości, przejechane ok 2tyś km, no i na ślepo wlewałem ok litra...

~alberto 2009-05-15

z gimnazjum to ty chyba miales problemy. Konkretnie z jego ukonczeniem skoro robisz blad otograficzny przy wyrazie "artykuł". Gdybys troche interesowal sie motoryzacja ponad tematyke "szybkich fur i jeszcze szybszych lasek" to wiedzialbys ze przez pierwsze kilka tys. kilometrow w nowych autach silnik jara wiecej oleju. kia ceed mojego ojca z silnikiem crdi brala ponad 1,5 l oleju na tysiac kilometrow. teraz jak ma juz najechane 10 tysiecy to bierze juz duzo mniej. Nie wiem zatem po co sie doszukujesz dziury w calym.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Solaris wybuduje kolejny zakład
Solaris wybuduje kolejny zakład
Producent pojazdów komunikacji miejskiej z wielkopolskiego Bolechowa przygotowuje się do kolejnej inwestycji. Solaris Bus & Coach wybuduje piąty zakład produkcyjny. Spółka kupiła 8,3 ha w okolicach Środy Wielkopolskiej.

Zalando Zalando