mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Elektroniczne sprzęgło. Czy to będzie rewolucja?

Elektroniczne sprzęgło. Czy to będzie rewolucja?

Jazda z manualną skrzynią biegów bez konieczności wciskania sprzęgła? I to bez ryzyka zgaśnięcia silnika? Sprzęgło eClutch firmy Bosch już niebawem da taką możliwość kierowcom. Podobnie jak i kilka innych funkcjonalności.

Jazda w korku bez automatycznej skrzyni biegów potrafi być podwójnie uciążliwa. Przyczyną jest konieczność ciągłego operowania pedałem sprzęgła, gazu i hamulca. Sprzęgło eClutch umożliwi kierowcom jazdę w trybie Stop&Go jak przy automatycznej skrzyni biegów – tylko przy użyciu pedału hamulca i gazu, bez ryzyka, że silnik zgaśnie. Elektroniczne sterowanie sprzęgłem zamyka lukę pomiędzy automatyczną a manualną skrzynią biegów. Dodatkowo, zastosowanie elektornicznego sprzęgła eClutch umożliwia oszczędzanie paliwa w trybie jazdy z wyłączonym silnikiem. Sprzęgło odcina silnik i przekładnię, kiedy kierowca nie przyspiesza. Silnik wyłącza się, a realne zużycie paliwa maleje średnio o 10%.

Cena elektornicznego sprzęgła eClutch plasuje je znacznie poniżej poziomu konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów i może być atrakcyjną alternatywą w silnie konkurencyjnym segmencie małych samochodów. Różnica pomiędzy sprzęgłem eClutch a kompletną automatyzacją skrzyni biegów jest taka, że eClutch umożliwia automatyzację samego sprzęgła, a nie przekładni. Pedał sprzęgła przesyła tylko jeden sygnał elektryczny do aktuatora, który uruchamia sprzęgło.

Proces, jaki kryje się za jazdą w trybie Start-Stop z wyłączonym silnikiem, nie jest skomplikowany. System Bosch wykrywa, kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, wyłącza sprzęgło i odcina dopływ paliwa do silnika. Efekt ten kierowcy mogą częściowo symulować ręcznie, gdy podczas zjeżdżania ze wzniesienia wyłączą sprzęgło. W przyszłości system będzie automatycznie wykonywał taką funkcję oraz dodatkowo wyłączał silnik. Z technicznego punktu widzenia jest to wyzwanie, ale bardzo opłacalne - umożliwia obniżenie zużycia paliwa o 10%.

Poza funkcją Stop&Go oraz oszczędnością paliwa, sprzęgło eClutch umożliwia także realizację innych funkcji. Można je wykorzystywać do wspomagania zmiany biegów, co zapobiega szarpnięciom silnika, często odczuwanym w takiej sytuacji. Specjalny czujnik rejestruje początek procesu zmiany biegów i dostosowuje prędkość obrotową silnika. Dzięki temu zmiana biegów jest płynna i komfortowa.

Przy elektryfikacji układu przeniesienia napędu, elektroniczne sterowanie sprzęgłem stwarza inną nową opcję. Sprzęgło eClutch umożliwia połączenie napędu hybrydowego i manualnej skrzyni biegów. Dotychczas napęd hybrydowy był możliwy tylko w wersji z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ przy skrzyni manualnej nie była możliwa koordynacja obydwu układów napędowych – silnika spalinowego i elektrycznego. Zaletami sprzęgła eClutch są tutaj możliwość utrzymania manualnej skrzyni biegów w samochodzie z napędem hybrydowym oraz niższa cena podstawowych wersji układów hybrydowych, którą podwyższała dotychczas konieczność stosowania w pełni zautomatyzowanej skrzyni biegów.
Tematy w artykule: Bosch sprzęgło

Podobne wiadomości:

Mercedes i Bosch pracują nad automatycznym parkowaniem

Mercedes i Bosch pracują nad automatycznym...

Technika 2015-06-10

Tysiące BMW i Nissanów do serwisu

Tysiące BMW i Nissanów do serwisu

Aktualności 2015-04-13

Komentuj:

e-Autoparts_pl 2013-09-23

Czytałem bardzo podobne opinie i generalnie elektroniczne sprzęglo nie jest dobrym rozwiązaniem,poniewaz nie sprawdzi się w praktyce podczas jazdy.

~Natalia 2013-09-02

Któryś ze starych saab'ów miał takie coś i okazało się to nie wypałem, nie sprawdzało się przy parkowaniu tyłem pod górkę

~Horacy 2013-08-27

A co z hamowaniem motorem na pochyłości, np. podczas zjazdu z Bukowiny do Poronina ?? Czy elektroniczne sprzęgło Boscha też uwzględnia to !? Rzecz w tym, żeby nie wysprzęglał sie wtedy motor, gdy auto jedzie z góry tak bez gazu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport