mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Gdy cztery koła skręcają

Gdy cztery koła skręcają

Najnowsze osiągnięcia techniki motoryzacyjnej

Od lat inżynierowie pracują nad systemami poprawiającymi zachowanie pojazdu podczas manewru skrętu. Ma to szczególne znaczenie dla dużych pojazdów. Przegubowe autobusy dawno korzystają z zalet tylnej osi skrętnej. Jednak dopiero zastosowanie zaawansowanej elektroniki pozwoliło na pełne wykorzystanie systemu sterowania skrętem czterech kół. Samochody wyposażone w system 4WS (Four Wheel Steering) wyznaczają nowy kierunek w rozwoju sterowania skrętem kół. Światowy potentat na rynku elektroniki samochodowej Delphi zaprezentował nowy system 4WS zwany Quadrasteer. Jest to unikatowy system kierowania czterema kołami. Opracowano go dla potrzeb dużych pojazdów, w tym ciężarowych z długą skrzynią oraz z przedłużaną kabiną, vanów, a także SUV-ów. Quadrasteer łączy zdolności transportowe pełno wymiarowych pojazdów ze średnicą zawracania i manewrowością o wiele mniejszych samochodów. Kierowanie wszystkimi czterema kołami ogromnie zwiększa także stabilność, zwrotność i kontrolę nad pojazdem przy większych szybkościach, dzięki czemu prowadzenie auta staje się o wiele bardziej komfortowe. A przy podwyższonej stabilności i manewrowości holowanie przyczep staje się dużo prostsze, zarówno przy małych, jak i dużych prędkościach.

Ogólna zasada działania 4WS

Przedni układ skrętny 4WS jest klasycznym, natomiast tylni układ jest sterowany za pomocą siłownika mechanicznego lub elektrycznego. Jeżeli kierowca skręci kierownicą o jakiś kąt f (czujnik obrotu kierownicy S1) to ECU wylicza kąt skrętu r tylnich kół w funkcji prędkości pojazdu (czujnik prędkości pojazdu S2). Aktywność systemu jest zależna od prędkości pojazdu. Dla prędkości poniżej około16 [km/h] kąt skrętu tylnych kół jest przeciwny do skrętu kierownicy, co daje pozytywne efekty przy parkowaniu pojazdu. natomiast dla średnich prędkości do 50 [km/h] tylne koła nie biorą udziału w skręcie. Dla prędkości powyżej 50 [km/h] wszystkie koła skręcają w tym samym kierunku (kąt f jest równy r). Ciekawym pomysłem jest stosowanie dla zmiany pasa ruchu z dużymi prędkościami krótkiego impulsu przeciw-skrętnego tylnej osi. Efektem jest szybsza i bezpieczniejsza zmiana pasa ruchu w porównaniu z tradycyjnymi układami skrętu jednej pary kół.

Zasada działania Delphi Quadrasteer

System Delphi Quadrasteer funkcjonuje w trzech podstawowych fazach: negatywnej, neutralnej i pozytywnej.

Faza negatywna (niskie prędkości) - przy małych szybkościach koła tylne skręcają w kierunku przeciwnym do kół przednich. Poprzez elektroniczne sterowanie kątem wychylenia bocznego kół tylnych średnica zawracania przy małych prędkościach zostaje bardzo ograniczona, co zwiększa manewrowość. W przypadku pełno wymiarowego auta dostawczego średnica zawracania z normalnych 14 metrów zmniejsza się przy wykorzystaniu Quadrasteer do 10 metrów, a więc porównywalnej z osiągnięciem Hondy Civic Coupé. Zmiany kierunku toczenia kół tylnych sprawiają także, że samochód zdecydowanie lepiej reaguje na poruszenia układu kierowniczego, wymaga mniej obrotów koła kierownicy podczas manewrowania z niskimi szybkościami. Zwiększa to komfort prowadzenia auta i sprawia wrażenie kierowania samochodem klasy kompaktowej, a nie dużym autem dostawczym.

Faza neutralna (prędkości średnie) – koła tylne pozostają w położeniu neutralnym (jadą na wprost), jak w samochodzie z normalnym układem kierowniczym.

Faza pozytywna (duże prędkości) – koła tylne skręcają w tę samą stronę, co koła przednie. Dzięki temu ruch zwrotny, jak na przykład konieczny do zmiany pasa ruchu, zostaje zredukowany, co podnosi stabilność pojazdu. Kierowca zyskuje, więc poczucie większej kontroli nad pojazdem i bezpieczeństwa, szczególnie podczas jazdy w warunkach mokrej nawierzchni lub silnych podmuchów wiatru. Zarówno przy małych, jak i dużych prędkościach system Quadrasteer poprawia znacznie zdolności holownicze auta. Przy niskich prędkościach, gdy koła tylne skręcają w kierunku przeciwnym do kół przednich, przyczepa o wiele dokładniej podąża torem jazdy holującego samochodu, niż ma to miejsce przy normalnym układzie kierowniczym. Jazda po mieście lub cofanie i parkowanie przyczepy stają się zdecydowanie łatwiejsze. Holowanie przyczepy z większymi prędkościami natomiast dzięki systemowi Quadrasteer oznacza jazdę przy obniżonych siłach bocznych, jakie zwykle działają na tylną część samochodu. Zwiększa się tym samym stabilność przyczepy, zmniejszają jej przechyły, a kierowca może w dużo mniejszym stopniu korygować tor jazdy po napotkaniu podmuchów wiatru lub spowodowanych przejeżdżającymi ciężarówkami czy wybojami na jezdni.

System Quadrasteer będzie od rocznika 2002 dostępny w pełno wymiarowych autach użytkowych General Motors.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport