mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Engine of the Year 2010 - Volkswagen rządzi

Engine of the Year 2010 - Volkswagen rządzi

Znamy już wynki tegorocznego plebiscytu na najlepszy silnik roku. Tegorocznym laureatem prestiżowej nagrody "International Engine of the Year 2010" został drugi raz z rzędu silnk TSI Twincharger wyprodukowany przez Volkswagena.

Engine of the Year 2010 - Volkswagen rządzi

65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów dwoiło się i troiło przez ostatnie kilka miesięcy by wybrać grono najlepszych jednostek napędowych świata. Wśród jury, które zdominowane było przez Amerykanów (11 przedstawicieli) znalazł się już kolejny rok przedstawiciel naszego kraju - Robert Bielecki.

Nagrody dla silników są przyznawane w 11 kategoriach. Najwięcej dotyczy klas pojemności, wyróżnia się także najbardziej ekologiczne i sportowe jednostki. Jurorzy wybierają także najlepszą nową konstrukcję. Spośród zwycięzców poszczególnych grup podzielonych na pojemności wybierany jest Międzynarodowy Silnik Roku (International Engine of The Year).

Głosowanie polega na tym, że każdy juror dysponuje pulą 25 punktów przyznawanych osobno na każdą kategorię. Z tej ilości musi ocenić maksymalnie pięć jednostek, ale jedna nie może otrzymać więcej jak 15 punktów. Tak samo dwie najlepsze nie mogą być oceniane ex aequo. Podczas oceny silników jurorzy biorą pod uwagę wiele czynników takich jak osiągi czy spalanie.

W całej 12-letniej historii plebiscytu tylko dwa silniki powtórzyły sukces jaki osiągnął silnik TSI. Po raz pierwszy dwa lata z rzędu wygrywał 5-litrowy silnik BMW V10 (2005-2006). Rok i dwa lata później znów reszta silników musiała uznać wyższość bawarskiej konstrukcji. Zwyciężyła wtedy trzylitrowa jednostka twin-turbo należąca do BMW.

W ten oto sposób jednostka z Wolfsburga dołączyła do elitarnego grona, ale zwycięstwo nie przyszło lekko. Najlepszy silnik roku 2007/2008 deptał mu po piętach i tym razem przegrał różnicą zaledwie 19-stu punktów. Silnik Volkswagena najwięcej uznania zebrał w gustach jurorów spoza Europy. Sędziowie z Ameryki Północnej, Południowej oraz Azji dawali mu bardzo wysokie noty.

Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1.4 litra dysponuje wspomagaczami w postaci turbosprężarki oraz kompresora. Moc wyjściowa jaką oferuje to 180 koni mechanicznych oraz 240Nm dostępnych już w dolnym zakresie obrotomierza (1.500obr./min). W połączeniu ze skrzynią DSG jednostka emituje zaledwie 144g CO2 na każdy kilometr. Średnie spalanie producenta oscyluje wokół 6,2l/100km. Także te parametry mówią same za siebie, w dobie gdzie każdy ułamek litra zaczyna robić różnicę.

Mimo, że główna nagroda przypadła Volkswagenowi, to najwięcej zwycięstw zanotowało BMW, aż cztery razy. W kategorii silników ekologicznych zwyciężyła Toyota, natomiast Fiat zgarnął laury w plebiscycie na najlepszy nowy silnik. Debiutująca jednostka 1.4 Multiair może w przyszłości narobić dużo zamieszania.

Międzynarodowy silnik roku 2010:
   1. VW 1.4 TSI Twincharger (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 384 pkt
   2. BMW 3.0 DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4) 365 pkt
   3. Mercedes-AMG 6.2 (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG) 258 pkt

Zielony silnik (Green Engine):
   1. Toyota hybrid 1.8 (Prius, Auris) 216 pkt
   2. Fiat 1.4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo Giulietta) 106 pkt
   3. VW 1.4 TSI Twincharger (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 104 pkt

Nowy silnik (New Engine):
   1. Fiat 1.4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) 228 pkt
   2. Ferrari 4.5 V8 (458 Italia) 200 pkt
   3. Volkswagen 1.2 TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti) 134 pkt

Sportowy silnik (Performance Engine):

  1. Mercedes-AMG 6.2 (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG) 220 pkt
   2. Porsche 3.8 bokser (GT3, 911 GT3 RS) 125 pkt
   3. BMW 3.0 DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4) 67 pkt

Poniżej 1-litra:
   1. Toyota 1.0 (Toyota Aygo, IQ, Yaris/Vitz, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy) 301 pkt

Pojemnośc 1.0-1.4:
   1. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 307 pkt

Pojemność 1.4-1.8:
   1. BMW-PSA 1.6 Turbo (MINI Cooper S, Clubman Cooper S, Peugeot 207, 308, MINI JCW, Clubman JCW) 268 pkt

Pojemność 1.8-2.0:
   1. BMW 2 Twin Turbo Diesel (123d, X1 23d) 293 pkt

Pojemność 2.0-2.5:
   1. Audi 2.5 Turbo (Audi TT RS) 269 pkt

Pojemność 2.5-3.0:
   1. BMW 3.0 DI Twin Turbo (135i, 335i, 535i, X5 35i, X6 35i, Z4) 332 pkt

Pojemność 3.0-4.0:
   1. BMW 4.0 V8 (M3) 267 pkt

Pojemność powyżej 4.0:
   1. Mercedes-AMG 6.2 (C 63 AMG, S 63 AMG, SL 63 AMG, CL 63 AMG, E 63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG) 236 pkt


Podobne wiadomości:

RSMP: Kuzaj w starej Imprezie

RSMP: Kuzaj w starej Imprezie

Aktualności 2008-01-31

Chcesz zdobyć prawko? Musisz być eko!

Chcesz zdobyć prawko? Musisz być eko!

Finanse i prawo 2014-05-06

Komentuj:

~OtoMoto 2010-06-27

Przecież ONET to komunistyczny portal partii PO

~niepoprawny 2010-06-27

wyjazd na forum onetu barany, co to ma wspólnego z silnikami?

~OtoMoto 2010-06-27

Polecam stronkę MARKD_PL - jest parę ciekawych faktów

~hahah 2010-06-27

ile dostajecie za posta sluzalcze tuby partii?

~rodus 2010-06-27

Po aferach komunistów z PO z przed miesięcy (mieszkaniowej, stoczniowej, hazardowej i smoleńskiej) są kolejne afery PO - teraz gazowa ( B. Komorowski kupił gaz na niekorzystnych warunkach, a Polska ma pokłady które by wystarczyły na 100-150 lat ). Przeczytajcie na hotmoney, bankierze czy na sfora.biz

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport