mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Globalne ocieplenie, a turbosprężarki

Globalne ocieplenie, a turbosprężarki

Wbrew pozorom te dwa hasła mają ze sobą dużo wspólnego. Poprzez narastające zjawisko globalnego ocieplenia z roku na rok jeździ coraz więcej samochodów wyposażonych w turbosprężarki. W ciągu najbliższych paru lat ta liczba będzie się systematycznie zwiększać.

Globalne ocieplenie, a turbosprężarki

Nadchodzące lata nie wyglądają różowo dla producentów jeśli chodzi o normy emisji spalin. Nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale także w Europie i Chinach wymusza się zmniejszenie emisji CO2. Co ma do tego turbosprężarka?

Otóż bardzo wiele. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki zwiększa się sprawność silnika, a co za tym idzie pozwala ona by mniejszy silnik cechował się lepszą wydajnością niż jednostka o większej pojemności. Do tego silnik wyposażony w turbo jest bardziej ekonomiczny i wydala mniej szkodliwych gazów. Dla przykładu jednostka benzynowa o pojemności 1,3 litra wspomagana turbodoładowaniem może mieć podobne osiągi co motor wolnossący o pojemności 1,6 litra. Taki silnik spala też mniej paliwa, w niektórych przypadkach nawet o 15 procent. Co za tym idzie, spada także emisja gazów cieplarnianych.

W tej chwili co czwarty samochód produkowany na naszym globie jest wyposażony w turbosprężarkę. Za trzy lata już co trzeci samochód zjeżdżający z taśmy produkcyjnej będzie wyposażony w ten element. Jeśli chodzi o Stary Kontynent to co drugi jeżdżacy samochód jest wyposażony w silnik z turbodoładowaniem. Według szacunków analityków na przestrzeni kilku następnych lat udział małych, turbodoładowanych silników diesla (pojemność poniżej 1,7 litra) zwiększy swój udział w rynku do poziomu wykraczającego poza połowę. Już dzięki dotychczasowym trendom w ciągu ostatniej dekady emisja CO2 w Europie spadła prawie o jedną piątą.

Najbliższe lata będą więc zatem złote dla producentów turbosprężarek. Rosnący trend zamierzają wykorzystać takie firmy jak Siemens czy Mahle. Jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie jest firma Honeywell Tubo Technologies (HTT). Niektóre koncerny samochodowe takie jak BMW czy Toyota już od paru lat intensywnie inwestują w rozwój działów pracujących nad technologiami bezpośredniego wtrysku i turbodoładowania.

Obecnie produkowane są nowe generacje turbosprężarek VGT (Variable Geometry Turbocharger) wyposażone w zmienne geometrie kierownic spalin. Inżynierowie pracują tutaj przede wszystkim nad ulepszeniem kształtów i materiałów z których wykonywane są łopatki kierownic. Dzięki temu zwiększają się temperatury w jakich może pracować turbina, ale także zapewnia to większą wydajność i trwałość. Pierwsze generacje sprężarek VGT mogły pracować w temperaturach dochodzących do 750 stopni C. Obecnie produkowane turbosprężarki trzeciej generacji wytrzymują nawet 900 stopni C. Podczas pracy turbosprężarki o zmiennej geometrii ważne jest to by kierownice działały szybko, reagując na zmienne obciążenie silnika, gdyż pojawiają się wtedy drgania które mają wpływ na trwałość turbiny.

Bardzo trudnym zadaniem z którym zmagali się konstruktorzy przez ostatnie lata było opracowanie turbosprężarki VGT dla silników benzynowych. Do tej pory poza Porsche 911 Turbo producenci nie stosują takich turbin. Porsche wykorzystało turbosprężarkę opracowaną dla silników diesla, jednak zastosowano w niej bardzo drogie materiały odporne na temperatury. Marka Garrett (należąca do HTT) zamierza przygotować w ciągu następnych kilku lat całkiem nowatorskie rozwiązanie, które nie będzie już wzorowane na konstrukcjach z diesli. Nowe turbo ma pozwalać na znacznie wyższe przepływy gazów, a także być tańsze w stosunku do rozwiązań znanych z diesli. Firma Mahle zamierza wejść na rynek z turbosprężarką przygotowaną do recyrkulacji spalin poprzez EGR. Bez zastopowania systemu EGR temperatury są bardzo wysokie, a komora spalania musi być chłodzona paliwem, przez co wzrasta zużycie paliwa i emisja CO2.

Na najbliższe lata przewiduje się wzrost zastosowań turbosprężarkę VGT w dwu- i trzycylindrowych silnikach. Jedynym mankamentem takiego połączenia jest dość mała sprawność turbosprężarki w dolnych zakresach obrotomierza. Firma Garrett planuje temu zapobiec poprzez zastosowanie silników elektrycznych, pobudzających wirnik w momencie gdy ilość gazów jest niewystarczająca do rozpędzenia turbosprężarki.  W silnikach większych pojawią się ulepszone sprężarki dwustopniowe, montowane w układach równoległych jak i szeregowych. Pozwoli to nie tylko zwiększać maksymalny moment obrotowy prawie o jedną trzecią w stosunku do wersji wolnossących, ale także skutecznie zmniejszyć apetyt na paliwo i emisję niechcianych gazów.


Podobne wiadomości:

GM i Michelin zainwestują w Polsce?

GM i Michelin zainwestują w Polsce?

Aktualności 2013-08-13

Pracownicy tyskiej fabryki Fiata chcą podwyżek

Pracownicy tyskiej fabryki Fiata chcą...

Aktualności 2014-11-07

Komentuj:

~ss10patentów@interia.pl 2009-03-31

dopóki nie będzie w salonach aut ----jeden litr /100km sprzedaż się nie zwiększy większość młodych czyta ''klawóz''---google....pat..2002 ----------------------------------------------------------- miłych obrad społecznych i powodzenia w kryzysiku ++++++++++++++++++++++skowroński stanisław Węgry ==== ====dwa miesiące temu byłem w bielsku proponowałem użyczenie---ZA DARMO--==bez odp.. dwie godziny ze mną rozmawiali chcieli chyba abym coś chlapną myślą ŻE chłop ze wsi--gópole ale żeby herbatą nie poczęstować????to chyba tylko yedna nacya...

~co to za bzdury 2009-03-30

krowie placki przenalizujcie

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport