mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Felgi - nie liczy się tylko estetyka

Felgi - nie liczy się tylko estetyka

By móc jeździć bezpiecznie samochód nie powinien posiadać tylko i wyłącznie sprawnego zawieszenia, układu hamulcowego czy aktywnych systemów elektronicznych. Niemniej ważne jest także posiadanie właściwych i dobrze dobranych felg.

Felgi - nie liczy się tylko estetyka
Ulica dobitnie pokazuje, że dla większości kierowców podczas zakupu felg, ważniejszymi kryteriami niż bezpieczeństwo czy komfort, są aspekty estetyczne. Nic w tym dziwnego, bowiem dobrze dobrane felgi z ciekawym wzorem, kolorem potrafią nie tylko znacznie podnieść wartość samochodu, ale również pozwolić właścicielowi demonstrować swój status społeczny. W dzisiejszych czasach liczba i różnorodność oferowanych felg samochodowych już nikogo nie dziwi. W zależności od posiadanego budżetu można wybierać pomiędzy najbardziej popularnym felgami stalowymi i aluminiowymi, ale również bardziej luksusowymi. Wytworzonych z lekkich materiałów, takich jak magnez lub tworzonych na specjalne zamówienie, według określonego wcześniej wzoru.

Podczas zakupu felg musimy podjąć kilka kluczowych decyzji. Po pierwsze zdecydować czy nasz samochód wyposażyć w felgi stalowe czy kompozytowe. Jeszcze nie tak dawno temu trwało przekonanie, że felgi stalowe są optymalnym rozwiązaniem w okresie zimowym. Przemawiała za tym mocniejsza konstrukcja, a także fakt, że po prostu tańszych "stalówek" jest mniej żal niż felg aluminiowych w trakcie jazdy po pokrytych solą, śniegiem i lodem drogach. Ten stereotyp to już przeszłość. Dzisiejsza technologia i wiedza na temat konstruowania felg jest tak rozbudowana, że warunki zimowe bez problemu wytrzymują felgi aluminiowe lub te wykonane z drogich i lekkich materiałów.

Druga rzecz, na którą powinno zwrócić się uwagę podczas "obucia" auta jest rozmiar. Generalna zasada mówi, że felgi należy dobierać według wymiarów podanych przez producenta w książce pojazdu. Tam znajdziemy informacje jakie koła są dedykowane dla konkretnego modelu zarówno na zimę jak i ciepłe miesiące. Trzymanie się tych wytycznych daje nam gwarancję, że zakupione felgi będą dawać odpowiedni kompromis pomiędzy komfortem jazdy, bezpieczeństwem oraz... ekonomiką spalania. Jeśli na przykład do niewielkiego samochodu, o niedużej mocy założymy zbyt duże i szerokie felgi, które wymagają z kolei niskoprofilowanych opon, okaże się, że diametralnie na takim zestawie popsuje się komfort jazdy. Zaś przez zwiększone opory toczenia, samochód straci na osiągach, a spalanie zauważalnie wzrośnie. Poza tym w tym przypadku należy pamiętać, że koło samochodu nie może wystawać poza obrys pojazdu. W przeciwnym razie podczas kontroli policyjnej grozi nam mandat z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego włącznie.

Na koniec trzeba zastanowić się nad sprawą samej konstrukcji felgi. Czy mają to być modele wykonane z odlewu jednoczęściowego - modele stalowe i aluminiowe. Czy może wieloczęściowego, najczęściej wykonane z metali lekkich, które odgrywają dużą rolę w redukcji masy całego koła. T
Oczywiście im bardziej skomplikowany proces produkcji i im bardziej zaawansowane technologicznie materiały, tym cena felg wzrasta.


Felgi stalowe
Odlewane są ze stali walcowanej na gorąco. Następnie są spawane w odpowiednich sekcjach. Ten zabieg ma zwiększyć trwałość felgi i nie dopuszczać do zniekształcenia obręczy. W ostatnich latach grubość ścianki obręczy felg stalowych została znacznie zmniejszona za sprawą ulepszonego procesu odlewania i spawania. Dzięki temu udało się obniżyć ich masę. Nie jest to co prawda ta sama klasa wagowa co na przykład felg aluminiowych, jednak "stalówki" mają niezaprzeczalną zaletę. Są znacznie tańsze w zakupie i nieskomplikowane w serwisowaniu.

Felgi aluminiowe
Można je spotkać zarówno w wariancie odlewanym oraz kutym. Te drugie charakteryzują się większą wytrzymałością, wyższą gęstością materiału i niższą masą. Aluminiowe felgi nie gwarantują lepszych osiągów w porównaniu ze stalowymi odpowiednikami, jednak w większości przypadków zapewniają lepszą przepuszczalność powietrza podczas jazdy, co ma wpływ na bardziej skuteczne chłodzenie hamulców. Od dobrej jakości aluminium zależy, czy dany model felgi będzie mniej lub bardziej podatny na korozję. Alufelgi zazwyczaj są pomalowane lakierem bezbarwnym lub kolorem srebrnym, jednak w obrębie tuningu można spotkać wiele chromowanych czy wielokolorowych aplikacji.

 
Felgi z lekkich stopów
To klasa premium wśród felg samochodowych. Najczęściej wykonane ze stopów magnezu, manganu lub krzemu. W motocyklach spotykane są również tak zaawansowane technologicznie materiały jak włókno węglowe i kewlar. Stosowanie felg ze stopów lekkich może poprawić osiągi, przede wszystkim w kwestii prowadzenia się i trakcji pojazdu. Wykorzystywane są w sportach motorowych oraz samochodach cywilnych osiągających wysokie prędkości i duże przeciążenia. Wyróżnia je niska masa i niestety również wysoka cena.

Podobne wiadomości:

Felgi z włókna węglowego w Fordzie GT

Felgi z włókna węglowego w Fordzie GT

Technika 2015-10-12

Rozbudują polską fabrykę felg

Rozbudują polską fabrykę felg

Aktualności 2015-04-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport