mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Elektryczna powtórka z historii

Elektryczna powtórka z historii

Ferdynand Porsche zapisał się złotymi zgłoskami w historii motoryzacji. Mało kto wie, że zdolny inżynier był pionierem w skonstruowaniu pierwszych napędów 4x4, który zaadoptował do pojazdu Lohner-Porsche. Jednak to dzieło było wyjątkowe jeszcze z jednego powodu - zerowej emisji spalin.

Elektryczna powtórka z historii
Kiedy Lohner-Porsche po raz pierwszy został zaprezentowany na salonie samochodowym w Paryżu w 1900 roku (w rok po stworzeniu tego pojazdu), nikt nie przypuszczał, że koncepcja jego napędu zostanie potraktowana na poważnie dopiero po ponad 110 latach. Lohner-Porsche był bowiem jednym z dwóch pierwszych konceptów samochodów wyposażonych w napęd elektryczny.



Mimo upływu wieku wciąż rewolucyjny
Wspomnienie o Lohner-Porsche wydaje się logiczne. Bowiem to jak dzisiaj branża motoryzacyjna odkrywa swoją świadomość o ochronie środowiska i co chwilę prezentuje nowe pomysły napędów hybrydowych, jest po części spowodowane dokładnym przeanalizowaniem koncepcji napędu elektrycznego, opracowanego właśnie przez młodego, niemieckiego inżyniera Ferdynanda Porsche.

Choć pierwszą konstrukcję Porsche trudno nazwać samochodem (Lohner-Porsche był zaprojektowany dla fabryki powozów konnych Ludwiga Lohnera), to z pewnością można go określić pierwszym pojazdem o zerowej emisji spalin. Z resztą sam Ferdynand Porsche nazywał swoje dzieło elektrycznym systemem wózkowym (Electronic Voiturette System). Lohner-Porsche posiadał podwozie i karoserię wykonaną z drewna. Zaś każdy z silników elektrycznych zamontowanych w piastach przednich kół, dysponował regularnie mocą 3 koni mechanicznych. Przez niewielki czas kierowca miał dostęp także do większej mocy rzędu 7 koni mechanicznych. Za gromadzenie energii odpowiedzialny był akumulator ołowiowy posiadający 44 cele i napięcie 80 wolt. Takie parametry gwarantowały trzy godziny nieustannej jazdy. Prędkość maksymalna ważącego 980 kilogramów Lohnera-Porsche oscylowała w graniach od 45 do 58 km/h.

Niestety dla projektu Ferdynanda Porsche, kolejne lata po I Wojnie Światowej doprowadziły do intensyfikacji działań na rzecz silników spalinowych. Zapomniana elektro-technologia zaczęła przebijać się ponownie dopiero po ponad 110 latach, kiedy świadomość producentów aut w tej materii, zaczęła zyskiwać na znaczeniu w obliczu promowanych trendów ekologii.

4x4 dzięki prądowi
Zanim jednak nastąpiła era silników spalinowych, Ferdynand Porsche zdążył opracować jeszcze jeden pojazd o "nowatorskich" w obecnych czasach walorach. Był to projekt samochodu wyścigowego Lohner-Porsche, który posiadał silniki elektryczne przy wszystkich czterech kołach. Wyścigówka opracowywana była równolegle z wspomnianym wcześniej elektrycznym systemem wózkowym, a więc od 1896 roku. Cztery lata później sportowa odmiana Lohner-Porsche wygrała swój pierwszy wyścig na torze Semmering, rozgrywanym nieopodal Wiednia. Był to jednocześnie pierwszy pojazd posiadający napęd 4x4 korzystający z zalet silników elektrycznych.

Czas na pierwszą hybrydę
Dość szybko okazało się jednak, że Lohner-Porsche posiada istotną wadę. Dołożenie dodatkowych silników elektrycznych dla kół tylnej osi, a głównie akumulatorów ołowianych o masie aż 1800 kilogramów(!), doprowadziło do diametralnego wzrostu masy własnej wyścigówki Porsche. Niemiecki konstruktor nie poddał się. W bardzo krótkim czasie skonstruował tzw. "Semper vivus" (w j. łacińskim: ciągle żywy), pierwsze auto hybrydowe, wykorzystujące do napędu silniki elektryczne i spalinowe. Ferdynand Porsche w tym pojeździe połączył dwie jednostki spalinowe konstrukcji Daimlera, który pełniły rolę generatorów prądu dla baterii napędzających ten samochód.

Podobne wiadomości:

Elektryczne Mercedesy pod koniec dekady

Elektryczne Mercedesy pod koniec dekady

Aktualności 2016-08-08

SsangYong planuje elektryczny model

SsangYong planuje elektryczny model

Aktualności 2016-05-31

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport