mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Idą wakacje. Skontoluj "amory"

Idą wakacje. Skontoluj "amory"

Podczas wakacji nasze auto musi częściej sprostać większemu obciążeniu i dłuższym dystansom. Wyzwanie stanowi również stan nawierzchni wielu dróg. Dlatego warto zadbać o sprawdzenie stanu układu zawieszenia przed podróżą.

Idą wakacje. Skontoluj
Amortyzatory należą do tych elementów zawieszenia, które narażone są na największe obciążenia. Jeżeli ich działanie nie będzie poprawne, może to prowadzić do poważnych konsekwencji - droga hamowania na wyboistej drodze może wydłużyć się nawet o 10 procent. Dystans potrzebny do całkowitego wyhamowania pojazdu ze zużytymi amortyzatorami poruszającego się z prędkością 50 km/h, może wynieść nawet o 3,5 metra więcej. Ograniczone tłumienie prowadzi też do gorszej stabilności auta na zakrętach, gdyż koła znacznie wcześniej tracą kontakt z nawierzchnią. Jest to szczególnie groźne na mokrej drodze, gdy występuje ryzyko aquaplaningu.

Warto pamiętać, że zużycie amortyzatorów może być mniej wyczuwalne w pojazdach wyposażonych w elektroniczne systemy wspomagające, takie jak ABS, czy asystent poślizgu i kontroli toru jazdy. W rzeczywistości, zagrożenia są identyczne, gdyż efektywność działania tych systemów w wyniku zużycia amortyzatorów staje się ograniczona.

Amortyzatory zużywają się powoli i często w sposób nieodczuwalny – w odróżnieniu np. o opon. Kierowcy niejednokrotnie zauważają wadliwe działania układu zawieszenia dopiero w momencie awaryjnego hamowania lub nagłego wymijania przeszkody. Dlatego eksperci ZF Services zalecają pierwszą kontrolę amortyzatorów po przejechaniu 80 tys. kilometrów, a każdą następną co 20 tys. kilometrów. Punktem krytycznym dla amortyzatorów jest przebieg 100 tys. kilometrów w czasie 5-6 lat.

Dokonując wymiany zużytego amortyzatora, należy pamiętać, że amortyzatory na jednej osi powinny być wymieniane jednocześnie. Należy zadbać również o przegląd i wymianę (w razie potrzeby) elementów towarzyszących – gniazd mocujących, odbojników i osłon. Zużycie tych elementów może mieć taki sam wpływ na właściwości jezdne pojazdu, jak złe działanie samego amortyzatora, nawet w przypadku, gdy ten ostatni został dopiero co wymieniony.

Eksperci ZF Services zalecają kontrolę w specjalistycznych warsztatach, zwłaszcza w przypadku pojazdów o przebiegu ponad 80 tys. kilometrów.
Tematy w artykule: przeglad amortyzator kontrola

Podobne wiadomości:

Przegląd samochodu - zapłacisz drożej!

Przegląd samochodu - zapłacisz drożej!

Finanse i prawo 2016-10-19

Sprawdzono jakość paliwa w 2015 roku - wyniki kontroli

Sprawdzono jakość paliwa w 2015 roku - wyniki...

Aktualności 2016-04-13

Komentuj:

~TheSlaw 2012-07-05

Nie wiem jak inne stacje diagnostyczne ale, w których bywałem ZAWSZE sprawdzały skuteczność "amorków". Dopuszczalne ale różniące się znacznie tłumienie na kołach tej samej osi to sygnał do wymiany. Mimo,że dopuszczone do ruchu.

~ojoj, 2012-07-02

ja też "Skontolowałem amorki"

marko1 2012-06-29

"Amorki" skontrolowane no i jadę na wakacje do Hajdúszoboszló. Malutkie faux pas w tytule.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport