mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Elektryczna rewolucja

Elektryczna rewolucja

Zaawansowana technologicznie jednostka napędowa stworzona przez brytyjskich specjalistów z firmy Zytek pozwoliła koncernowi DaimlerChrysler zaprezentować pierwszy podmiejski samochód elektryczny.

Elektryczna rewolucja

Nowy Smart Ev, zaprezentowany podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych w Wielkiej Brytanii jest połączeniem standardu Smarta ForTwo oraz silnika o zerowej emisji szkodliwych substancji. Koszt kilometra przejechanego tym samochodem jest najniższy w klasie i wynosi w przeliczeniu około 8 groszy. Wszystkie elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo takie jak poduszki powietrzne, ABS, ESP zostały zachowane w nowym modelu.

Skupiając się jednak na samym silniku elektrycznym warto podkreślić, że do działania używa rzadko stosowanej technologii magnetycznej, która jest w stanie dostarczyć mocy o bardzo dużej wydajności. Praktycznie bezgłośny silnik elektryczny jest w stanie wytworzyć maksymalną moc 74 koni mechanicznych  przy maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 125 Nm. Dla potrzeb nowego pojazdu silnik został skalibrowany do mocy 40 koni mechanicznych. Cały pakiet elektryczny w skład którego wchodzi silnik, skrzynia biegów oraz przetwornik prądu stałego na zmienny waży jedynie 70 kg. Zestaw chłodzenia został zmodyfikowany, aby kontrolować wewnętrzną temperaturę przy pomocy chłodnicy połączonej z pompą wodną.

Moc składowana jest w baterii wyprodukowanej przez firmę Zebra umieszczonej w centralnym punkcie samochodu pod podłogą, w której zastosowano płynne ogniwo sodowo-chlorkowo-niklowe. Ogniwo te pracuje w zakresie 180-310V dostarczając mocy o gęstości 194W/kg. Dzięki temu w standardowym teście EUDC zasięg pojazdu wynosi 115 kilometrów. Przy silniku umieszczona została ładowarka wysoko-napięciowa, zasilacz 12V oraz system chłodzenia baterii.

Maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy wysokim zakresie obrotów (do 12 tysięcy obr./min), wobec czego nie ma potrzeby zmiany biegów. W celu maksymalizacji zasięgu samochodu ograniczono prędkość maksymalną do 112 km/h. Dzięki momentowi obrotowemu większemu o 50 procent niż w przypadku samochodu zasilanego benzyną, przyspieszanie na niskich prędkościach jest bardzo żwawe.

Ładowanie baterii odbywa się poprzez podłączenie kabla ładowarki do standardowego gniazdka, które posiadamy w domu. Dwie i pół godziny pozwoli naładować baterię z poziomu 30 procent do 80 procent. Bateria nie posiada tzw. efektu pamięci, który zapewne skojarzy się nam z telefonami komórkowymi. Chodzi o to, że nawet krótkie ładowanie nie uszkodzi baterii, ani też nie zmniejszy jej pojemności. Dodatkowym źródłem pozyskiwania energii może być system ładowania baterii wykorzystujący energię wytwarzaną podczas hamowania, współpracujący z systemem ABS oraz ESP. Na kokpicie kierowcy znajduje się specjalny zegar pokazujący stan baterii. Skrzynia biegów samochodu została ograniczona do trzech pozycji (Drive, Neutral oraz Reverse).

Firma Zytek posiada już ponad dziesięcioletnie doświadczenie w pracach nad zintegrowanymi systemami elektrycznymi oraz hybrydowymi. Prace nad elektrycznym Smartem zaczęły się już w 1998 roku.

Czytaj także:

Elektryczny Smart (2006-07-13)

Kolejna hybryda Hondy (2006-07-07)

Wodorowa konferencja (2006-06-13)

Zobacz koniecznie: Wszystko o Smart
Tematy w artykule: Smart silnik elektryczny Smart Ev

Podobne wiadomości:

Zlot samochodów marki Smart - padł rekord!

Zlot samochodów marki Smart - padł rekord!

Aktualności 2016-08-30

Elektryczny Smart w Paryżu

Elektryczny Smart w Paryżu

Aktualności 2016-06-14

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport