mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Dotarcie ważne na starcie

Dotarcie ważne na starcie

Pierwsza jazda za kierownicą dopiero co zakupionego w salonie auta, to dla jego właściciela szczególny moment. Karoseria lśni jak wypolerowane złoto, wnętrze jest tak sterylnie czyste jak sala operacyjna przed zabiegiem, a z każdego zakątka dociera charakterystyczny zapach świeżości materiałów. Nic tylko wsiąść, przekręcić kluczyk zapłonu i odjechać... bez pisku opon.

Dotarcie ważne na starcie
Jeśli nowy samochód ma służyć przez kolejne lata warto o niego zadbać zaraz po tym, jak koła z salonowej posadzki przeniosą się na asfalt. Tzw. dotarcie samochodu już na początku jego użytkownia jest bardzo istotne z punktu widzenia żywotności i dalszej eksploatacji podzespołów mechanicznych. Zwłaszcza silnika.




Dlatego też przez kilkaset najbliższych kilometrów lepiej jest z respektem traktować przepustnicę, niż poganiać wskazówkę na czerwone pole obrotomierza. Pomimo tego, że producenci współczesnych aut w większości przypadków, świadomie nie wymagają od swoich klientów respektowania tych reguł.

Kilkanaście lat wcześniej były one bardziej surowe. Pierwsza wymiana oleju była bardzo często zalecana tuż po przejechaniu 1000 kilometrów. Wizyta w serwisie miała zapobiec rozpraszaniu brudu i drobnych pyłków metali po całej jednostce napędowej, które mogły się dostać do układu jeszcze w fazie produkcji samochodu jak i podczas pierwszych tarć tłoków o ścianki cylindra. Duża lepkość oleju pozwalała wyłapać po krótkim czasie użytkowania wszystkie nieczystości znajdujące się w silniku, po czym zostawały one wraz z nim usuwane podczas wymiany.

Na przestrzeni lat producentom udało się nie tylko precyzyjniej spasować do siebie elementy silnika, ale też poprawić układy filtrujące, dzięki którym skutecznie wyłapywane są zanieczyszczenia z jego obrębu. Należy jednak pamiętać o regularnym sprawdzaniu stanu oleju, nie przekraczaniu około 75% parametrów maksymalnych silnika, płynnie zmieniać biegi i dodawać gazu. W uproszczonej formie chodzi o to aby praca tłoków w cylindrach była zgrana, a olej podczas pierwszych kilkuset kilometrów dotarł do każdego zakątka jednostki napędowej. W momencie kiedy silnik samochodu nie ma w stu procentach właściwego smarowania, istnieje duże ryzyko bezpośredniego kontaktu obu tych mechanicznych elementów. Jeśli pomiędzy nimi nie ma odpowiedniej warstwy ochronnego filmu oleju, wówczas diametralnie obniża się żywotność całej jednostki napędowej. A w przyszłości może to oznaczać same problemy.

Warto jednak zaznaczyć, że nie tylko agresywny styl jazdy ma zły wpływ na kondycję nowego auta. Negatywnie działa na jednostkę także zbyt wolna jazda. Dotyczy to wszystkich pojazdów posiadających mechaniczne pompy oleju. Aby mogły one właściwie pracować muszą rozprowadzać olej pod właściwym ciśnieniem, którego nie da rady uzyskać podczas jazdy na zbyt niskim pułapie obrotów.

Coraz więcej firm chcąc zachęcić potencjalnych klientów do zakupu auta właśnie z ich stajni zarzeka się, że pod maski montuje już dotarte silniki. Wówczas także przesuwany jest sugerowany termin pierwszej wizyty w autoryzowanej sieci dilerskiej. Z reguły na rok, a w przypadku stosowania olejów silnikowych serii Long-Life (z j.ang. długie życie) nawet na dwa lata. Oczywiście można stosować się do tych zaleceń, jednak równie dobrze można samemu zdecydować się na szybszą wymianę środka smarnego po przejechaniu około 5 tys. kilometrów. Tak dla świętego spokoju.

Podobne wiadomości:

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Aktualności 2016-10-13

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-09-06

Komentuj:

~Temistokles 2009-08-16

Do dziadka jasia. Jak chcesz to docieraj to są swoja skodzine nawet 5 lat. Niech ci służy. Ja tam nie mam sentymentów i nie będę docierał auta.

~dziadekjasiu 2009-08-16

Opinia aaa jest rzeczowa i na temat-bardzo wysoko ją oceniam w przeciwieństwie do pewnych bzdurnych opinii,które wskazują,że mamy do czynienia z wysokiej klasy fachowcem branży motoryzacyjnej!!!

~dziadekjasiu 2009-08-16

Temistokles -co masz jeszcze do dodania po ostatniej opinii!?

~ziemię niszczą niepotrzebne procedury 2009-08-15

nie namawiajcie ludzi do niepotrzebnej wymiany oleju bo to nie ma nic wspólnego z z tzw. ekologią. Oleje, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy należy wymieniać tylko kiedy to jest niezbędne.

~splash 2009-08-15

Suzuki wymaga aby po przejechaniu 1000km wymienić olej i filtr oleju(robocizna gratis) i bardzo dobrze bo wszystkie paprochy są wtedy usunięte

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport