mojeauto.pl > motogazeta > Technika > FSI w pigułce

FSI w pigułce

Skrót FSI z języka angielskiego oznacza tyle co "Fuel Stratified Injection". Tłumacząc dosłownie jest to uwarstwiony wtrysk paliwa. Jest to jedna z najnowszych technologii stosowana obecnie w silnikach.

FSI w pigułce

Działanie takiego silnika jest wbrew pozorom bardzo proste. Specjalne wtryskiwacze podają benzynę o ciśnieniu 100 barów bezpośrednio do komory spalania. Denko tłoka, które jest specjalnie ukształtowane sprawia, że strumień wtryskiwanego paliwa odbija się od tłoka, ulegając przewidzianemu zawirowaniu. Następnie chmura bogatej mieszanki jest skierowana ku świecy zapłonowej. Gdy znajduje się już blisko świecy zapłonowej, na jej elektrodach przeskakuje iskra. Mieszanka, która jest bogata w benzynę zapala się z łatwością. Następnie płomień rozciąga się na cała komorę, gdzie znajduje się także dużo uboższa w paliwo mieszanka. Przy częściowym obciążeniu silnik FSI działa wykorzystując zaledwie 1/3 ilości benzyny wymaganej do utrzymania pracy w silnikach z tradycyjnym wtryskiem paliwa do kolektora ssącego.  Podczas wyższych obrotów oraz większego obciążenia silnika tryb ekonomiczny zostaje wyłączony, po czym układ wtryskowy podaje normalną, pełną dawkę benzyny.

Zobacz test modelu Skoda Octavia z silnikiem FSI w mojeauto.pl

Odpowiednio zaprogramowana elektronika pozwala na staranne odmierzenie dawki i momentu podania benzyny, a także skrupulatnie kontrolowanego przebiegu cyklu pracy. Stopień sprężania został podniesiony bez większych konsekwencji aż do wartości 11,5-12,5:1. Reasumując wszystko, mamy 15 procentowo wyższą moc, używając do tego 10 procent paliwa mniej niż jednostki o podobnych parametrach.

Czytaj także:

"W przyszłym roku Fabia będzie nr 1"  (2006-03-28)

Tematy w artykule: silnik FSI

Podobne wiadomości:

Najlepsze silniki według WardsAuto

Najlepsze silniki według WardsAuto

Technika 2014-12-15

Audi rezygnuje z dużych silników

Audi rezygnuje z dużych silników

Technika 2009-04-27

Według najnowszych doniesień Audi zamierza zrezygnować a montowania w swoich samochodach jednostek V6 i VR6 o pojemności 3,2 litra. Dodatkowo koncern zamierza zrezygnować z produkcji modelu S8.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport