mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Eko-opony w teście - oszczędne ale czy bezpieczne?

Eko-opony w teście - oszczędne ale czy bezpieczne?

Unia Europejska po raz kolejny wywiera naciski na producentów ogumienia, forsując nowe regulacje w temacie eko-opon. Oszczędność może oznaczać tylko jedno - pogorszenie oporów toczenia i większy hałas. Czy chociaż poziom bezpieczeństwa "zielonych opon" jest w stanie utrzymać się na drodze?

Eko-opony w teście - oszczędne ale czy bezpieczne?
Takie pytanie zadali sobie dziennikarze niemieckiego magazynu "Auto Bild", którzy postanowili poddać wymagającym testom ośmiu reprezentantów nowej grupy opon. I choć eko-opony są okrągłe i czarne tak samo jak pozostałe pneumatyki, to niekoniecznie gwarantują taką samą jakość. Nowe regulacje wymuszają na producentach opon zastosowanie nowych mieszanek. Każda z firm ma oczywiście swoją recepturę, stąd odpowiednie dozowanie składników (m.in.: kauczuku, sadzy, oleju, siarki, krzemionki) pozwala wpłynąć na poszczególne właściwości opony. Dylemat ciągle jednak pozostaje - dla przykładu zoptymalizowanie charakterystyki oporów toczenia opony, pogarszają jej zachowanie na mokrej nawierzchni. "To klasyczny konflikt celów, z którym muszą radzić sobie oszczędne opony" - zauważają eksperci niemieckiego magazynu.

Nie ulega jednak wątpliwości, że nowe przepisy UE mają uczynić z ekologicznego ogumienia produkt przyszłości. Stąd firmy oponiarskie już nie tylko muszą zwracać uwagę klientów na etykietach informacyjnych odnośnie emitowanego hałasu czy wytrzymałości, ale również mają zawiadamiać o potencjale oszczędnościowym swojego produktu. Na jakim poziomie znajduje się aktualnie forma ekologicznych gum? Oto wnioski ekspertów "Auto Bild" po przetestowaniu ośmiu letnich opon w uniwersalnym rozmiarze 205/55 R16.

Charakterystyka opon biorących udział w teście*

Landsail LS 388 (91 W) - chińska opona dobrze spisuje się podczas aquaplaningu i jednocześnie należy do grupy najcichszych. Należy też do najtańszych, a to wpływa na jakość użytych materiałów, które pogarszają trakcję na mokrej nawierzchni, znacznie wydłużają drogę hamowania i zaburzają przyczepność. Nota końcowa z testu: niepolecana.



Bridgestone Ecopia EP001 S (91 V) - mocne strony tej eko-opony to spory potencjał w oszczędności paliwa i zadowalający komfort w trakcie jazdy. Kiepsko natomiast w kwestii prowadzenia na mokrej nawierzchni, co także przekłada się na zbyt długą drogę hamowania. Końcowy wynik "Auto Bild": dopuszczalna.



Yokohama BluEarth AE-50 (91 V) - stabilna zarówno w suchych i mokrych warunkach drogowych, spore rezerwy w trakcie aquaplaningu i niski poziom hałasu. Z drugiej strony mało przekonująca podczas hamowania na mokrej drodze i kiepska w kwestii oszczędności paliwa. Ostateczny wynik: dobra.



Continental EcoContact 5 - wśród pozytywnych cech na pewno warto wymienić energooszczędność i pewne zachowanie na mokrej nawierzchni, włącznie ze stabilnością podczas zjawiska akwaplanacji. Ponadto krótka droga hamowania na suchej drodze. Wady? Jedynie duże opory toczenia, stąd ogólna nota w teście: dobra.



Michelin Energy Saver+ (91 V) - markowy produkt zapewniający najlepsze właściwości jezdne i precyzję prowadzenia na suchej nawierzchni. Ponadto bardzo cicha i oszczędna. Po drugiej szali trzeba jednak postawić wydłużoną drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Wyrok z testu: dobra.



Pirelli Cinturato P7 Blue (94 V) - zrównoważona i pewna jeśli chodzi o trakcję, do tego potrafi zatrzymać pojazd na krótkim odcinku drogi niezależnie od panujących warunków na trasie, nieźle spisuje się również podczas aquaplaningu. Niezadowalające wyniki w przypadku generowania oporów toczenia. To jednak nie mogło przeszkodzić w uzyskaniu takiej noty: wzorowa.



Goodyear EfficientGrip Performance (91 V) - zachwyca najkrótszą drogą hamowania na suchym i mokrym, precyzyjne zachowanie podczas prowadzenia za sprawą sportowego charakteru, zapewnia również najwyższy komfort podczas jazdy i najniższy poziom oporów toczenia. Wad brak, ocena: wzorowa.



Dunlop Sport BluResponse (91 V) - bardzo cicha i bardzo stabilna podczas jazdy. Szczególnie zachwyca dynamiką i bezpieczeństwem na śliskiej nawierzchni, najlepiej radzi sobie z akwaplanacją i okazuje się całkiem oszczędna. Ocena z testu: wzorowa.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Najlepsze i najgorsze w poszczególnych testach*

Hamowanie na mokrej nawierzchni z prędkości 100 km/h: najkrótszą drogą hamowania może pochwalić się model marki Goodyear - 54,3 m. Nieco dalej, choć nadal z dobrym wynikiem zatrzymują się opony Pirelli i Dunlop, odpowiednio - 55,0 i 57,6 m. Najgorzej w tej próbie poradził sobie chiński Landsail - 69,9 m.

Przyczepność na mokrej nawierzchni: największe zaufanie wzbudzają tutaj modele Dunlop, Goodyear i Pirelli. Najmniej trakcji brakuje w oponach Landsail i Bridgestone.

Test aquplaningu: przy prędkości 74 km/h Bridgestone stracił przyczepność, pozostałe opony zapewniają dużo więcej bezpieczeństwa. Na szczycie tabeli model marki Dunlop.

Hamowanie na suchej nawierzchni z prędkości 100 km/h: o długość samochodu wygrywa opona Dunlop Sport - 35 m, przed najsłabszą w zestawieniu oponą Bridgestone - 39,6 m. Podium uzupełniają modele Goodyear i Pirelli - odpowiednio 35,2 i 35,8 m.

Przyczepność na suchej nawierzchni: Michelin i Pirelli to najbardziej precyzyjne opony podczas prowadzenia, zapewniając jednocześnie największą stabilność tylnej osi. Czerwona kartka dla opon Landsail i Bridgestone.

Oszczędność: największy potencjał należy do modelu Bridgestone Ecopia EP001 S - 7-9% (3,6 l./100 km przy stałej prędkości 60 km/h, 4. bieg) mniej w porównaniu ze standardową wersją opony. Dalej Goodyear, Pirelli i Dunlop - 5%. Najmniej "eko" jest opona Landsail (3,91 l./100 km).

*dane: Auto Bild

Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~marek 2015-01-27

Na zdjeciu jest opona yokohama ae01 a nie oceniana ae50

~Jonasz 2014-09-13

jak eko opony to też eko auto, czyli toyota auris w hybrydzie. Eko musi iść w parze:D

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport