mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Gra o gramy

Gra o gramy

Producenci samochodów coraz częściej przy prezentacjach nowych modeli chwalą się, że są one lżejsze od swoich poprzedników. Czego jednak tak chętnie nie zdradzają: to poddostawcy części w dużej mierze przyczyniają się do redukcji masy tych pojazdów, stosując komponenty i systemy wykonane wg nowych technologii.

Gra o gramy
To już nie dane dotyczące spalania na dystansie 100 kilometrów, a poziom emisji CO2/km jest kluczowy dla producentów. Dlaczego? Ponieważ to od jego wielkości - podobnie jak w przypadku pojemności jednostek napędowych - zależy wysokość płaconego przez koncerny na rzecz Unii Europejskiej podatku transportowego. O tym czy samochód będzie spełniał wyśrubowane normy emisji spalin decyduje aerodynamika, sprawność silników, przekładni, łożysk i chociażby opon. Równie ważna jest także jego waga.

Dla firm zajmujących się budową podzespołów ta walka o każdy gram, stała się wręcz obsesyjna. Im mniej kilogramów ma bowiem do uciągnięcia samochód, tym większe oszczędności przynosi. Tym samym również, koncernom motoryzacyjnym udaje się osiągać wartości graniczne emisji CO2 dla ich flot. Wartości, które są przecież regularnie obniżane.  

Słowem klucz stała się więc optymalizacja części i podzespołów. Fakt, nie brzmi to specjalnie seksownie jak podwójne doładowanie, jednak mimo wszystko warto wiedzieć, jakie ma znaczenie dla szeroko pojętej motoryzacji. Jednym z przykładów jest opracowana niedawno przez dobrze znaną, niemiecką firmę ZF, nowa konstrukcja modułu mocowania koła. W porównaniu z tradycyjnie stosowanymi kolumnami MacPhersona wykonanymi ze stopu stali i aluminium, jest od nich o połowę lżejsza. Moduł ten w przeważającej części został wykonany z tworzywa sztucznego, dodatkowo wzmocnionego włóknem nadającym mu odpowiednią elastyczność.

Innym przykładem samochodowej diety, są stosowane przez niektóre marki ultra lekkie amortyzatory. Ich cylindry zamiast ze stali, wykonane są z aluminiowej rury o różnym stopniu grubości: grubsze warstwy znajdują się tam gdzie na element oddziałują większe siły, zaś w pozostałych są na tyle cienkie, na ile to konstrukcyjnie jest możliwe. Cały proces wytworzenia jednej takiej części, może składać się nawet z 17 etapów. Z takich amortyzatorów korzysta już chociażby BMW M6 Gran Coupé. Optymalizacja to także łączenie ze sobą na przykład dwóch odrębnych podzespołów w jeden element. Tak jest chociażby w przypadku podpór i przegubów wahacza, które obecnie przy zastosowaniu nowych metod produkcji i alternatywnych materiałów, można wykonać w postaci monolitycznej części. W ZF nazywa się ona SMiCA (Sheet Metal integrated Control Arm), czyli w wolnym tłumaczeniu: zintegrowany metalowy płat wahacza. Nie posiada żadnych nitów i rozbudowanej konstrukcji stalowej, jest lżejszy i zajmuje zdecydowanie mniej miejsca.

           

Sporo potencjału na modyfikacje posiadają też elementy tylnego zawieszenia. Zwłaszcza w przypadku układu wielowahaczowego. Jednym z pomysłów jest opracowanie tylnej osi, w której sprężyny poprzeczne wykonane zostaną z tworzyw sztucznych, z domieszką włókna szklanego. W ten sposób wzmocniona część ma zapewnić kołu nie tylko właściwą amortyzację, ale również precyzyjne i komfortowe prowadzenie. W porównaniu ze zwykłym, stalowym układem wielowahaczowym, nowe zawieszenie gwarantuje obniżenie masy o około 15% na każdym z kół. Innowacyjna będzie też konstrukcja belki skrętnej, ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym, której stabilizator nie jest wykonany ze stali, a tworzywa bogatego w włókno węglowe. Oszczędność w wadze nawet o połowę.

W seryjnej produkcji napotkać można wsporniki silnika, których obudowa wykonana jest z poliamidów, zamiast z powszechnie stosowanego aluminium ciągnionego. Sam ten zabieg to redukcja masy jednego egzemplarza wspornika o 25%. Kolejne gramy można w przyszłości zaoszczędzić na przykład na samych pedałach sprzęgła, hamulca i gazu. Za materiał przy formowaniu wtryskowym, posłuży tutaj termoplastyczne sztuczne tworzywo, wzmocnione włóknem szklanym. Efekt? Połowa masy stalowych odpowiedników.

Podobne wiadomości:

Lamborghini Huracan z karbonowymi dodatkami

Lamborghini Huracan z karbonowymi dodatkami

Aktualności 2016-05-01

Oszczędzaj paliwo jeżdżąc dziurawymi drogami

Oszczędzaj paliwo jeżdżąc dziurawymi drogami

Technika 2015-08-14

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport