mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Euro 6: Diesle tak samo czyste jak auta benzynowe

Euro 6: Diesle tak samo czyste jak auta benzynowe

Wchodząca w tym roku w życie norma emisji spalin Euro 6 zmusi producentów samochodów do jeszcze większego wysiłku w celu ograniczenia wydalania zanieczyszczeń przez samochody.

Euro 6: Diesle tak samo czyste jak auta benzynowe
Czym jest norma Euro 6?
Norma emisji spalin Euro 6 jest kolejną z serii dyrektyw emisyjnych wydanych przez Unię Europejską.

– Wraz z wprowadzeniem normy Euro 6 samochody z silnikami Diesla staną się tak czyste jak samochody benzynowe – tłumaczy dr Rolf Bulander, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH odpowiedzialny za technologie napędowe.

Nowe przepisy określają przede wszystkim niższe wartości maksymalne dla emisji cząstek stałych i tlenków azotu w pojazdach. Od 1 września 2014 roku nowe samochody z silnikiem Diesla będą mogły emitować jedynie 60 miligramów tlenków azotu na kilometr (samochody z silnikami benzynowymi: 60 miligramów na kilometr). Dotychczas dozwolona wartość emisji dla samochodów z napędem Diesla wynosiła 180 miligramów na kilometr. Z dniem 1 stycznia 2015 roku wszystkie nowo wyprodukowane samochody będą musiały spełniać normę emisji Euro 6.

Czemu służą europejskie normy emisyjne?
Od czasu wprowadzenia normy Euro 1 w roku 1993 emisje w ruchu drogowym uległy znacznemu ograniczeniu. Zaawansowana technika motoryzacyjna pomaga obniżać emisję szkodliwych zanieczyszczeń, takich jak CO2, tlenki azotu czy cząstki stałe. Rozwój technologii napędowych pokazuje swoją skuteczność: od 1990 roku emisję cząstek stałych w samochodach z silnikami Diesla ograniczono o około 99%. Nowoczesny diesel emituje dziś niemal 98% mniej tlenków azotu w porównaniu do samochodów z początku lat dziewięćdziesiątych. Postępująca elektryfikacja napędów pomoże jeszcze bardziej obniżyć poziom emisji.

Czy samochody będą droższe?
Porównywalne modele spełniające wymagania normy Euro 6 mają zwykle podobne ceny jak warianty zgodne z normą Euro 5. Zdarza się, że modele spełniające wymagania nowej normy są dostępne z dodatkowymi pakietami wyposażenia, które podnoszą cenę – przykładowo z inną skrzynią biegów lub innym ogumieniem. Po odjęciu ceny tych dodatków, nie ma obecnie znaczących różnic w przypadku modeli zgodnych z normą Euro 6.

Jakie zmiany techniczne niesie ze sobą norma Euro 6?
Samochody z silnikami Diesla wymagają odpowiednio dostosowanego układu oczyszczania spalin, który pozwala im osiągać emisje niższe od wartości granicznych przewidzianych w normie Euro 6. W przypadku pojazdu o wadze do 1.700 kg wymagania normy pomaga spełnić niedrogi katalizator zasobnikowy NOx.

– W przypadku cięższych pojazdów jedynym rozwiązaniem jest katalizator SCR z dodatkowym środkiem redukcyjnym AdBlue – mówi dr Markus Heyn, prezes działu branżowego Diesel Systems w spółce Robert Bosch GmbH.

 W tym systemie dodawany jest środek AdBlue, który jest bezwonnym roztworem mocznika. Roztwór wchodzi w reakcję ze spalinami i przekształca tlenki azotu w nieszkodliwy azot i parę wodną. Środek AdBlue musi być okresowo uzupełniany.

Podobne wiadomości:

Wielkie stolice zakażą Diesli

Wielkie stolice zakażą Diesli

Aktualności 2016-12-06

Niemcy zakazują sprzedaży aut koncernu Fiata

Niemcy zakazują sprzedaży aut koncernu Fiata

Aktualności 2016-05-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport