mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Dobre felgi to podstawa

Dobre felgi to podstawa

Coraz większa powszechność i popularność felg aluminiowych sprawiła w ostatnich latach, że coraz częściej rezygnujemy z zestawu typu felga stalowa plus kołpak. Po pierwsze wpływa to nie tylko na względy estetyczne, ale także prowadzenie. Dobór aluminiowej "biżuterii" dla naszych kół nie jest jednak zadaniem łatwym.

Dobre felgi to podstawa

Sprawa jest prosta w momencie kiedy udamy się do autoryzowanego salonu i zaufamy doświadczeniu oraz wiedzy sprzedawcy. Inaczej wygląda sytuacja kiedy sprawę bierzemy w swoje ręce i postanowimy samemu zdobyć wyjątkowe czy okazyjne felgi z lekkich stopów do naszego samochodu. O ile w przypadku doboru opon sprawa wydaje się prosta, to tutaj trzeba brać pod uwagę choćby takie elementy jak średnica, liczba i rozstaw otworów na śruby, średnica otworu centrującego, odsadzenie czy szerokość felgi.

Przy dobieraniu felg podstawową sprawą jest oczywiście średnica, a także szerokość felgi. Tutaj mamy praktycznie najszersze pole do manewru. Nawet jeśli w naszym samochodzie do tej pory montowane były koła o średnicy 14 cali, to nie wyklucza to instalacji nawet 16-calowych felg (a tym samym większych opon). Trzeba jednak pamiętać, że większa felga wymaga zastosowania ogumienia o niższym profilu, co wpływa bezpośrednio na komfort jazdy i eksploatację układu jezdnego. Podobnie działa to w odwrotną stronę, jednak tutaj trzeba mieć na uwadze, że mogą nas ograniczyć duże tarcze hamulcowe, szczególnie w sportowych wersjach danego modelu. Średnica osadzenia opony i szerokość są wyrażone w calach. Przykładem jest 6Jx14. Oznacza to, że szerokość felgi to 6 cali i można na nią założyć oponę 14-calową.

Szerokość felgi powinna zgadzać się z zaleceniami producenta. W przypadku ogumienia tolerancja jest dość duża i na jedną szerokość felgi można zakładać z reguły trzy, a nawet cztery różne rozmiary opon pod względem szerokości. Ten parametr z kolei łączy się z profilem opony. Istnieje zależność, że im niższy jest profil opony tym szersza może być obręcz na jaką ją założymy. Z reguły w tym temacie warto jest zasięgnąć pomocy u sprzedawcy, który może dysponować odpowiednią rozpiską wymiarów felg i opon.
Dużo mniejsze pole do manewru mamy w przypadku parametru zwanego odsadzeniem felgi, czyli ET. Przy tej wartości pojawiają się liczby które w milimetrach określają odległość płaszczyzny mocowania felgi od jej osi symetrii. W zależności od konkretnego przypadku ET może być dodatnie, ale może być także ujemne. Drugi przypadek jest spotykany w samochodach poddawanych tuningowi, kiedy koła są wysunięte na zewnątrz. Trzeba pamiętać, że wystawanie felg poza obrys błotników jest zabronione. Z reguły producenci nie określają sztywno wartości ET, ale raczej podają ją w zakresach. Trzeba pilnować tego parametru, bowiem wpływa on na zachowanie samochodu w zakrętach.

Kolejnym ważnym elementem jest średnica otworu centrującego. Trzeba pamiętać o tym, że przy dużych prędkościach nie tylko śruby odpowiadają za trzymanie koła. Firmy produkujące felgi do montażu pozafabrycznego robią duże otwory, w których po zastosowaniu pierścienia dystansowego można założyć felgę do różnych aut. A w kwestii śrub należy pamiętać by dobrać odpowiedni kształt łba i długość.

Parametrem nie podlegającym dyskusji jest rozstaw otworów na śruby. Nie ma możliwości założenia obręczy aluminiowych o innym rozstawie niż przewidzianym przez producenta. Pod parametrem typu 5x120 ukrywa się najpierw liczba otworów, a następnie rozstaw w milimetrach. Ten parametr musi być dokładnie taki sam i nie może się różnić nawet o milimetr. Niektórzy producenci felg (szczególnie tych z niższej półki) czasami nie podają rozstawu otworów. Można zmierzyć go samemu, ale trzeba być przy tym bardzo dokładnym. Trzeba mieć na uwadze, że rozstaw śrub nie jest odległością pomiędzy otworami, tylko średnicą okręgu tworzonego przez otwory śrub.

Kupno felg to nie tylko sprawdzanie cyferek. W przypadku kiedy mamy zamiar kupić używane, warto jest obejrzeć je bardzo dokładnie pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Pamiętajmy, że jest to element samochodu który w bardzo bezpośredni sposób wpływa na nasze bezpieczeństwo.

Krzywą felgę bardzo łatwo zdemaskować, bowiem podczas jazdy wytwarza wibracje i jest ciężka w wyważaniu. Z reguły ciężko jest wyłapać na "oko" ewentualne wady, w szczególności kiedy obręcz była poddawana renowacji. Profesjonalna wizyta u lakiernika mogła zakryć ewentualne pęknięcia czy ślady po spawaniu. Dlatego przy wyborze miejsca zakupu warto jest wziąć pod uwagę renomę. Niektóre felgi mogą mieć za sobą nawet kilkanaście sezonów, a będą jeździć jak nowe. Wszystko zależy od jakości materiału jakiego użył producent. Odradzamy też oszczędności w przypadku kupowania nowych felg mało znanych marek. Znamy przypadki kiedy po jednym czy dwóch sezonach takie felgi nadawały się już tylko do wymiany.

Komentuj:

~B3 2009-06-06

Podane parametry dotyczą również zakupu felg stalowych, oprócz tego, że zalecacie Państwo dobrego producenta felgi nie dostałem żadnych rad jak kupić dobrą felgę aluminiową.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport