mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Eko-opony w teście - oszczędne ale czy bezpieczne?

Eko-opony w teście - oszczędne ale czy bezpieczne?

Unia Europejska po raz kolejny wywiera naciski na producentów ogumienia, forsując nowe regulacje w temacie eko-opon. Oszczędność może oznaczać tylko jedno - pogorszenie oporów toczenia i większy hałas. Czy chociaż poziom bezpieczeństwa "zielonych opon" jest w stanie utrzymać się na drodze?

Eko-opony w teście - oszczędne ale czy bezpieczne?
Takie pytanie zadali sobie dziennikarze niemieckiego magazynu "Auto Bild", którzy postanowili poddać wymagającym testom ośmiu reprezentantów nowej grupy opon. I choć eko-opony są okrągłe i czarne tak samo jak pozostałe pneumatyki, to niekoniecznie gwarantują taką samą jakość. Nowe regulacje wymuszają na producentach opon zastosowanie nowych mieszanek. Każda z firm ma oczywiście swoją recepturę, stąd odpowiednie dozowanie składników (m.in.: kauczuku, sadzy, oleju, siarki, krzemionki) pozwala wpłynąć na poszczególne właściwości opony. Dylemat ciągle jednak pozostaje - dla przykładu zoptymalizowanie charakterystyki oporów toczenia opony, pogarszają jej zachowanie na mokrej nawierzchni. "To klasyczny konflikt celów, z którym muszą radzić sobie oszczędne opony" - zauważają eksperci niemieckiego magazynu.

Nie ulega jednak wątpliwości, że nowe przepisy UE mają uczynić z ekologicznego ogumienia produkt przyszłości. Stąd firmy oponiarskie już nie tylko muszą zwracać uwagę klientów na etykietach informacyjnych odnośnie emitowanego hałasu czy wytrzymałości, ale również mają zawiadamiać o potencjale oszczędnościowym swojego produktu. Na jakim poziomie znajduje się aktualnie forma ekologicznych gum? Oto wnioski ekspertów "Auto Bild" po przetestowaniu ośmiu letnich opon w uniwersalnym rozmiarze 205/55 R16.

Charakterystyka opon biorących udział w teście*

Landsail LS 388 (91 W) - chińska opona dobrze spisuje się podczas aquaplaningu i jednocześnie należy do grupy najcichszych. Należy też do najtańszych, a to wpływa na jakość użytych materiałów, które pogarszają trakcję na mokrej nawierzchni, znacznie wydłużają drogę hamowania i zaburzają przyczepność. Nota końcowa z testu: niepolecana.



Bridgestone Ecopia EP001 S (91 V) - mocne strony tej eko-opony to spory potencjał w oszczędności paliwa i zadowalający komfort w trakcie jazdy. Kiepsko natomiast w kwestii prowadzenia na mokrej nawierzchni, co także przekłada się na zbyt długą drogę hamowania. Końcowy wynik "Auto Bild": dopuszczalna.



Yokohama BluEarth AE-50 (91 V) - stabilna zarówno w suchych i mokrych warunkach drogowych, spore rezerwy w trakcie aquaplaningu i niski poziom hałasu. Z drugiej strony mało przekonująca podczas hamowania na mokrej drodze i kiepska w kwestii oszczędności paliwa. Ostateczny wynik: dobra.



Continental EcoContact 5 - wśród pozytywnych cech na pewno warto wymienić energooszczędność i pewne zachowanie na mokrej nawierzchni, włącznie ze stabilnością podczas zjawiska akwaplanacji. Ponadto krótka droga hamowania na suchej drodze. Wady? Jedynie duże opory toczenia, stąd ogólna nota w teście: dobra.



Michelin Energy Saver+ (91 V) - markowy produkt zapewniający najlepsze właściwości jezdne i precyzję prowadzenia na suchej nawierzchni. Ponadto bardzo cicha i oszczędna. Po drugiej szali trzeba jednak postawić wydłużoną drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Wyrok z testu: dobra.



Pirelli Cinturato P7 Blue (94 V) - zrównoważona i pewna jeśli chodzi o trakcję, do tego potrafi zatrzymać pojazd na krótkim odcinku drogi niezależnie od panujących warunków na trasie, nieźle spisuje się również podczas aquaplaningu. Niezadowalające wyniki w przypadku generowania oporów toczenia. To jednak nie mogło przeszkodzić w uzyskaniu takiej noty: wzorowa.



Goodyear EfficientGrip Performance (91 V) - zachwyca najkrótszą drogą hamowania na suchym i mokrym, precyzyjne zachowanie podczas prowadzenia za sprawą sportowego charakteru, zapewnia również najwyższy komfort podczas jazdy i najniższy poziom oporów toczenia. Wad brak, ocena: wzorowa.



Dunlop Sport BluResponse (91 V) - bardzo cicha i bardzo stabilna podczas jazdy. Szczególnie zachwyca dynamiką i bezpieczeństwem na śliskiej nawierzchni, najlepiej radzi sobie z akwaplanacją i okazuje się całkiem oszczędna. Ocena z testu: wzorowa.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Najlepsze i najgorsze w poszczególnych testach*

Hamowanie na mokrej nawierzchni z prędkości 100 km/h: najkrótszą drogą hamowania może pochwalić się model marki Goodyear - 54,3 m. Nieco dalej, choć nadal z dobrym wynikiem zatrzymują się opony Pirelli i Dunlop, odpowiednio - 55,0 i 57,6 m. Najgorzej w tej próbie poradził sobie chiński Landsail - 69,9 m.

Przyczepność na mokrej nawierzchni: największe zaufanie wzbudzają tutaj modele Dunlop, Goodyear i Pirelli. Najmniej trakcji brakuje w oponach Landsail i Bridgestone.

Test aquplaningu: przy prędkości 74 km/h Bridgestone stracił przyczepność, pozostałe opony zapewniają dużo więcej bezpieczeństwa. Na szczycie tabeli model marki Dunlop.

Hamowanie na suchej nawierzchni z prędkości 100 km/h: o długość samochodu wygrywa opona Dunlop Sport - 35 m, przed najsłabszą w zestawieniu oponą Bridgestone - 39,6 m. Podium uzupełniają modele Goodyear i Pirelli - odpowiednio 35,2 i 35,8 m.

Przyczepność na suchej nawierzchni: Michelin i Pirelli to najbardziej precyzyjne opony podczas prowadzenia, zapewniając jednocześnie największą stabilność tylnej osi. Czerwona kartka dla opon Landsail i Bridgestone.

Oszczędność: największy potencjał należy do modelu Bridgestone Ecopia EP001 S - 7-9% (3,6 l./100 km przy stałej prędkości 60 km/h, 4. bieg) mniej w porównaniu ze standardową wersją opony. Dalej Goodyear, Pirelli i Dunlop - 5%. Najmniej "eko" jest opona Landsail (3,91 l./100 km).

*dane: Auto Bild

Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~marek 2015-01-27

Na zdjeciu jest opona yokohama ae01 a nie oceniana ae50

~Jonasz 2014-09-13

jak eko opony to też eko auto, czyli toyota auris w hybrydzie. Eko musi iść w parze:D

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volvo XC60 - pierwsze teasery
Volvo XC60 - pierwsze teasery
To będzie jedna z najważniejszych premier tego sezonu. Nie tylko globalnie, ale również pod kątem polskiego rynku. Model XC60 jest najpopularniejszym modelem Volvo, mimo że ma już swoje lata. Dlatego przyszedł czas na kolejną odsłonę, a tymczasem producent podgrzewa atmosferę przed premierą.
Odgadnij model Odgadnij model