mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Dwa koła na czterech kołach

Dwa koła na czterech kołach

Na dach, na bagażnik, a może do środka? To pytanie stawia sobie każdy kierowca, który zamierza przetransportować swoim samochodem rower. W sprzedaży jest kilka produktów, które różnią się sposobem montażu, przeznaczeniem dla konkretnego typu auta czy ceną. Przedstawiamy wady i zalety każdego z nich.

Dwa koła na czterech kołach
Jednym z najpopularniejszych rozwiązań są bagażniki dachowe. Z reguły należą do najtańszej grupy produktów, jednak ich montaż jest często czasochłonny i niewygodny. Z kolei bagażniki montowane na tylną klapę lub na hak sprawiają problem, kiedy w trakcie podróży trzeba coś wyciągnąć z bagażnika samochodu. Najprościej jest wrzucić bicykl do środka samochodu. Ocali to nasz portfel przed kupnem bagażnika, ale z drugiej strony nie będziemy mieli miejsca na zapakowanie dodatkowego bagażu. Nie każdego przecież też stać na zakup auta do caravaningu, dlatego wybór alternatywnego mocowania do przewozu dwóch kółek, to zazwyczaj szukanie kompromisu. Przyjrzymy się zatem plusom i minusom każdego z osobna.

Bagażniki dachowe:

W zasadzie największą zaletą tego typu bagażników rowerowych jest ich cena. Najtańsze modele można kupić już za około 120 zł. Warto jednak czasami odpuścić sobie atrakcyjną ofertę z supermarketu i poszukać czegoś droższego, ale solidniej wykonanego, a przede wszystkim gwarantującego większe bezpieczeństwo podczas transportu. Ponadto elementy bagażnika rowerowego, a dokładnie mówiąc belki bazowe, które umieszczane są w poprzek dachu samochodu, mogą przydać się do przewozu innych rzeczy - nart, czy nawet drabiny.

A jakie są minusy? Przede wszystkim montaż. Sprawa wygląda nieco łatwiej kiedy auto wyposażone jest w relinigi dachowe. Jeśli nie, wówczas belki bazowe trzeba przytwierdzić do szyn znajdujących się na skraju dachu, a trzeba mieć świadomość tego, że nie każdy model bagażnika będzie pasował do konkretnego modelu samochodu. Przed kupnem trzeba zatem sprawdzić w instrukcji czy dany produkt jest kompatybilny z naszym autem. Kolejna rzecz to montaż samych rowerów. Trzeba je unieść do góry powyżej linii dachu i wymaga to trochę wysiłku. Jest to mało godna czynność, zwłaszcza dla osób o niższym wzroście. Dlatego też nie poleca się tego typu bagażników do aut klasy SUV czy vanów.

Pozorne oszczędności przy cenie zakupu odbijają się też w trakcie jazdy. Rowery umieszczone na dachu zwiększają opór powietrza, a co za tym idzie zwiększa się spalanie pojazdu, a dodatkowo bardziej odczuwalne są boczne podmuchy wiatru.

Bagażniki na tylną klapę:

Tego typu bagażniki są bardzo łatwe w montażu i przyjazne w trakcie mocowania rowerów. Idealnie nadają się do aut klasy kompaktowej i SUV. Wypadają również korzystnie cenowo - średnia cena to około 350 zł. Za bardziej renomowane produkty trzeba zapłacić około 500 zł. Niezależne testy, jakie przeprowadził niemiecki automobilklub ADAC wykazały, że bagażniki na tylną klapę gwarantują największą stabilność ładunku.

Mają jednak też poważne wady. Z reguły do montażu bagażnika potrzeba dwóch osób. Dostęp do walizek w bagażniku jest mocno utrudniony, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwy, ponieważ rama, na której montowane są rowery dodatkowo spinana jest specjalnymi pasami. Kolejna sprawa dotyczy ograniczonej widoczności w lusterku wstecznym. Po dotarciu do celu jednoślady będą wymagały również solidnego czyszczenia - gwarantuje to kurz z drogi wydobywający się spod auta. W czasie montażu lub demontażu rowerów przez chwilę nieuwagi bardzo łatwo można zarysować lakier samochodu. Może się zdarzyć (zwłaszcza w przypadku nowych generacji aut), że w ogóle nie uda się zamocować takiego bagażnika - za duża powierzchnia szkła na tylnej klapie nie zagwarntuje solidnej podstawy do montażu.

Bagażniki na hak:
To najbardziej zaawansowane typy mocowań. Przede wszystkim wymagają posiadania haka i złącza instalacji elektrycznej przyczep, ponieważ bagażniki wyposażone są w dodatkowe światła stop, kierunkowskazy i podświetlenie tablicy rejestracynej. Jeśli te elementy posiada nasz samochód, wówczas możemy się cieszyć przede wszystkim z łatwości załadunku rowerów (próg bagażnika jest umieszczony nisko), a w trakcie montażu jednośladów na pewno nie uszkodzimy karoserii auta. Ponadto dostęp do walizek w bagażniku nie sprawi nam żadnych problemów. Bagażnik też można zaadoptować jako kolejny, pojemny kufer lub wykorzystać do transportu nart w zimie dokupując specjalną przystawkę.

W trakcie jazdy boczne podmuchy wiatru nie będą specjalnie zwiększać ryzyka bujania auta, ale dodatkowo ciężar na tylnej osi może uczynić auto bardziej nadsterownym. Podobnie jak w przypadku bagażników montowanych na tylną klapę, również tutaj rowery po pokonanym dystansie będą wymagały umycia. Kierowca również ma tutaj ograniczoną widoczność.

Do minusów dochodzi jeszcze wysoka cena urządzeń. Za najtańsze trzeba zapłacić minimum 600-700 zł. Topowe produkty kosztują nawet 2000 zł.

Mocowania rowerowe do wnętrz:
Na rynku pojawiły się stosunkowo niedawno. Składają się z jednej belki mocującej, przytwierdzanej na zasadzie rozpurki do bocznych ścian bagażnika. Zalety: warunki atmosferyczne nie grają żadnej roli, stabilne mocowanie, rowery są skuteczniej chronione przed kradzieżą, łatwy montaż, niska cena - ok. 100 zł.

Niestety rozwiązanie to dedykowane jest wąskiej grupie aut - kombi lub vanom. Zabiera sporo miejsca w bagażniku samochodu.
Tematy w artykule: bagażnik dachowy

Podobne wiadomości:

Zabrakło miejsca w samochodzie?

Zabrakło miejsca w samochodzie?

Technika 2012-11-17

W drodze na zimowy odpoczynek

W drodze na zimowy odpoczynek

Aktualności 2012-01-10

Komentuj:

~ez 2012-05-17

Na miłość boską! "RozpUrki"?

~sdf 2011-05-26

Warto dodać, że niektóre bagażniki dachowe posiadają specjalne windy do rowerów - dzięki nim montaż rowerów na dachu nawet wysokiego SUVa jest łatwy i wygodny. Cenna uwaga o tych budżetowych bagażnikach. Kiedyś kupiłem w hipermarkecie za 70zł i po ok. 100km jazdy rower omal nie spadł z dachu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport