mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Dwa cylindry i turbo

Dwa cylindry i turbo

Zmniejszone spalanie i mocno ograniczona emisja szkodliwych substancji w silniku z doładowaniem Turbo. Tym właśnie ma wyróżniać się nowa jednostka firmy Scuderi, która od 2010 roku wejdzie do seryjnej produkcji.

Dwa cylindry i turbo
Pierwszy prototyp silnika nazwany jako Split Cycle-Motor (z ang. silnik z podzielonym cyklem) już od dłuższego czasu znajduje się w fazie testów, a inżynierowie firmy Scuderi dopracowują obecnie niuanse związane z zastosowaniem w nowej jednostce doładowania Turbo. Co jednak wyróżnia ten motor na tle obecnie konstruowanych agregatów?




Tajemnica w stworzonej przez włosko-amerykańskie przedsiębiorstwo konstrukcji, tkwi w jego uproszczonym trybie pracy. Standardowo występujące cztery akty pracy turbodoładowanych silników spalinowych, a więc: zasysanie powietrza, sprężanie, spalanie i emisja - zostały podzielone tylko na dwa cylindry. Jeden z nich odpowiada za dwie pierwsze fazy, drugi z kolei, za dwie pozostałe, ograniczając tym samym cykl pracy jednostki do zaledwie jednego obrotu wału korbowego. Silniki stosowane obecnie potrzebują do osiągnięcia tego samego efektu dwóch takich cykli. Co istotne specjaliści Scuderi aby dojść do takiego rezultatu, nie byli zmuszani do wprowadzania jakichkolwiek większych zmian w podstawowej konstrukcji silnika spalinowego, ani nie musieli dokonywać modyfikacji we wspomnianych powyżej czterech trybach pracy jednostki.

Za transfer mieszanki pomiędzy kolejnymi fazami pracy odpowiedzialny jest kompleksowy system wentyli na cylindrach. Technikę tą można stosować w przypadku wszystkich jednostek spalinowych z parzystą liczbą cylindrów.

Kolejną zaletą silnika typu Split-Cycle jest zmieniony moment zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. W przypadku tego nowatorskiego motoru następuje on dopiero po osiągnięciu szczytowego punktu przez tłok. W konwencjonalnych silnikach proces ten następuje chwilę przed osiągnięciem wartości maksymalnego "wyciągnięcia" tłoka, przez co sam tłok przez krótki odcinek swojej drogi, porusza się w przeciwną stronę do ciśnienia wytwarzanego przez eksplodujące gazy. Choć trwa to zaledwie ułamki sekund, to mimo wszystko dochodzi tam do sporych strat energii.

Dzięki "wyspecjalizowaniu" obu cylindrów konstruktorzy Scuderi chcą jednocześnie znacznie obniżyć wyniki spalania. Ciekawostką jest to, że pomóc ma im w tym turbodoładowanie. Szacuje się, że nowa generacja silników Split-Cycle dzięki połączeniu z właściwościami Turbo, będzie w stanie obniżyć średnie wartości spalania nawet do 50% względem tradycyjnych jednostek. Ponadto mają być one nieporównywalnie czystsze. Poziom emisji szkodliwych związków obniżony zostanie aż o 80%.

W swojej wizji nowoczesnych silników, firma Scuderi zamierza pójść jeszcze dalej.
Przedsiębiorstwo już zapowiada stworzenie napędu hybrydowego, zasilanego
przez ciśnienie powietrza. W aucie zamontowany zostanie specjalny zbiornik, który będzie mógł magazynować pokłady nadciśnienia powietrza wygenerowane podczas hamowania. W kolejnej fazie będzie ono razem z paliwem przetłaczane do cylindra odpowiedzialnego za spalanie mieszanki. Wspomniany zbiornik w ten sposób przejmie funkcje cylindra sprężającego powietrza, który w konsekwencji może być pominięty w całym cyklu pracy.

Podobne wiadomości:

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Aktualności 2016-10-13

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-09-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem
Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem
Ministerstwo Finansów próbuje pobudzić sprzedaż nowych samochodów zwiększeniem stawek akcyzy za sprowadzane auta używane. Zapowiadane od wielu tygodni zmiany nie wejdą w życie wraz z początkiem roku.