mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Elektroniczne sprzęgło. Czy to będzie rewolucja?

Elektroniczne sprzęgło. Czy to będzie rewolucja?

Jazda z manualną skrzynią biegów bez konieczności wciskania sprzęgła? I to bez ryzyka zgaśnięcia silnika? Sprzęgło eClutch firmy Bosch już niebawem da taką możliwość kierowcom. Podobnie jak i kilka innych funkcjonalności.

Jazda w korku bez automatycznej skrzyni biegów potrafi być podwójnie uciążliwa. Przyczyną jest konieczność ciągłego operowania pedałem sprzęgła, gazu i hamulca. Sprzęgło eClutch umożliwi kierowcom jazdę w trybie Stop&Go jak przy automatycznej skrzyni biegów – tylko przy użyciu pedału hamulca i gazu, bez ryzyka, że silnik zgaśnie. Elektroniczne sterowanie sprzęgłem zamyka lukę pomiędzy automatyczną a manualną skrzynią biegów. Dodatkowo, zastosowanie elektornicznego sprzęgła eClutch umożliwia oszczędzanie paliwa w trybie jazdy z wyłączonym silnikiem. Sprzęgło odcina silnik i przekładnię, kiedy kierowca nie przyspiesza. Silnik wyłącza się, a realne zużycie paliwa maleje średnio o 10%.

Cena elektornicznego sprzęgła eClutch plasuje je znacznie poniżej poziomu konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów i może być atrakcyjną alternatywą w silnie konkurencyjnym segmencie małych samochodów. Różnica pomiędzy sprzęgłem eClutch a kompletną automatyzacją skrzyni biegów jest taka, że eClutch umożliwia automatyzację samego sprzęgła, a nie przekładni. Pedał sprzęgła przesyła tylko jeden sygnał elektryczny do aktuatora, który uruchamia sprzęgło.

Proces, jaki kryje się za jazdą w trybie Start-Stop z wyłączonym silnikiem, nie jest skomplikowany. System Bosch wykrywa, kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, wyłącza sprzęgło i odcina dopływ paliwa do silnika. Efekt ten kierowcy mogą częściowo symulować ręcznie, gdy podczas zjeżdżania ze wzniesienia wyłączą sprzęgło. W przyszłości system będzie automatycznie wykonywał taką funkcję oraz dodatkowo wyłączał silnik. Z technicznego punktu widzenia jest to wyzwanie, ale bardzo opłacalne - umożliwia obniżenie zużycia paliwa o 10%.

Poza funkcją Stop&Go oraz oszczędnością paliwa, sprzęgło eClutch umożliwia także realizację innych funkcji. Można je wykorzystywać do wspomagania zmiany biegów, co zapobiega szarpnięciom silnika, często odczuwanym w takiej sytuacji. Specjalny czujnik rejestruje początek procesu zmiany biegów i dostosowuje prędkość obrotową silnika. Dzięki temu zmiana biegów jest płynna i komfortowa.

Przy elektryfikacji układu przeniesienia napędu, elektroniczne sterowanie sprzęgłem stwarza inną nową opcję. Sprzęgło eClutch umożliwia połączenie napędu hybrydowego i manualnej skrzyni biegów. Dotychczas napęd hybrydowy był możliwy tylko w wersji z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ przy skrzyni manualnej nie była możliwa koordynacja obydwu układów napędowych – silnika spalinowego i elektrycznego. Zaletami sprzęgła eClutch są tutaj możliwość utrzymania manualnej skrzyni biegów w samochodzie z napędem hybrydowym oraz niższa cena podstawowych wersji układów hybrydowych, którą podwyższała dotychczas konieczność stosowania w pełni zautomatyzowanej skrzyni biegów.
Tematy w artykule: Bosch sprzęgło

Podobne wiadomości:

W pogoni za wydajnością

W pogoni za wydajnością

Ciężarówki i Autobusy 2017-01-27

Euro 6: Diesle tak samo czyste jak auta benzynowe

Euro 6: Diesle tak samo czyste jak auta...

Technika 2014-08-28

Komentuj:

e-Autoparts_pl 2013-09-23

Czytałem bardzo podobne opinie i generalnie elektroniczne sprzęglo nie jest dobrym rozwiązaniem,poniewaz nie sprawdzi się w praktyce podczas jazdy.

~Natalia 2013-09-02

Któryś ze starych saab'ów miał takie coś i okazało się to nie wypałem, nie sprawdzało się przy parkowaniu tyłem pod górkę

~Horacy 2013-08-27

A co z hamowaniem motorem na pochyłości, np. podczas zjazdu z Bukowiny do Poronina ?? Czy elektroniczne sprzęgło Boscha też uwzględnia to !? Rzecz w tym, żeby nie wysprzęglał sie wtedy motor, gdy auto jedzie z góry tak bez gazu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.