mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Ekologiczne auta to nie tylko oszczędne silniki

Ekologiczne auta to nie tylko oszczędne silniki

Przyszłość motoryzacji będzie się rozwijać wokół coraz bardziej nowoczesnych i oszczędnych jednostek napędowych. To pewne. Jednak nie tylko ekologiczne silniki czy szerzej układy napędowe zaprzątają głowy inżynierów. Duże znaczenie odgrywać będą też supernowoczesne tworzywa ekologiczne.

Ekologiczne auta to nie tylko oszczędne silniki
Mimo iż pojazd o zerowej emisji spalin pod wieloma względami nadal pozostaje kwestią nieokreślonej przyszłości, takie tworzywa sztuczne, jak poliamidy Durethan i politereftalany butylenu Pocan (PBT) odgrywają kluczową rolę w urzeczywistnianiu tej idei.

– Nasze supernowoczesne tworzywa sztuczne dają doskonałą możliwość projektowania lekkich elementów, które wykazują doskonałe właściwości podczas wypadków samochodowych dzięki temu, iż ważą mniej niż metal i posiadają doskonałą charakterystykę mechaniczną. Idealnie nadają się również do silników o niskiej emisji np. napędów elektrycznych i hybrydowych – mówi Lars Kraus, szef usług marketingu technicznego jednostki organizacyjnej produktów oółkrystalicznych w firmie Lanxess.

Z tego względu firma Lanxess już rozpoczęła ścisłą współpracę z branżą motoryzacyjną w zakresie wielu międzynarodowych projektów, aby opracowywać innowacyjne i oszczędne rozwiązania techniczne, zapewniające mobilność o ekologicznej charakterystyce.

Jedną z zalet produktów Durethan i Pocan jest fakt, iż mogą zostać połączone z innymi materiałami, w efekcie tworząc bardzo silne, a jednocześnie lekkie kompozyty. Jednym z przykładów jest już popularna technologia hybrydowa, która łączy w sobie korzyści płynące z metalu i poliamidu. Elementy hybrydowe są zwykle 20-30% lżejsze niż elementy z czystej stali, lecz jednocześnie oferują te same właściwości. Jak dotąd ponad 50 milionów wyrobów gotowych wyprodukowano przy zastosowaniu technologii hybrydowej wykorzystującej Durethan.

– Oczekujemy, że producenci samochodów zaczną w przyszłości stosować lekkie konstrukcje nie tylko w wyrobach gotowych, pedałach hamulcowych i ramach dachowych, jak to miało miejsce dotychczas, lecz również w takich elementach, jak progi, drzwi i moduły podpierające do dachów panoramicznych – twierdzi Kraus.

Potencjał technologii hybrydowej wynikający z jej lekkiej konstrukcji stanowi również doskonałą okazję do zastosowania tego rozwiązania w pojazdach elektrycznych, np. w podstawach akumulatorów.

Niedawno zrobiono kolejny krok w popularyzacji technologii hybrydowej. We współpracy ze swoimi partnerami, Lanxess ponownie znacząco udoskonaliła lekką konstrukcję swojej technologii dzięki zastosowaniu blachy bimetalowej zawierającej nylon zamiast blachy stalowej czy aluminiowej. Blacha bimetalowa zawierająca nylon to lekka blacha termoplastyczna z wbudowaną wzmocnioną tkaniną z ciągłymi włóknami, wykonana z takich materiałów, jak włókno szklane.

– Szacujemy, że stosowanie blachy bimetalowej zawierającej nylon zamiast konstrukcji hybrydowej opartej na aluminium zredukuje masę elementów o kolejne 10%. Oszczędności pomiędzy komponentami hybrydowymi a stalą są jeszcze większe – mówi Kraus. Potencjalne zastosowania obejmują przegrody silnika, miejsca na koła zapasowe i elementy ramy klapy tylnej.

Kolejną technologią są spienione tworzywa sztuczne, które oferują zupełnie inną metodę uzyskiwania lekkich elementów, dzięki którym można uzyskać powierzchnie elementów o wysokiej jakości optycznej, które idealnie nadają się dla widocznych elementów.

– Istnieje duże zapotrzebowanie na takie materiały, gdyż spienione części formowane wtryskowo mają masę mniejszą nawet do 10% w porównaniu do ich odpowiedników,
a w niektórych przypadkach nawet do 20% mniejszą – twierdzi Kraus.

Właściwości mechaniczne pozostają znakomite pomimo spienionej struktury. Potencjalne zastosowania to, między innymi, osłony wentylatorów i pokrywy.

I jeszcze jedna technologia przyszłości. Opóźniające palenie tworzywa sztuczne będą coraz częściej stosowane w pojazdach elektrycznych, ze względu na obecność wysokiego napięcia i prądu wokół akumulatorów i systemu napędowego. W wyniku tego, na znaczeniu zyskać mogą opóźniające palenie poliamid i PBT do np. wtyków i powłok ochronnych kabli.

– Już opracowaliśmy wysoko ognioodporne wersje takich materiałów, jak poliamidy Durethan wykazujące bardzo wysoką odporność na prądy pełzające i opóźniające palenie, bez zawartości fosforu czerwonego i halogenów.


Kolejnym pomysłem na ograniczanie zużycia paliwa i emisji CO2 jest stosowanie paliw z komponentem biologicznym i zmodyfikowanym silnikiem, np. silników indukcyjnych. To powoduje również nowe wymagani wobec poliamidu, który stał się popularną alternatywą dla części metalowych czy gumowych stosowanych w produkcji wyprasek pustych do kierowania przepływem powietrza, obwodów olejowych i chłodzenia, a także zasilania paliwem silnikowym.

– Z tego względu dopasowaliśmy wiele poliamidów Durethan do wspomnianych zastosowań. Dla przykładu, oferujemy niezwykle termostabilne klasy materiałów do takich produktów, jak przewody powietrza doładowującego, a także klasy materiałów o przewodności elektrycznej do przewodów i filtrów silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Mamy w swojej ofercie również poliamidy do elementów mających kontakt z paliwem E10 czy rozwiązaniami AdBlue – mówi Kraus.

Podobne wiadomości:

Ekologiczne drogi z... plastiku

Ekologiczne drogi z... plastiku

Aktualności 2015-07-14

Elektryczne auta także mogą szkodzić środowisku

Elektryczne auta także mogą szkodzić...

Aktualności 2015-07-07

Komentuj:

~AK 2011-07-15

a napęd magnetyczny (wszem i wobec zakazany przez giganty naftowe), to byłaby dopiero rewolucja ! napęd który działa a jedyna "energia do zasilania" to magnetyzm planety.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport