mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Dobra kondycja i bezstresowa jazda

Dobra kondycja i bezstresowa jazda

Zdrowie i dobre samopoczucie stanowią istotne kryterium bezstresowej i bezpiecznej jazdy samochodem.

Z tego też względu inżynierowie w Stuttgarcie opracowują systemy, które w wyraźnie odczuwalny sposób odciążają kierowcę, podtrzymują jego dobrą kondycję, a częściowo nawet nią sterują. Dzięki temu może on bardziej koncentrować się na tym, co dzieje się na drodze, oszczędzając własną energię tak, aby w krytycznych sytuacjach móc działać w sposób pewny i przemyślany.

Eksperci mówią w tym kontekście o tak zwanym zabezpieczeniu kondycji kierowcy. Jest to jedna z charakterystycznych cech samochodów Mercedes-Benz. Żadna inna marka samochodowa nie poświęca temu aspektowi tak wielkiej uwagi jak Mercedes-Benz. DaimlerChrysler już od ponad dwudziestu lat prowadzi praktyczne badania psychicznych i fizycznych obciążeń powstających w czasie jazdy samochodem.

Jako interdyscyplinarny obszar zadań, zabezpieczenie kondycji kierowcy obejmuje aspekty dopasowania mechanizmu jezdnego, wyciszenia hałasu, złagodzenia drgań jak również techniki konstrukcji siedzeń i techniki klimatyzacji. Kolejnym punktem ciężkości badań jest opracowanie sprawnych systemów wspomagających, które w czasie jazdy przejmują określone zadania, wspierając tym samym kierowcę lub zwiększając jego komfort odpowiednio do sytuacji. Opracowany przez Mercedes-Benz układ DISTRONIC, który współpracuje z tempomatem i monitoruje odległość od poprzedzającego pojazdu, system sterowania głosem LINGUATRONIC, czterostrefowa klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC czy też dynamiczne, wielokonturowe siedzenie, to przykłady systemów wspomagających, wyraźnie odciążających kierowcę.

Uzyskany przez Mercedes-Benz postęp w dziedzinie zabezpieczenia kondycji można zmierzyć. Podczas badań prowadzonych przez pion badawczy firmy DaimlerChrysler, w których do tej pory wzięło udział 2500 osób, u kierowców aktualnie produkowanych samochodów osobowych marki Mercedes-Benz zarejestrowano wyraźnie niższe wartości obciążeń, aniżeli w porównywalnych innych modelach. I tak, napięcie mięśni u kierowców Klasy S było o 25 procent mniejsze od wartości wykazywanych w modelach wcześniejszych. Na podstawie napięcia mięśni naukowcy wyciągają wnioski odnośnie dobrego samopoczucia fizycznego oraz skupienia uwagi kierowcy. Takie wartości, jak częstotliwość bicia serca i stopień przewodności skóry, również uważane za wiarygodne, fizjologiczne wskaźniki obciążenia, były u kierowców obecnej Klasy S wyraźnie niższe.

Inteligentna koncepcja całości pojazdu - w połączeniu z wzorcowym komfortem resorów, klimatyzacji i siedzeń, jak również z zastosowaniem najnowocześniejszych systemów wspomagania - jest coraz częściej zauważalna w samochodach Klasy E. Potwierdzają to przeprowadzone wiosną 2003 roku badania pilotów: mierzona w aktualnie produkowanej Klasie E częstotliwość bicia serca testowanego kierowcy podczas jazdy po mieście była o prawie dziesięć procent, a na autostradzie równo o siedem procent niższa od wartości wykazywanych w innych pojazdach. Jest to wyraźny wskaźnik wyższego odciążenia i wzorcowego zabezpieczenia kondycji kierowcy.

Opracowane przez Mercedes-Benz systemy wspomagające przyczyniają się do odciążenia kierowcy i poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Przykład DISTRONIC: podczas testów prowadzonych w Niemczech i w USA, w których wzięło udział ponad 140 kierowców, współpracujący z tempomatem układ monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu wyraźnie przyczynił się do zmniejszenia wywoływanego jazdą obciążenia: przy włączonym systemie DISTRONIC tempo bicia serca było wyższe średnio zaledwie o 1,8 uderzenia na minutę w porównaniu z pulsem w stanie spoczynku, podczas gdy praca serca kierowców bez systemu wspomagania uległa przyspieszeniu o 3,2 uderzenia na minutę. Ponadto dystans do samochodu jadącego z przodu wzrósł dzięki systemowi DISTRONIC przeciętnie aż o 29 procent.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe radiowozy polskiej policji - BMW 330i
Nowe radiowozy polskiej policji - BMW 330i
Polska drogówka się zbroi - flota BMW 330i xDrive trafi pod koniec listopada na ulice. Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołania pozostałych oferentów, którzy proponowali takie modele jak Volkswagen Passat czy Skoda Superb.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic