mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Fakty i mity o alufelgach

Fakty i mity o alufelgach

Sportowy pazur, indywidualny styl, wrażenie dynamiki – bez wątpienia felgi aluminiowe nadają autu niepowtarzalny wygląd. Nie każdy kierowca przypisuje im jednak wyłącznie korzyści. O alufelgach mówi się, że są drogie i mniej odporne na odkształcenia od stalowych. A jakie są fakty?

Fakty i mity o alufelgach
Wraz z Rafałem Romańskim z firmy Ronal obalamy mity na temat felg aluminiowych.

Felgi wyprodukowane z aluminium mają krótką żywotność i są za miękkie na nasze drogi.
To jest mit. Felgi stalowe są jeszcze bardziej miękkie i podatne na uszkodzenie, przy czym tańszy i łatwiejszy jest proces ich regeneracji. Plastyczność w przypadku felg aluminiowych jest ich zaletą, nie wadą. Podczas niewielkiego uderzenia felga się odkształci, ale nie pęknie. Dzięki temu, powietrze z opony nie uchodzi tak gwałtownie, a zatem jesteśmy w mniejszym stopniu narażeni na nagłą zmianę toru jazdy.

Za felgami renomowanych producentów przemawia ich jakość, poparta m.in. licznymi badaniami wytrzymałościowymi. Przed uruchomieniem produkcji każdy prototyp poddawany jest surowym testom, takim jak chociażby testy udarowe, badanie wytrzymałości zmęczeniowej na zginanie
czy symulacja obciążenia. Dodatkowo, felgi prześwietlane są promieniami RTG, co gwarantuje wykrycie wad materiałowych już na etapie wytwarzania. Oczywiście szczegółowym testom poddawane są nie tylko prototypowe egzemplarze – produkcji każdej partii felg towarzyszy określony proces kontroli i obowiązkowe badania RTG oraz testy szczelności.

Felgi aluminiowe są lżejsze od stalowych
To jest mit, z którym spotykam się dosyć często. Proces produkcji i wymogi konstrukcyjne felgi aluminiowej sprawiają, że zawiera ona większe ilości materiału, a w efekcie może ważyć nieco więcej od felgi stalowej.

Obecnie do produkcji najwyższej jakości obręczy aluminiowych wykorzystuje się technologię Flow-Forming, która polega na operacji walcowania kół po ich odlaniu. Dzięki temu możliwe staje się osiągnięcie nie tylko niewielkiej wagi obręczy, ale też podwyższonej wytrzymałości konstrukcji. Najlżejsze i najmocniejsze felgi powstają w procesie odkuwania. Są one jednak znacznie droższe od tradycyjnych obręczy odlewanych.

Alufelgi poprawiają chłodzenie hamulców
Choć nie jest to podstawowa funkcja, jaką z założenia ma pełnić felga, muszę się zgodzić, że w znaczący sposób wpływa ona na wentylację układu hamulcowego. Wynika to przede wszystkim z materiału, z jakiego jest wykonana. Aluminium jest bowiem dobrym przewodnikiem ciepła – odbiera ciepło z tarcz hamulcowych i tym samym przyczynia się do ich chłodzenia.

Mniejsze felgi wpływają na podwyższenie komfortu jazdy
Niewątpliwie im wyższy profil opony, tym bardziej komfortowa jazda, ale również mniej pewne prowadzenie auta w zakrętach. Z uwagi na fatalną jakość naszych dróg, warto wspomnieć, że większa felga w komplecie z niskoprofilową oponą zawsze bardziej narażona jest na uszkodzenia, bo ogumienie nie chroni jej tak, jak ma to miejsce w przypadku opon wysokoprofilowych. Przy wyborze wielkości felgi musimy postawić sobie zatem pytanie: na czym bardziej nam zależy - na wyglądzie czy komforcie podróżowania? Każdy powinien znaleźć swój złoty środek – w końcu postrzeganie komfortu to sprawa bardzo subiektywna.

Felgi aluminiowe nie są zalecane na zimę
Jest to mit. Problemem są przede wszystkim środki, którymi posypuje się zimą nawierzchnię ulic, a które mogą przyczynić się do niszczenia powierzchni aluminiowych obręczy. Pamiętajmy, że uszkodzenia mechaniczne przyspieszają proces utleniania się aluminium, co powoduje degradację powłok lakierniczych.

Wybierając felgi na zimę, zwróćmy uwagę na to, czy możliwe będzie zamontowanie łańcuchów śnieżnych. Nie każde zestawienie felgi aluminiowej z oponą daje takie możliwości. Ważne jest, by wybierać felgi wyłącznie renomowanych producentów, takich, którzy gwarantują nie tylko dobry odlew, ale i właściwie przygotowaną powierzchnię koła. Proszę pamiętać też o odpowiedniej pielęgnacji, bo to głównie ona pozwoli cieszyć się felgą przez cały rok.

Są trudne w czyszczeniu
Na pewno regularna pielęgnacja felg aluminiowych ma istotny wpływ na ich trwałość i żywotność, warto więc przykładać do tego większą wagę. Czy felgi są trudne w czyszczeniu? Myślę, że wiele zależy od wzoru obręczy i od naszych chęci. Felgi o klasycznym, pięcioramiennym kształcie i gładkich powierzchniach będzie czyściło się łatwiej niż felgi o tzw. wzorze szprychowym lub posiadające wiele zakamarków.

Właściciele felg aluminiowych powinni jednak pamiętać, że liczy się nie tylko regularność, z jaką czyścimy koła, ale też jakość tego procesu. Trudno dostępne miejsca felg najlepiej czyścić ręcznie. Istnieje wiele różnych specyfików przeznaczonych do pielęgnacji felg aluminiowych, które nadają obręczy dodatkowy blask. Ważne jednak, by stosować się do instrukcji użycia danego środka, ponieważ zbyt długa ekspozycja felgi na substancje żrące może spowodować zniszczenie powłoki lakierniczej.

Alufelgi wyglądają lepiej
Estetyka zawsze była i będzie sprawą indywidualną, jednak faktem jest, że alufelgi nadają autu wyjątkowy, niepowtarzalny styl. Na rynku dostępnych jest wiele wariantów felg, ponieważ samo aluminium – jako materiał – jest niezwykle łatwe w obróbce i daje nieskończone możliwości wzornictwa. Każdy właściciel samochodu może więc dobrać felgę według indywidualnych upodobań, w zależności od tego, jaki efekt chce uzyskać. Jeśli stawiamy na klasykę i elegancję, z pewnością wybierzemy felgi ze srebrnym wykończeniem. Kierowcy, którym zależy na dynamicznym, sportowym charakterze auta, zdecydują się na różne wariacje kolorystyczne. Jeśli chodzi o wzory i kolory, to w tej materii nie ma ograniczeń.

Montaż powinien być wykonany przez specjalistów
Renomowane stacje obsługi pojazdów lub specjalistyczne warsztaty oponiarskie dysponują zazwyczaj właściwą wiedzą, fachowym personelem, sprzętem i środkami, które stosuje się podczas montażu felg aluminiowych. W serwisach typu fast-fit wymiana może być nie tylko rzetelna, ale i ekspresowa. Montaż obręczy radziłbym powierzyć fachowcom ze sprawdzonego warsztatu, którzy podczas zakładania felg aluminiowych nie uszkodzą ich.

Stalówki są tańsze od alufelg
W wielu przypadkach to jest mit. Z reguły felgi aluminiowe są sprzedawane z kompletnym zestawem montażowym. W przypadku felg stalowych często musimy dokupić odpowiednie śruby bądź nakrętki do ich montażu. Z myślą o estetyce auta, powinniśmy przygotować się na kolejny wydatek – kołpaki (może to być wydatek nawet ponad 600 zł za komplet). O cenie alufelg w głównej mierze decyduje jakość. Te z najwyższej półki kosztują nawet kilka, kilkanaście tysięcy złotych, ale wiele renomowanych produktów można już dostać w przystępnych cenach. Przestrzegałbym natomiast przed tańszymi, ładnie wyglądającymi podróbkami o wątpliwej jakości. Kupując felgi, warto wybierać produkty markowe, potwierdzone certyfikatem TUV i PIMOT-u.
Tematy w artykule: opony felgi aluminiowe

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

~HvK 2011-05-20

Nie eim skad autor wzial informacje o tym ze felgi stalowe latwiej pekaja... jest wasnie na odwrot auminium jest bardziej kruche niz stal

marko1 2011-05-20

Dodałbym za źródłem poniżej Na co zwrócić uwagę, kupując alufelgi? - Kupując felgi aluminiowe, zwróćmy uwagę na to, czy w komplecie znajduje się zestaw montażowy: pierścień centrujący oraz zestaw śrub bądź nakrętek ? radzi Rafał Romański z firmy Ronal - Jeżeli kupujemy fabrycznie nowe felgi renomowanych producentów, możemy być spokojni o ich trwałość i wykonanie. Współczesne felgi aluminiowe wykonane są z wysokiej jakości surowców i poddawane szczegółowej kontroli na różnych etapach produkcji. O ich jakości świadczą m.in. badania PIMOT-u, certyfikaty (TUV), badania techniczne, o które warto zapytać przy zakupie. Montując nowe obręcze nie zapomnijmy też o komplecie mocującym na dojazdówkę, aby w razie konieczności, mieć do koła zapasowego oryginalne śruby. Wymieniając felgi, pamiętajmy, że po stu przejechanych kilometrach należy dokręcić koła ? dodaje Romański Warunki bezpieczeństwa Eksperci zgodnie twierdzą, że żadna używana felga czy opona nie zapewni bezpieczeństwa jak fabrycznie nowy produkt. Używane felgi mogą bowiem posiadać liczne odkształcenia, które będą wywoływać wibracje podczas jazdy samochodem. Z kolei świeży lakier na felgach może sprytnie maskować wszelkie pęknięcia lub ślady spawania, których nie widać na pierwszy rzut oka. Podobnie wygląda sprawa z używanymi oponami: nierówności i ubytki oraz nierównomiernie starty bieżnik ? to najczęstsze wady używanego ogumienia. Decydując się na taki zakup, skonsultujmy się z fachowcem, np. w zakładzie wulkanizacyjnym, który szybko zweryfikuje stan bieżnika i wiek opony. Pamiętajmy, że koło jest jedynym elementem, który łączy auto z nawierzchnią. W czasie jazdy przenosi ogromne obciążenia, dlatego jego jakość nie powinna budzić naszych zastrzeżeń. Źródło: redakcja autoflesz.pl | Źródło: katarzyna maciaszczyk, inPlusPR | 2011-04-04

~sdf 2011-05-20

Śruba może się teoretycznie odkręcić w każdej feldze, choć szanse są naprawdę znikome. :) Może śruby były złe? To się dość często zdarza, że ludzie chcą oszczędzać na śrubach i stosują nieodpowiednie.... Ryzyka za bardzo nie ma, bo objawy poluzowanego koła są tak wyraźne, że trudno je przeoczyć. Nie widzę związku pomiędzy rodzajem felgi, a trwałością jej przykręcenia ;)

~-idzi 2011-05-20

Pierwsze slysze, jezdze na OZ -ach juz 15 lat nie nie mialem przypadku w zyciu zeby mi sie kolo odkrecilo, moz epop orstu ktos probowal ci odkecic kolo, i tego nie wiesz. W ogole pierszy raz slysze ze by komus sie śroby odkreciły, to jaki taki przypadek raz na 10 mln, moze w totka zagraj jak masz takie szczescie. Podrawiam :))

~Dynanomen 2011-05-20

Jedna acz ważna uwaga - przy feldze aluminiowej jest znacznie większe ryzyko odkręcenia się śrób z koła, sam miałem taki przypadek i nikomu nie życzę,

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport