mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Elektronika w samochodach XXI wieku

Elektronika w samochodach XXI wieku

Elektronika nieustannie rewolucjonizuje przemysł samochodowy.

Elektronika nieustannie rewolucjonizuje przemysł samochodowy. Dzisiaj jej głównym zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Najbliższe lata rozwoju motoryzacji to nadanie samochodom szeroko rozumianej „inteligencji”. "Inteligentny samochód" przyszłości będzie pomagał kierowcy lepiej rozumieć i interpretować otoczenie, a także wesprze go w podejmowaniu decyzji.

Z roku na rok obserwuje się wzrost ilości wspomagających systemów (elektronicznych asystentów kierowcy) w każdej dziedzinie techniki motoryzacyjnej. Trudno znaleźć miejsce, w którym nie byłaby zaimplementowana zaawansowana elektronika. Trudno się temu dziwić, dla potrzeb przemysłu motoryzacyjnego pracują tysiące inżynierów i naukowców na całym świecie w ośrodkach naukowych, aby samochód XXI wieku był maksymalnie bezpieczny i przyjemny w prowadzeniu. Ubiegłe stulecie objawiło się ogromnym postępem w zakresie konstrukcji pojazdów szczególnie od momentu wdrożenia do produkcji tanich układów cyfrowych wykonanych w technice krzemowej. Prace inżynierów zaowocowały opracowaniem systemów i konstrukcji, czyniących jazdę samochodem bardziej komfortową, mniej uciążliwą dla środowiska i bezpieczniejszą. Bardziej nowatorskie rozwiązania nie tylko ostrzegają kierowcę o zagrożeniu poprzez przekazywanie informacji, podpowiadanie, stymulowanie działania, ale również pozbawiają kierowcę prawa decyzji. Należy przy tym podkreślić, że warunkiem wprowadzenia takich systemów o różnym zakresie wspomagania kierowcy jest możliwe dzięki pozyskiwaniu przez samochód informacji nie tylko o stanie własnych układów, ale również otoczenia. Aby temu sprostać należy samochód “wyposażać w zmysły”, czyli w systemy odbierania i przetwarzania sygnałów z otoczenia.

Najciekawsze innowacje elektroniczne:

· ACC (Adaptive Cruise Control) - inteligentna kontrola prędkości pomaga kierowcy zachować bezpieczną odległość od pojazdu poruszającego się przed nim. Sygnały ostrzegawcze przy przekraczaniu białych linii ostrzegają kierowcę, że samochód zjechał na niewłaściwą stronę jezdni i w przypadku braku reakcji ze strony kierowcy, który np. zasnął, naprowadzają samochód na właściwy kurs. Czujnik przeszkód ostrzega przed niebezpieczeństwami i przeszkodami dookoła samochodu i informuje kierowcę o braku możliwości przeprowadzania pewnych manewrów, np. przejazdu przez skrzyżowanie lub zmiany pasa ruchu.

· Night Vision - system zwiększający widoczność w nocy. Obraz drogi, zarejestrowany przez system radarowy, jest wyświetlany na ekranie.

· ESP (Electronic Stability Program) - system kontroli kierunku jazdy samochodu. Opracowany przez firmę Bosch przy współpracy z Mercedesem. System zapobiega uślizgom bocznym pojazdu, a więc utrzymuje kierunek jazdy zgodny z zamierzonym przez kierowcę.

· SWT (Sidewall Torsion Sensor) - system pomiaru ciśnienia powietrza w kołach. Ciekawostką jest brak czujników umieszczanych w kole. Dokonywany jest przez pomiar pola magnetycznego generowanego przez cienkie taśmy magnetyczne zatopione w oponie.

· EMB (Electro Mechanical Brake) - elektroniczny system hamulcowy pozbawiony standardowego układu hamulcowego (przewodów z płynem hamulcowym).

· ABC (Active Body Control) - układ aktywnego systemu zawieszenia. Zapewnia pominięcie sztywnej granicy (przy konstrukcji zawieszenia) między własnościami trakcyjnymi pojazdu a komfortem podróżowania.

· Advanced Driver Information Sysytem - system przekazywania informacji drogowych. Przykładem takiego rozwiązania jest rozszerzony system informacji kierowcy TELEPATH firmy Delco. Celem konstrukcji takiego systemu było stworzenie infrastruktury, wspartej poprzez elektronikę pokładową pojazdu, która byłaby zdolna do wsparcia kierowcy o informacje o ruchu na drodze (zagrożenia, warunki drogowe, korki, lokalizacja pojazdu oraz inne).

· GPS (Global Positioning System)- globalny system pozycjonowania, wykorzystywany między innymi do pozycjonowania pojazdów. System nawigacji wykorzystuje GPS do kierowania kierowcy do wyznaczonego celu dzięki mapom zapisanym na CD oraz pozycjonowania na podstawie informacji dostarczanych z satelitów.

· HUD (Heads Up Display) - system wyświetlania informacji na przedniej szybie kierowcy.

· CAN (Controller Area Network) - multipleksowana magistral danych. Pozwala na przesyłanie wielu sygnałów jednym kablem (skrętką, światłowodem, kablem koncentrycznym). CAN (protokół komunikacyjny oraz fizyczna magistrala) został zaprojektowany na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego. Zaletą takiego systemu przesyłania jest wysoka niezawodność działania, łatwa diagnostyka, modernizacja systemu elektrycznego i redukcja ciężaru okablowania w samochodzie.

Jednym z najbardziej nowatorskich rozwiązań wydaje się być projekt inteligentnych autostrad, skupia on wszystkie elementy o których wspomniano powyżej. Zadaniem takiego systemu jest automatyzacja ruchu na autostradach. Kierowca wjeżdżając na taką „inteligentną” autostradę oddaje stery systemowi nadzoru ruchu, a sam może spokojnie zająć się np. czytaniem gazety. Jednak wymóg zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dla takiego systemu powoduje, że system ten jest na razie w fazie eksperymentalnej.

Wszystkie omówione powyżej zagadnienia mieszczą się w koncepcjach określanych skrótem ITS (Intelligent Transportation Systems).

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport