mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Ile naprawdę zaoszczędzisz dzięki Start-Stop?

Ile naprawdę zaoszczędzisz dzięki Start-Stop?

Coraz większa liczba producentów wyposaża swoje modele w system Start-Stop. Ale czy podawane przez nich wartości zaoszczędzenia paliwa podczas postoju w korkach, zgadzają się z konsumpcją w realnych warunkach? Niemiecki magazyn Auto Bild przeprowadził test dziewięciu aut, który powinien dać odpowiedź na to pytanie.

Ile naprawdę zaoszczędzisz dzięki Start-Stop?
To, że każdy gram się liczy wiedzą nie tylko panie, które w wakacje pragną idealnie wyglądać na plaży w swoim bikini. Dotyczy to także motoryzacji, a ściślej, związanej z nią ekologii. Do 2015 roku wszystkie koncerny motoryzacyjne, będą musiały obniżyć emisję CO2 dla swoich flot do średniej wartości 130 gram na jeden kilometr. Ambitny cel, do osiągnięcia którego, wielu firmom jeszcze trochę brakuje. Dla przykładu koncern Daimler AG, który pod swoimi skrzydłami ma między innymi Mercedesa, aktualnie uzyskuje średnie wartości na poziomie 158 g/km. BMW zatrzymało się przy 148 g/km, a koncern Volkswagena (z wyłączeniem Porsche) 144 g/km.

Co grozi producentom jeśli za cztery lata nie pokonają wymaganego pułapu? Ogromne kary, które w ostatecznym rozrachunku odbiją się na cenach ich samochodów i kieszeniach potencjalnych klientów.

Ta świadomość od kilku już lat towarzyszy producentom aut, dlatego co chwilę kierowcy zalewani są nowościami technologicznymi, mającymi w pierwszej kolejności obniżyć emisję CO2, a także ograniczyć apetyt swoich modeli na paliwo. Tak jak wspomniany na wstępie system Start-Stop. O jego działaniu pisaliśmy już wiele na łamach portalu Mojeauto.pl. W skrócie jest to system, który wyłącza silnik podczas postoju w korkach lub na czerwonym świetle i włącza go ponownie (w aucie ze skrzynią manualną po naciśnięciu sprzęgła, w aucie ze skrzynią automatyczną po puszczeniu pedału hamulca), kiedy kierowca zamierza kontynuować jazdę. Idea jaka kryje się za tym rozwiązaniem jest prosta - silnik, który nie pracuje nie potrzebuje paliwa i nie emituje szkodliwych związków do atmosfery. Co ciekawe pomysł na system Start-Stop zrodził się już przed 30 laty w głowach inżynierów Volkswagena. Już na początku lat 80-tych ubiegłego wieku ekipa z Wolfsburga oferowała podobne rozwiązane do modeli z grupy "Formel E". Ponadto dla przykładu Polo Formel E otrzymało także wskaźnik chwilowego spalania oraz diodę sugerującą włączenie wyższego biegu. W tamtych czasach nowatorskie rozwiązanie zupełnie nie uzyskały aprobaty klientów. Paliwo było wówczas tanie, a debatowanie nad emisją CO2 było tyle warte jak zeszłoroczny śnieg.

Dziś jednak większość z producentów nie przejdzie obojętnie obok takich systemów. Jak wyliczył magazyn Auto Bild w Europie oferowanych jest już około 600 modeli korzystających ze Start-Stop. Od małych, miejskich aut, po dostawcze vany. Według firmy Bosch, jednego z liderów w produkcji tego systemu, Start-Stop w warunkach miejskich ma ograniczać spalanie od 8 do 15%. Życie jednak pokazało już wielokrotnie, że laboratoryjne wyniki można schować między bajki. Niemieccy dziennikarze postanowili zweryfikować po raz kolejny prawdomówność przedstawicieli koncernów samochodowych, poddając testom dziewięć modeli w realnych warunkach drogowych w Hamburgu. O to ich wyniki*.

Marka/Model
Spalanie bez Start-Stop
Spalanie ze Start-Stop
Oszczędność
Audi A6 3.0 TFSI
11,69 l./100 km
9,96 l./100 km
1,73 l. (14,8%)
BMW X3 xDrive 35i
11,96 l./100 km
11,13 l./100 km
0,83 l. (6,9%)
Mazda 5 MZR 2.0
7,98 l./100 km
7,36 l./100 km
0,62 l. (7,8%)
Mercedes E 250 CDI
6,65 l./100 km
6,10 l./100 km
0,55 l. (8,3%)
Opel Astra 2.0 CDTI
7,08 l./100 km
6,30 l./100 km
0,78 l. (11,0%)
Peugeot 308 CC FAP
5,73 l./100 km
5,14 l./100 km
0,59 l. (10,3%)
Porsche Panamera
10,80 l./100 km
10,39 l./100 km
0,41 l. (3,8%)
Smart fortwo 1.0
5,05 l./100 km
4,47 l./100 km
0,58 l. (11,5%)
VW Golf 1.6 TDI
4,47 l./100 km
4,44 l./100 km
0,03 l. (0,7%)

* - dane: Auto Bild

Podobne wiadomości:

Citroen i Peugeot będą podawać rzeczywiste spalanie

Citroen i Peugeot będą podawać rzeczywiste...

Aktualności 2016-03-09

W Volkswagenie afera, a oszukują wszyscy

W Volkswagenie afera, a oszukują wszyscy

Aktualności 2015-10-02

Komentuj:

KRIS-EXPERT 2011-09-09

Co za bzdura, gdy kupuję auto za około 300.000 zł to miesięczne oszczędności w granicach 50zł to dla mnie pikuś. Bo to ja jestem PAN a nie ten pikuś.

Aldik 2011-09-08

Te minimalnie zmienjszone spalanie wyrówna sie przy pierwszej naprawie tego systemu, opiera się On pewnie na module, innym rozruszniku, akumulatorze... Wszystko robione pod dziwne wymogi... Wszystko pięknie jak kupie nowe takie np Audi za 200-300tyś i tak do 150-200tyś pewnie niewiele sie zepsuje (chociaz to nie jest do końca powiedziane), ale kolejny właściciel raczej stracji niż zyska. To samo sie ma tzw filtrów w dieslach ( nie pamiętam nazwy), nikt nie liczy ile kosztuje i jak truje środowisko chemia do ich czyszczenia, że w warunkach jazdy miejskiej sie nie sprawdza bo zatyka i auto nie jedzie i że co jakiś czas trzeba zrobić mała jazde wieczorem aby go "przedmuchać" co tez źle wpływa na środowisko bo w końcy w tym czasie i tak coś emitujemy

~rysiu 2011-09-08

A wyższy koszt akumulatora do start-stop? Zwykły kwasowy padnie po kilku tygodniach. A specjalna wersja rozrusznika, jest bardziej narażony niż zwykły i może się coś popsuć? To też trzeba doliczyć a nie tylko spalanie.

~AK 2011-09-07

golfy 1.6 tdi tyle palą a Smart to turbo benzyna. ale nie o to mi chodziło. Start-Stop wyłącza się automatycznie gdy: 1. mamy klimę na full, 2. temperatura na zewnątrz jest poniżej 0. I najważniejsze, jeśli nam akumulator padnie, to koszt wymiany w odpowiednim serwisie liczymy w tysiącach

~miras 2011-09-06

golf i panamera , dobry żart z tym spalaniem w obu samochodach : ) Golf spali tylko tyle paliwka a mniejszy smart więcej bezyny? niezłe kłamstwa

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport