mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Gorący problem

Gorący problem

Mimo że za wakacje dobiegają końca, na dworze mamy coraz większe upały. A to z kolei oznacza prawdziwy sprawdzian dla układu chłodzenia w naszych samochodach.

Gorący problem
Na co dzień rzadko zwracamy uwagę na kontrolkę symbolizującą temperaturę cieczy chłodzącej. Jednak gdy na dworze jest upał, dużo szybciej wychodzą problemy z układem chłodzenia. Temperatura robocza płynu chłodniczego to około 100 stopni Celsjusza. Wtedy wskaźnik temperatury powinien znajdować się na neutralnym polu. Jego szybka wędrówka do czerwonej skali nie wróży nic dobrego. Jeżeli tego nie zauważymy, za chwilę usłyszymy jak zagotowany płyn wybija się spod korka od chłodnicy.

Można jednak zareagować w czas przy pomocy pokrętła od klimatyzacji. Jeżeli szybko ustawimy je na maksymalną temperaturę i maksymalne obroty jest szansa, że silnik nie ulegnie uszkodzeniu. W ten sposób bowiem skutecznie możemy zredukować ciepło z silnika. Jednak z takiego rozwiązania nie powinniśmy korzystać zbyt długo. Raczej powinien być to środek chwilowy środek pozwalający na dojechanie do warsztatu.

Jeśli wskazówka zawędrowała na czerwone pole i chwilę potem usłyszeliśmy lekki huk i widzimy parę wydostającą się spod maski, natychmiast musimy zatrzymać auto i wyłączyć silnik. Ostrożnie zaglądamy wtedy pod maskę i sprawdzamy skąd wydostał się płyn chłodniczy.

Szybką diagnozę możemy przeprowadzić dotykając przewodów gumowych doprowadzających przewody gumowe do chłodnicy. Jeżeli oba są gorące to wina z pewnością nie leży po stronie  termostatu, którego zacięcie może doprowadzić do poważnych konsekwencji. Problem może też zostać spowodowany przez wentylator chłodnicy. Wtedy objawia się to zimnym przewodem górnym chłodnicy. Gorzej jeżeli padła nam właśnie pompa wody. Sprawa nie będzie prosta i raczej nie obędzie się bez holowania.

Powodem dla którego zagotował nam się silnik prócz zaciętego termostatu i niesprawnej pompy wody może być bardziej prozaiczny powód. Brak płynu chłodniczego. Może to być spowodowane wyciekiem, ale często też zdarza się, że właściciel przez dłuższy czas zapomniał zajrzeć do zbiorniczka wyrównawczego i sprawdzić stan. Termostat w pozycji zamkniętej szybko da o sobie znać podczas postoju w korkach. Jeżeli mamy możliwość wymontowania go, tymczasowo poradzimy sobie z przegrzewaniem. Niesprawny wentylator, który nie załącza się gdy temperatura wzrasta można spiąć na krótko. Gorzej jednak gdy problem leży po stronie zacinającej się pompy wody lub uszkodzonej głowicy. Trzeba będzie się liczyć z większymi kosztami. Z wyciekiem płynu chłodniczego powinniśmy sobie poradzić kupując na stacji benzynowej środek uszczelniający chłodnicę. Pamiętajmy jednak o uzupełnieniu czynnika chłodzącego demineralizowaną wodą.

Podobne wiadomości:

Adrian Newey wyjaśnia

Adrian Newey wyjaśnia

Aktualności 2011-11-18

Leon Cupra wreszcie jako kombi

Leon Cupra wreszcie jako kombi

Premiery 2015-01-08

Komentuj:

~jerry86 2011-08-29

Błędów jest więcej... Literówki, leży składnia języka polskiego, są błędy merytoryczne. Ale, ale! Nie chcecie - nie czytacie.

~stefsn 2011-08-29

Czepiacie sie literowki jakiejsm o co kaman krzykacze

kiier 2011-08-29

@ marko1 - Jestem zdecydowanie przekonany, że nie jestem autorem tego artykułu xD

marko1 2011-08-28

"Przyganiał kocioł garnkowi", ale faktycznie "kiier" masz rację to "faux pas" zwrot w języku francuskim a ja użyłem "fo pa" czyli wymowę fonetyczną (przestępstwo o małym znaczeniu). Kiier (S.K) masz "gorący problem" a poza tym "prawdziwa cnota krytyk się nie boi" i wezmę to na swoją klatę i poprawię swój wpis. Mamy małe "faux pas [fo pa] (gafę) w końcu zdania "Jednak z takiego rozwiązania nie powinniśmy korzystać zbyt długi", co długi "czas, okres" lub "długo" tak mi się wydaję. PS. Jeśli przedrukowuje się z innych stron internetowych artykuły stosując w nich synonimy to te artykuły powinny być poprawne i zgłębione wiedzą na temat języka polskiego jak piszesz Panie ?kiier? (S.K). Dziękuję za miłą dyskusję.

~Kacper 2011-08-28

Panowie, Niewyżyci widzę coś siadacie do komputerów. Dajcie spokój i mówiąc motoryzacyjnym językiem: wrzućcie na luz ;)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport