mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Gdy znów się zagapisz

Gdy znów się zagapisz

Jazda w letnich upałach często nie sprzyja koncentracji. Na drodze mamy wiele rzeczy, które skutecznie mogą odwrócić naszą uwagę. Począwszy od stojącej na poboczu dobrze utrzymanej, dwudziestoparoletniej...motoryzacyjnej klasyki, aż po billboard, który wywołał u nas chwilową pomroczność jasną. Gorzej gdy z tego chwilowego letargu wzbudzi nas lekkie "bum"...

Gdy znów się zagapisz

Na zlecenie jednego z zachodnich producentów samochodów przeprowadzono badanie, w którym sprawdzono przy jakich warunkach najczęściej mają miejsce kolizje. Okazało się, że na Starym Kontynencie średnia prędkość samochodu, który uderza w inny to 30 km/h. W tym wypadku ciężko jest powiedzieć o niedostosowaniu prędkości do warunków panujących na jezdni. Wina leży tutaj ewidentnie w refleksie kierowcy, który na czas nie zdążył wcisnąć pedału hamulca.

Producenci samochodów w ostatnich latach aktywnie pracowali nad systemami bezpieczeństwa, które czuwają nad nami także w takich sytuacjach, kiedy znużeni poruszamy się w korku. Co prawda ciężko jest przy wspomnianej prędkości odnieść poważny uszczerbek na zdrowiu, ale koszt naprawy uszkodzeń spowodowanych może wprowadzić mocny uszczerbek w naszym portfelu. Jednym słowem ta chwila zapomnienia może nas dużo kosztować.

Znana z wielu działań na rzecz zwiększania bezpieczeństwa na drogach, firma Volvo opracowała system przewidywania kolizji miejskiej. Nazywa się on City Safety. W ramach tej technologii samochód został wyposażony w laserowy czujnik, który przy małych prędkościach (do 30km/h) bada przestrzeń przed naszym samochodem. W momencie gdy w jego zasięgu (około 10 metrów) pojawi się jakaś przeszkoda, auto samo przyhamuje. Gdy będzie potrzebna nożna interwencja kierowcy, sygnał dźwiękowy upomni zamyślonego kierowcę, aby był bardziej uważny.

Samochodem poruszamy się nie tylko po zatłoczonych miastach. Szczęśliwi użytkownicy autostrad z pewnością nie raz docenili urządzenie powszechnie używane za oceanem, czyli tempomat. Obecnie każdy szanujący się przedstawiciel segmentu premium posiada w katalogu opcji dodatkowych tak zwany "aktywny" tempomat. Z reguły jest on oznaczany skrótem ACC (Adaptive Cruise Control). Jego aktywność polega na tym, że oprócz konkretnej prędkości z jaką ma się poruszać auto, możemy także ustawić odległość jaką tempomat ma utrzymywać od jadącego przed nami auta. Może się zdarzyć, że odwracając na chwilę uwagę od drogi przed nami pojawi się tam niebezpieczeństwo kolizji. Wykorzystywany jest wtedy układ opracowany przez koncern Bosch o nazwie PBA (Predictive Brake Assist). W momencie kiedy dalekosiężny radar wykryje zbliżającą się w podejrzanym tempie przeszkodę na początek zbliży klocki hamulcowe do tarczy. Pozwala to efektywnie zmniejszyć reakcję układu hamulcowego, dzięki rozgrzaniu elementów. Przy okazji podnosi się ciśnienie w układzie hamulcowym.

W niektórych modelach (Lexus LS) przy kierownicy są umieszczone czujniki, które potrafią sprawdzić czy wzrok kierowcy skupia się tym co dzieje się na drodze, czy może kierowca ma głowę odwróconą w bok. W pierwszej chwili pojawia się donośne ostrzeżenie dźwiękowe, a gdy ono nie poskutkuje samochód sam próbuje wyhamować. Nie dzieje się to jednak w sposób gwałtowny. Gdy kierowca przed nami po prostu zahamował, a po sekundzie nadal jedzie, to aktywny tempomat zadba o to by utrzymać wcześniej ustalony dystans dzielący oba samochody. Gdy tamten samochód przyspieszy system automatycznie doda gazu. Jeśli jednak nie będzie jechał dalej układ ACC będzie próbował zwolnić i w efekcie zatrzymać samochód, gdy nadal nie będzie żadnej reakcji od kierującego.

Korzystając z aktywnego tempomatu w korku samochód może praktycznie sam dojeżdżać i stawać w bezpiecznej odległości od innych pojazdów. Pierwsze aktywne tempomaty miały ograniczenie w postaci minimalnej prędkości przy których można było je aktywować. Jednak najnowocześniejsze rozwiązania nie posiadają już takich ograniczeń. Tego typu rozwiązania z pewnością nie wyeliminują z życia codziennego stłuczek i wypadków, ale z pewnością uda im się uratować niejedno zdrowie.


Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Bezpieczna jazda 2015-11-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport