mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Ekstremalne testy w tunelu

Ekstremalne testy w tunelu

Audi lubi zaskakiwać konkurencję swoimi nowymi rozwiązaniami. Całkiem niedawno został zaprezentowany nowoczesny budynek, który ma pomóc projektować jeszcze bardziej komfortowe samochody. Jest to specjalny tunel aerodynamiczny, w którym prócz letniego powiewu powietrza może wiać mroźnie i padać deszcz.

Ekstremalne testy w tunelu
Wielką halę z tunelem aerodynamicznym wybudowano na terenie kompleksu koncernu w Ingolstadt. Sam fakt powstania takiego tunelu nie byłby istotny, gdyby nie jego możliwości. Potrafi on bowiem symulować każdy rodzaj warunków atmosferycznych, który może być potrzebny do badań rozwojowych. Przy okazji kosztujący ponad 20 milionów dolarów obiekt jest pierwszym, który jest w tanie wygenerować podmuch wiatru o prędkości do 300km/h.

Jest to trzeci tunel wybudowany przez Audi. Wcześniej stworzono po jednym termicznym i aeroakustycznym. Tunel zbudowano w pozycji pionowej, a część w której odbywają się testy ma 10 metrów. Wewnątrz wszystko odbywa się w zamkniętym obiegu.

Podmuch wiatru, który jest generowany przez potężne wentylatory podróżuje poprzez dwa zakręty, gdzie następnie trafia do specjalnego przedsionka w którym ulega kompresji w stosunku 6:1 poprzez specjalną dysze. Po tym trafia do sekcji testowej, skąd następnie jest wyłapywane i wędruje przez następne dwa progi. Ewentualne krople wody, które mogą się wytworzyć podczas testu, nie zostaną wchłonięte przez materiały, którymi wykończony jest tunel, bowiem są one wodoodporne. Są one wyłapywane poprzez specjalne kanały.

Jest jeszcze jedna ciekawa funkcja, którą niekoniecznie potrafią wykonywać tunele u konkurencji. Na powierzchni 10 tysięcy metrów kwadratowych może zostać wytworzona każda temperatura, której może sprostać testowany model Audi. W ciągu kilku chwil z mroźnego -25 st.C. temperatura może zostać podgrzana do 55 st. C w plusie. Przy okazji może zostać wytworzony wiatr o dużej prędkości, dzięki wentylatorowi o mocy 2,4 megawata.

Skrajne temperatury i wiatry to jednak nie wszystko. Dodatkową atrakcją jest możliwość wytworzenia opadów deszczu. Od drobnych opadów aż po 2,500 litrów w ciągu godziny. Maksymalna wilgotność powietrza jaką można wytworzyć to 40 g/kg.

Podczas tworzenia tego klimatycznego obiektu Audi miało jeden podstawowy zamiar. Stworzyć ekstremalne w warunki, w których dopracowywane będą szczegóły odnośnie komfortu i reakcji samochodu na ekstremalne warunku atmosferyczne. Testy w tym tunelu pomagają z pewnością zwiększać komfort w kabinie, sprawdzać wydajność klimatyzacji oraz przede wszystkim zobaczyć jak z tym wszystkim poradzi sobie system chłodzenia silnika.

Każdy samochód zanim trafi do właściwej komory testowej jest poddawany tzw. procesowy nasączania. Czyli auto przechodzi cały zakres temperatur od -40, aż do plus 50 stopni Celsjusza. W tunelu testuje się nie tylko samochody. Jest ono otwarte dla zewnętrznych klientów. Czasami są tam testowane stroje dla sportowców, a także nowe materiały i ich zachowanie w ekstremalnych warunkach.

Podobne wiadomości:

Audi wprowadza nowe oznaczenia

Audi wprowadza nowe oznaczenia

Aktualności 2017-08-31

Nowe Audi A8 - pierwsze zdjęcia

Nowe Audi A8 - pierwsze zdjęcia

Aktualności 2017-07-05

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek? Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek?