mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Elektroniczny kierowca

Elektroniczny kierowca

System Cruise Control w akcji

Czy zaawansowane systemy elektroniczne mogą wyręczyć kierowcę w prowadzeniu samochodu? Wielu czytelników stwierdzi, iż mamy tu do czynienia z opowieścią science-fiction. Okazuje się jednak, że rzeczywistość jest zupełnie inna. Prace nad tym zagadnieniem trwają już od dawna w wielu ośrodkach naukowych na świecie i to nie bez sukcesów. Na razie są to próby eksperymentalne, które zaprezentujemy w następnym artykule.

Jako pionierskie rozwiązanie w dziedzinie automatyzacji ruchu należy uznać system cruise control. Cruise control znany jest również pod nazwą tempomat. Z czasem system przechodził kolejne ewolucje, które pozwoliły mu przyjąć miano „inteligentnego”. Doświadczenia zdobyte w konstrukcji systemów cruise control, przybliżają wprowadzenie w pełni automatycznych systemów prowadzenia pojazdów. Pierwsze konstrukcje systemu cruise montowane były w samochodach na rynku amerykańskim, gdzie kierowcy pokonują duże odległości.

Tradycyjne układy cruise pozwalają na utrzymanie stałej prędkości w czasie długich podróży. Kierowca ma do dyspozycji możliwość ustawienia wybranej prędkości, a system sam steruje mocą jednostki napędowej by utrzymać stałą prędkość bez względu na ukształtowanie terenu. System działa na zasadzie sprzężenia zwrotnego. W pętli sprzężenia pracuje czujnik prędkości pojazdu, sygnał odzwierciedlający aktualną prędkość pojazdu jest porównywany z zaprogramowaną prędkością przez kierowcę. Wyłączenie systemu jest możliwe na dwa sposoby przez wyłącznik systemu lub przez naciśnięcie pedału hamulca, wtedy sterowanie mocą silnika odbywa się w sposób manualny. Następnym etapem w konstrukcji tego typów asystentów kierowcy było wyposażenie systemu w „inteligencję” pozwalającą na dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. Konwencjonalne układy cruise nie spotkały się z dużym zainteresowaniem na drogach Europy, gdzie ruch pojazdów cechuje duża dynamika (przyspieszanie i hamowanie). Dlatego bardziej pożądanym rozwiązaniem wydaje się być adaptacyjny system cruise. Adaptacyjny system cruise ACC (Adaptive Cruise Control) lub ICC (Inteligent Cruise Control) jest zaawansowanym układem utrzymywania stałej prędkości. System ACC to nie tylko wygoda, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Według przeprowadzonych badań około 85% wypadków na autostradach jest wynikiem wzajemnego niedostosowania prędkości jazdy oraz odległości między pojazdami. Dlatego tak duże nadzieje wiąże się z implementacją adaptacyjnych układów cruise w samochodach.

Działanie ACC polega na:

· rozpoznaniu obiektu (stwierdzenie, że przed nami porusza się inny pojazd),

· zidentyfikowaniu jego odległości i prędkości względnej,

· uruchomienie układu automatycznej regulacji dostosowującego odległość i prędkość naszego samochodu do parametrów ruchu poprzednika (najczęściej przez przyhamowanie lub pełne zatrzymanie pojazdu).

W praktyce spotyka się również układy, w których wyżej wymieniony zakres działania uzupełniany jest o funkcje dodatkowe, takie jak możliwość sterowania elektronicznym pedałem przyspieszenia lub automatyczną skrzynią biegów.

Większość takich rozwiązań jest wyposażona w dodatkowy czujnik skrętu kierownicy i czujnik ruchu (radar lub lidar). Radar emituje mikrofalowy sygnał, natomiast lidar sygnał w paśmie podczerwieni. System adaptacyjny pracuje tak jak konwencjonalny cruise z tym, że, kontroluje on ciągle odległość od poprzedzającego go pojazdu, a w momencie przekroczenia minimalnego odstępu redukuje prędkość poprzez przymknięcie przepustnicy. Jeżeli sytuacja wymaga drastycznego zmniejszenia prędkości (kierowca nie reaguje na ostrzeżenia) system przy pomocy układu hamulcowego wyhamowuje pojazd.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport